به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی جمشیدی در چهارمین محفل گفتگو محور فکرت که با موضوع «گره حجاب، بازفهمی و بازطراحی» در مؤسسه شناخت برگزار شد، با اشاره به اینکه بحث حجاب مساله دیرینه و وامانده ای است که همچنان محل تأمل است، اظهار داشت: هر چند گفتگوهایی در طول ماههای اخیر در این زمینه مجدداً شکل گرفته اما نسبت به پرسشهای متعددی که همچنان مطرح شده نیاز به بیان نقطه نظرات و گفتگو در این باره احساس میشود.
وی افزود: بخشی از بحث در این زمینه ناظر به بازفهمی و حکمت نظری مساله است و البته بخش دیگر راهکارهای معطوف به این قضیه میباشد که باید به هر دو ساحت توجه داشت.
پژوهشگر مسائل فرهنگی و اجتماعی همچنین گفت: مسأله حجاب حداقل در دهه شصت هیچ گاه نامسئله نبوده است، ضمن آنکه به طور خاص بعد از ارتحال حضرت امام (ره)، همزمان با تهاجم فرهنگی اولین موج در این زمینه آغاز شد.
یکی از نمودهای بارز تهاجم فرهنگی ناظر به رواج بی حجابی است
وی با اشاره به اینکه بی شک یکی از نمودهای بارز تهاجم فرهنگی ناظر به رواج بی حجابی است، افزود: در دوره اصلاحات این مساله شتاب فراوانی پیدا کرد و البته در همان زمان نظریههایی مطرح شد برای تئوریزه کردن آنچه مقام معظم رهبری آن را معطوف به سبک زندگی، اباحه گرایی عملی توصیف مینمودند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: در دورههای بعد، بحث حجاب و بی حجابی وارد بازیهای انتخاباتی شد مثل مخالفت با گشت ارشاد یا طرح بحث دیوارکشی در خیابان و … تا به این وسیله گروهها و جناحها و افرادی به اهداف سیاسی و انتخاباتی خود دست پیدا کنند و جالب و تأسف بار اینکه در آغاز دولت گذشته و بعد از انتخابات دور دوم، کشف حجابها به تدریج شروع شد.
وی تأکید کرد: از سوی دیگر بحث حجاب با مقوله حمکرانی در کشور ما مرتبط بوده و در عین حال به دلیل حواشی متعدد و اینکه موضوعی عملاً رهاشده بوده و در مواجهه سلبی متوقف شده، لذا مسائلی را پدید آورده است به نحوی که این قدر این گره ناگشوده مانده و به کلاف سردرگم تبدیل شده که برخی افراد در مواجهه با آن دچار انفعال شده و گفته اند راه حلی برای مقابله با بی حجابی و بدحجابی اصلاً متصور نیست.
وی گفت: همچنین در دهههای اخیر از سوی نهادها حتی شورای عالی انقلاب فرهنگی شاهد طرحهای مبنایی و اثباتی نبوده ایم و صرفاً در این باره نظاره گر یک سری ضابطه گذاریهای رسمیِ ظاهری بوده ایم؛ این در حالی است که درد با مسکّن علاج نمیشود بلکه زیرپوستی میماند و ناگهان حالت انفجاری پیدا میکند و در واقع این دمل چرکین سالها و دههها معلق نگه داشته شده تا اینکه در نهایت در سال ۱۴۰۱ سر باز کرد و ما سه دهه زمان را باختیم و تحولات زیرپوستی را ندیدیم.
در مساله حجاب و بی حجابی، خوانش های متعدد و گاه متضادی وجود داشته است
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در مساله حجاب و بی حجابی، قرائتها و خوانش های متعدد و گاه متضادی وجود داشته است، گفت: یک بحثی که مطرح کرده اند اینکه حجاب یک مساله حکومتی است با این توضیح که افرادی در داخل قدرت برای انحراف اذهان عمومی از مسائل دیگر همچون اقتصاد و معیشت، سخن از بحث حجاب کرده و میکنند و جالب اینکه همینها به امثال ما میگویند شما در این رابطه یا مزدبگیر حاکمیت هستید یا اینکه ناآگاهانه و سفیهانه در زمین آنها بازی میکنید.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: دم دستی ترین پاسخ به این طیف افراد آن است که بدانیم اساساً فلسفه وجودی دولت اسلامی چیست، به خصوص ناظر به اینکه به هر حال اساسیترین وظیفه دولت اسلامی تلاش در جهت تحقق ارزش هاست و مساله عفاف و حجاب هم یکی از مهمترین ارزشهای دینی و فرهنگی ماست.
وی افزود: اتفاقاً اگر دولت اسلامی دنبال این قبیل مسائل نباشد، ما باید از او مطالبه کنیم.
وی گفت: خوانش دیگر این است که میگویند اصلاً حجاب، مساله حکومتی نیست و باید در بستر جامعه و در بستر عرف مطرح شود و درباره اش تصمیم گیری شود و حال آنکه در این رابطه باید گفت که اینجا دیگر حاکمیت خط مشی را مشخص نمیکند و شاهد سیاست گذاری نیستیم بلکه این عرف گذاری است و حال آنکه رسالت جامعه و حاکمیت اسلامی، سیاست گذاری درست در مسیر هدایت افراد است.
پژوهشگر مسائل فرهنگی و اجتماعی خاطرنشان کرد: تأکید رهبر معظم انقلاب هم این است که دولت و حاکمیت اسلامی باید به دنبال هدایت افکار جامعه باشد و بی تفاوتی در این زمینه قابل قبول نیست، کما اینکه این طور نیست که بگوییم این مساله را واگذار به عرف کند و خودش بی خیال گوشهای بنشیند و نظاره گر باشد.
حکومت دینی، حکومت قانون الهی و مجری قانون الهی است
وی با اشاره به اینکه حکومت دینی، حکومت قانون الهی و مجری قانون الهی است، گفت: مقام معظم رهبری به صراحت فرمودند که بی حجابی، حرام اجتماعی است و اتفاقاً رهبر انقلاب تأکید کردند که فرهنگ مساله اصلی و اقتصاد مساله فوری و اولویت دار ماست.
وی افزود: قرائت و خوانش دیگر هم این است که بی حجابی اصلاً مساله و مرض اجتماعی نیست چرا که جامعه خصوصیت موزاییکی و متکثر و چندپاره دارد و البته اینها به این وسیله میخواهند توجیه کنند که نباید نسبت به بحث بی حجابی و بدحجابی حساسیت و واکنش جدی نشان داد و اساساً مساله مهمی نیست.
جمشیدی ابراز داشت: اتفاقاً این مساله یک امر اجتماعی مهم است که جامعه و حاکمیت اسلامی نمیتواند نسبت به آن بی تفاوت باشد. به تعبیر شهید مطهری، یکی از عوامل انحطاط جامعه، فساد اخلاقی است و بی حجابی و بدحجابی زمینه ساز تحقق همین فساد به شمار میرود.
اهمیت و ضرورت حجاب غیرقابل انکار میباشد
وی افزود: مقام معظم رهبری گفتند که حجاب، نماد هویتی زن مسلمان است و اهمیت و ضرورت آن غیرقابل انکار میباشد، کما اینکه ایشان برهنگی و بی حجابی را نماد تمدن غرب توصیف کرده اند.
وی گفت: ما در جنگ روایتها به سر می بریم و حجاب به تعبیر رهبر انقلاب به امر نمادین و هویتی تبدیل شده و از این حیث بسیار حائز اهمیت است و طبعاً در چنین فضایی اهمیت حجاب به این خاطر است که ریشه در اصالت تمدنی دارد.
این نویسنده و پژوهشگر فرهنگی تصریح کرد: از سوی دیگر باید توجه داشت که حجاب نقطه آغاز است و لذا فقط بحث کشف حجاب مطرح نیست بلکه یک بسته فرهنگی طراحی شده که در این بسته اگر تسلیم نقطه آغازین شویم اتفاقات تلخی میافتد مثل شکستن هیبت نظام، ضمن آنکه بی تفاوتی در این زمینه به منزله زدودن حیا، عادی سازی گناه و ریخته شدن قبح این مسأله است و این موضوع، خودش زنجیرهای از عقب نشینی ها را در آینده در پی خواهد داشت.
وی گفت: برخلاف نظر عدهای، قانون حجاب به هیچ وجه امنیت و وحدت را مختل نکرده بلکه بی مدیریتی ما باعث این امر بوده است، کما اینکه لال بودن یا بی زبانی و ضعف در تبیین و اقناع سرآغاز بسیاری از مشکلات بوده است.
جمشیدی اظهار داشت: دین به ما اجازه نمیدهد که حتی بی خیال حرامهای کوچک شویم، چرا که اساساً دین فقط توحید یا اصول دین نیست بلکه همه دین را باید در نظر گرفت و آموزههای آن را پاس داشت.
جوان و نوجوان ما از فلسفه حجاب، حد حجاب و نگاه دین به این مساله ناآگاه است
وی گفت: آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی ما در این زمینه کم کاری داشته اند و جوان و نوجوان ما از فلسفه حجاب، حد حجاب و نگاه دین به این مساله ناآگاه است و لذا باید در بحث تفهیم مباحث و ابلاغ دیدگاه دین خیلی کار کنیم.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: از سوی دیگر دشمن در این زمینه به دنبال مشروعیت زدایی خبری از جبهه انقلاب است و حقایق را وارونه نشان میدهد. همچنین تکرار روایت باعث زنجیرهای از مسائل و شکل گیری این حس جمعی شده که حجاب اگر فلان نتیجه را دارد پس باید بی خیال آن شویم
وی تأکید کرد: به راستی ما در زمینهها و عرصههای تبینی و رسانهای و فضای مجازی چقدر کار درست انجام داده ایم که حالا بنابر مصلحت یا هر موضوع دیگری میخواهیم بی خیال حکم خدا شویم. گویا در جامعه ما شرایط طوری شده که به نظر میرسد دیواری کوتاهتر از دیوار حکم خدا نیست.
وی افزود: ما درگیر قلب واقعیتها و برساختهای رسانهای دشمن هستیم و این سوال واقعاً مطرح است که بر اساس کدام پیمایش و موضوع شناسی به راحتی نظر میدهیم که باید بی خیال مساله حجاب در جامعه شد.
مشکل ما بی زبانی و ضعف در تبیین گری صحیح مسائل است
جمشیدی با بیان اینکه مشکل ما بی زبانی و ضعف در تبیین گری صحیح مسائل است، گفت: در همه زمینهها از جمله همین مساله ما باید به تأسی از بیان و شیوه رهبری به جای انفعال، اتفاقاً شیوه تهاجمی نسبت به دشمن به خود بگیریم و در جنگ روایتها، تبیین را اولویت قرار دهیم.
وی بیان داشت: در کل تهران ۱۵ ون گشت ارشاد آن هم به شکل نصفه نیمه به فعالیت می پرداخته و حال آنکه بر اساس روایتهای غلطی که شکل گرفته و به آن دامن زده شده، ماهها کشور را به خاطر فوت یک خانمی که مرگش هم طبیعی بوده و پدرش هم دروغ گفته، به هم ریخته اند.
وی با اشاره به اینکه بنده بارها و بارها نسبت به فساد اقتصادی هشدار داده و اعتراضم را بیان داشته ام، افزود: صحبت ما این است که ای کاش به اندازهای که به فساد اقتصادی رسیدگی شده اجازه بدهیم که به فساد فرهنگی و اخلاقی هم رسیدگی شود و این طور نباشد که سلبریتی ها در این کشور پادشاهی کنند و به هیچ جا هم پاسخگو نباشند.
دکتر مهدی جمشیدی در محفل "فکرت":
بی خیالی در قبال کشف حجاب، زنجیرهای از عقب نشینی ها را در پی دارد / / سه دهه زمان را نسبت به بحث حجاب در کشور از دست داده ایم / / مشکل ما بی زبانی و ضعف در تبیین گری صحیح مسائل است
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید بر اینکه بی خیالی در قبال کشف حجاب، زنجیرهای از عقب نشینی ها را در پی دارد، تصریح کرد: متأسفانه ما سه دهه زمان را نسبت به بحث حجاب در کشور از دست داده ایم و این در حالی است که همچنان مشکل ما بی زبانی و ضعف در تبیین گری صحیح مسائل است.
نظر شما