۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۱۶

رئیس جمهور:

آماده افزایش ظرفیت انتقال انرژی بین ایران و پاکستان هستیم

آماده افزایش ظرفیت انتقال انرژی بین ایران و پاکستان هستیم

چابهار- رئیس جمهور با تأکید بر گسترش روابط دو کشور ایران و پاکستان از آمادگی برای افزایش انتقال انرژی بین این دو کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر پنج شنبه در مراسم افتتاح خط تبادل برق از چابهار به پاکستان اظهار کرد: انتقال خط انرژی که امروز بین ایران و پاکستان انجام شد.

وی با بیان اینکه این کار باید سال‌های قبل انجام می‌شد، گفت: این ظرفیت وجود دارد که بیش از میزان فعلی که ۱۰۰ مگاوات است، در سطح بالاتری انتقال انرژی بین ایران و پاکستان انجام شود.

رئیس جمهور تأکید کرد: عقب‌ماندگی که در این حوزه وجود داشت، با کار جهادی و ۹ ماهه جبران شد.

وی با اشاره به اینکه مرزها فرصتی برای تبادلات اقتصادی و ارتقای امنیت کشورهای اسلامی هستند، ادامه داد: امروز کوچک‌ترین ناامنی در پاکستان، ناامنی در ایران محسوب می‌شود.

امنیت منطقه در درون منطقه حاصل می‌شود

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه امنیت و ثبات در منطقه با گفت‌وگوی درون‌منطقه‌ای حاصل خواهد شد، تأکید کرد: حضور بیگانگان در منطقه تهدید برای همه کشورهای منطقه است.

رئیس جمهور تاکید کرد: مسائل در منطقه را با گفت‌وگو بین مسئولان منطقه حل کرده و می‌کنیم، دخالت و حضور بیگانگان از جمله حضور آمریکا در افغانستان نتیجه اش قتل، خونریزی و مجروح شدن هزاران نفر بود، حضور آمریکا در افغانستان و منطقه امنیت‌ساز نیست بلکه برهم زننده امنیت است.

وی‬ افزود: ایران و پاکستان روابط بسیار عمیقی دارند که ریشه این ارتباط به باورها و اعتقادات دو کشور بر می‌گردد و روابط دینی، ‏اخلاقی و تمدنی بین ما وجود دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز روابطی که بین ایران و پاکستان وجود دارد مثال زدنی است، گفت: ملت پاکستان، ملتی فهیم و مردمانی متدین و علاقه‌مند به انقلاب شکوهمند اسلامی هستند، ارتباط ما با پاکستان در حوزه‌های ‏مختلف از ابتدا تاکنون وجود داشته و روز به روز در حال ارتقا است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ارتباط بسیار خوبی بین ایران و پاکستان وجود دارد، تصریح کرد: ‏امروز اراده بین ایران و پاکستان آن است که سطح این روابط از میزانی که هم اکنون وجود دارد، بالاتر برود.

حجت الاسلام رئیسی اظهارکرد: برای افتتاح طرحی مشترک بین ایران و پاکستان یعنی خط تبادل انرژی، برق پست و خط انرژی باید سال‌های پیش این افتتاح انجام می‌شد ‏اما به دلایلی به تأخیر افتاد، این ظرفیت وجود دارد بیش از میزان فعلی که ۱۰۰ مگاوات است این تبادل در سطح بالاتری انجام شود.

وی‬ ادامه‬ داد: ‬ به برکت انقلاب اسلامی و هدایت‌های امام راحل (ره) و رهبری امام خامنه‌ای (مدظله) با وجود تهدیدهای دشمن به دست نیروهای جوان و فرهیختگان کشور در حوزه‌های مختلف انرژی با برخورداری از علم، فناوری و دانش گام‌های بلندی برداشته شده به ‏نحوی که علیرغم خواست دشمنان امروز توانایی و امکانی که در کشور داریم، تمام این تحریم‌ها را ‏توانسته خنثی کند.

۶ بازارچه مرزی بین ایران و پاکستان ایجاد می‌شود

رئیس‬ جمهور بیان کرد: تلاش‌هایی در کشور انجام شده و شاید برای برخی از پیشرفتهای کشور بی اطلاع هستند، یکی از بخش‌هایی که در آن ‏بسیار کار شده، در حوزه انرژی است.

رئیسی ادامه داد: در حوزه برق، نفت و گاز که کشور ما تولید و صادرکننده است، گام‌های خوبی برداشته و در ‏راستای دانش بنیان کردن آنها کارهای خوبی شده و این آمادگی وجود دارد با کشور دوست و همسایه پاکستان گام‌های بیشتری برداشته شود.

رئیس جمهور گفت: علاوه بر تبادل انرژی، ما امروز با کشور پاکستان، توسعه را در همه جهات می‌بینیم و به عنوان نمونه بازارچه‌های مرزی نیز در حال ‏فعالیت است و در این راستا شش بازارچه مرزی دیگر در حال آماده شدن است تا تبادل مرزی بین ایران و پاکستان و مرزنشینان دو کشور را به همراه داشته ‏باشد، تا هم اشتغال هم تجارت را بین دو کشور ارتقا دهد و هم در سطح بالاتر کار تجاری و اقتصادی را با پاکستان ادامه خواهیم ‏داد.

رئیسی تصریح کرد: این نشست که نخست وزیر پاکستان در نقطه صفر مرزی حضور دارند را به فال نیک می‌گیریم و به تمام دست‌اندکاران این ‏طرح خداقوت می گوئیم.

رئیس‬ جمهور ادامه داد: پیام این اقدام، امنیت است، مرزهای ایران و پاکستان تهدید نیستند، بلکه یک فرصت برای تبادلات مرزی و ‏ارتقای امنیت بین دو کشور و کشورهای اسلامی است.

وی اظهار کرد: امنیت پاکستان به مثابه امنیت ایران است و حتی برعکس و این مساله برای ما در منطقه به شدت اهمیت دارد، دخالت بیگانگان به هیچ عنوان گره گشا در منطقه نخواهد بود و حضور آنان تهدید ‏تلقی می‌شود.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه همکاری ایران و پاکستان امنیت را به دنبال دارد و این همکاری زمینه ساز پیشرفت در منطقه خواهد بود، افزود: امید که این جلوه‌ای از همکاری بین دو کشور باشد و سطح آن روز به روز بالاتر برود.

کد خبر 5782954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha