۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۳۷

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

راهبرد برون رفت از مشکلات استفاده از نخبگان در حکمرانی است

راهبرد برون رفت از مشکلات استفاده از نخبگان در حکمرانی است

شیراز- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مهم ترین راهبرد برای مدیریت کشور استفاده از الگوی حکمرانی علم و فناوری در ایران و استفاده از نخبگان است.

به گزارش خبرنگار مهر،حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، ظهر پنج شنبه در آئین افتتاحیه اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که در محل مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام(ISC) برگزار شد ، بیان کرد: ستاد علم و فناوری، تعلیم و تربیت، فرهنگی اجتماعی و خانواده و زنان ۴ ستاد این دبیرخانه است که ذیل این ستادها، ١٠٠ میز مورد نیاز با تعیین اولویت‌ها تعریف شده است.

وی ٧٠ درصد مصوبات این دبیرخانه را در حوزه علم و فناوری دانست و ادامه داد: ٢٠ درصد به حوزه فرهنگ و ١٠ درصد به حوزه مشترک بر می‌شود؛ همچنین راه بینی، راهبری و راه سنجی مهمترین رویکرد ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی حکمرانی بدون سند را غلط خواند و افزود: رویکرد ما در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، استفاده از الگوی حکمرانی نخبگان به صورت حداکثری است.

خسرو پناه خاطر نشان کرد: در سند دانشگاه اسلامی و نقشه جامع علمی کشور، چندین راهبرد در بخش تعامل حوزه و دانشگاه داریم، که پیشنهاد می‌شود کانون حکمرانی حکمت بنیان در مجموعه وزارت علوم و دانشگاه‌ها راه اندازی شود و اساتید حوزه و دانشگاه در موضوعات مختلف، شناسایی و نسبت به آن موضوع از منظر فلسفه و علم و قرآن به بحث و بررسی بنشینند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: عمده وظیفه این شورا تاکنون تحول در سرفصل و طراحی کتب درسی بوده است. با وجود اینکه کاری ارزشمند است اما تنها اقدامی اجرایی است، لذا پیشنهاد می‌شود که این کار در وزارت علوم دنبال شود.

وی با عنوان اینکه در خصوص فلسفه علوم انسانی فکری نکرده‌ایم، اضافه کرد: اگر فلسفه نوین را ندانیم معنای مدرن علوم انسانی را متوجه نخواهیم شد علوم انسانی مدرن فلسفه‌ای دارد که نمی‌توان نظریه‌های فرهنگ و علوم انسانی را بدون مبنای فلسفی معنا کرد.

خسرو پناه با اشاره به تشکیل کرسی‌های نظریه پردازی از سال‌ها قبل، یادآور شد: در ١۵ سال گذشته تنها ۶۵ نظریه در حوزه علوم انسانی و نوآوری ثبت شده، چون فرایند نظریه پردازی در دانشگاه‌ها شکل نگرفته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به تبدیل فناوری‌های نرم اجتماعی، به مهارت اجتماعی در مسیر تحول در حوزه علوم انسانی نیز تاکید کرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: طی چهار دهه پس از انقلاب، اختاپوس‌هایی همچون کنکور سراسری و پژوهش در حوزه مجلات و رساله‌ها در حوزه علم شکل گرفته‌اند که به حکمرانی علم آسیب زده‌اند در همه دولت‌ها این موضوع حاکم بوده و اگرچه همه ما هم می‌دانیم اما کاری انجام نداده‌ایم.

خسرو پناه با بیان اینکه راهی جز ارائه الگوی حکمرانی علم و فناوری نداریم، افزود: حکمرانی هرمی جواب نمی‌دهد اما، الگوی حکمرانی نخبگانی جواب می‌دهد، اما نیازمند راه و روش خاص خود است و باید حکمت محور پیش برویم.

کد خبر 5777317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • هادی IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
      0 0
      بلاشک که شما هم یکی از نخبگان بودید و هستید،و بهرحال وضعیت امروز ایران و سربلندی ایران در حوزه های اقتصادی، اجتماعی سياسی و فرهنگی ناشی از زحمات بیدریغ شما و نخبگانی مانند شماست
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
      0 0
      یعنی دقیقا عکس آنچه تاکنون عمل میشده .
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
      0 0
      تو رو خدا انقدر حرف نزنین