۱۳ آبان ۱۳۸۶، ۱۰:۰۶

پیامدهای ناگوار ماجراجویی نظامی آمریکا علیه ایران از نگاه اشپیگل

پیامدهای ناگوار ماجراجویی نظامی آمریکا علیه ایران از نگاه اشپیگل

یک نشریه آلمانی با اشاره به اظهارات خصمانه برخی مقامهای آمریکایی از جمله بوش علیه ایران تصریح کرد که آمریکا با حمله به ایران نه تنها به خواسته های سیاسی اش نخواهد رسید، بلکه منافع خود را در بسیاری از مناطق جهان به خطر خواهد انداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، "اشپیگل" در تحلیلی درباره تشدید لحن سخنان برخی مقامهای آمریکایی بر ضد ایران و اظهارات جنگ طلبانه آنها و ادعاهای تکراری مبنی بر دخالت ایران در عراق نوشت : رئیس جمهوری آمریکا مصمم است به هر قیمتی شده از فعالیتهای هسته ای ایران جلوگیری کند و اخیرا ادعا کرده است که در صورت دستیابی ایران به سلاح هسته ای، دنیا در معرض خطر جنگ جهانی دیگری قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که بسیاری از نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از جمله "هیلاری کلینتون" و "باراک اوباما" تصمیم واضحی برای حمله به ایران ندارند و راه حل دیپلماتیک را برای این مسئله ترجیح می دهند. بسیاری از نمایندگان دموکرات در سنای آمریکا نیز که اکثریت کرسی ها را دراختیار دارند؛ برای مقابله با تصمیمات یکجانبه گرایانه بوش برای حمله به ایران،وی را تحت فشار اقتصادی  قرار می دهند.

در بخشی دیگر از این تحلیل آمده است :  برخی از حامیان حمله نظامی علیه ایران در آمریکا بر این باورند که چنین تهاجمی می تواند حداقل فعالیتهای هسته ای تهران را موقتا متوقف کرده و یا حتی شرایط را برای تغییر رژیم در این کشور مهیا کند. این در حالی است که به باور بسیاری از منتقدان جنگ علیه ایران چنین تهاجمی تاثیر کاملا معکوسی دارد و سبب اتحاد محکمتر مردم و دولت علیه نیروی متخاصم شده و ثبات و پایداری نظام ایران را افزایش می دهد.

 به نوشته اشپیگل ،از طرفی آمریکا به دلیل درگیری در عراق و افغانستان توانایی مقابله با جبهه جدیدی را ندارد و با حمله نظامی به ایران نمی تواند به خواسته های سیاسی خود دست پیدا کند.

به گزارش مهر، در ادامه این تحلیل آمده است : مسلما،ایران در جریان هرگونه حمله نظامی آمریکا به این کشور می تواند روی کمک و حمایت کشورهای دیگر منطقه حساب باز کند و از نظر اکثر کارشناسان مسائل خاورمیانه، هرگونه تجاوز به ایران حمله و تجاوز علیه کل جهان اسلام محسوب می شود .

این نشریه آلمانی در ادامه نوشت : آمریکا در چنین تهاجمی به ندرت می تواند متحد نظامی برای خود بیابد.هرگونه ماجراجویی نظامی علیه ایران سبب افزایش هرج و مرج در عراق و افغانستان دو نقطه پرتنش برای آمریکا خواهد شد و سربازان آمریکایی و نیروهای ناتو مستقر در این کشورها را تهدید خواهد کرد.

به نوشته اشپیگل، در صورت حمله آمریکا به ایران بسیاری از تاسیسات و تشکیلات نظامی واشنگتن از طرف تهران در معرض خطر نابودی قرار خواهد گرفت .

اشپیگل در ادامه با اشاره به تحریمهای یکجانبه آمریکا علیه ایران که نشان دهنده انزوای واشنگتن درمیان جامعه بین المللی است که خواستار حل دیپلماتیک موضوع هسته ای ایران شده است، نوشت : تصویب چنین قطعنامه های یکجانبه ای بدون همراهی کشورهای بزرگی چون آلمان و روسیه که مخالف تحریم علیه ایران هستند تاثیر اقتصادی چندانی روی ایران ندارد؛ چرا که از اشغال سفارت آمریکا در ایران در سال 1979 خود به خود ارتباطات اقتصادی تهران-واشنگتن قطع شده است . این تحریمهای یکجانبه از طرف واشنگتن صرفا جنبه سمبلیک و نمادین دارد.

در پایان این تحلیل آمده است : کارشناسان سیاسی بر این باورند که بهتر است آمریکا در سیاستهای راهبردی در برابر ایران تغییراتی ایجاد کند و به دنبال وجوه اشتراک با این کشور بوده و به جای عناد و دشمنی، راه دوستی و روابط دیپلماتیک را در پیش گیرد .

کد خبر 580449

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha