۱۹ خرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۲۱

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز:

عامل انسانی بالاترین علت حریق در جنگل‌ها و مراتع البرز است

عامل انسانی بالاترین علت حریق در جنگل‌ها و مراتع البرز است

کرج- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز گفت: از میان عوامل مختلف ایجاد حریق در جنگل‌ها و مراتع استان، عامل انسانی بیشترین مورد را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، اصغر بیات ظهر جمعه در گفت‌وگو با رادیو البرز با تبریک هفته محیط زیست و گرامی داشت شهدای محیطبان، از زحمات نیروهای خدوم سازمان حفاظت محیط زیست تشکر کرد و گفت: محیط زیست نیز مانند منابع طبیعی انفال است و متعلق به همه مردم و همه نسل‌ها است و ما موظف هستیم این امانت و موهبت الهی را حفظ کرده و به نسل‌های بعد برسانیم.

وی در خصوص آغاز فصل گرم و بالارفتن دما و احتمال حریق در مراتع بیان کرد: مساحت استان البرز ۵۲۰ هزار هکتار است که بیش از ۹۰ درصد این اراضی، منابع طبیعی و مستثنیات قانونی کشاورزی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز تصریح کرد: در این فصل از سال برخی از کشاورزان برای آماده سازی زمین‌های کشاورزی و رسیدن به فصل کشت بعدی، پس از برداشت غلات اقدام به آتش زدن بقایای محصول می‌کنند که این اقدام ضمن تخریب بافت خاک، میکروارگانیسم های خاک را نیز از بین می‌برد. هدر روی کربن، آلودگی هوا و تخریب لایه ازن از خسارات فرا منطقه‌ای، ملی و بلکه جهانی این اقدام است.

وی افزود: از سوی دیگر این حریق‌ها گاه با سرایت به مراتع و اراضی کشاورزی مجاور موجب آتش سوزی در این مناطق می‌شود که خسارات جبران ناپذیری به پوشش گیاهی و محیط زیست وارد می‌کند.

بیات در خصوص اقدامات انجام شده جهت پیشگیری و اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع استان افزود: بر اساس سوابق ایجاد آتش سوزی در سالیان گذشته، نقشه‌های پهنه بندی حریق در اداره کل منابع طبیعی تهیه شده است که در این نقشه‌ها مناطق بحرانی حریق در جنگل‌ها و مراتع استان مشخص شده است و یگان حفاظت منابع طبیعی با همکاری اداره آموزش و ترویج، شورای اسلامی روستاها و دهیاری‌ها با آموزش بهره برداران و همیاران طبیعت در این مناطق و تجهیز آنها به ادوات اولیه اطفا حریق، اقدام به آمادگی در برابر وقوع حریق کرده است.

وی در خصوص روند حریق‌ها در جنگل‌ها و مراتع استان و موفقیت‌ها در اطفا حریق طی سال‌های گذشته عنوان کرد: در پیشگیری و اطفا حریق مجموعه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به تنهایی نمی‌تواند اقدام مؤثر انجام دهد. منابع طبیعی متعلق به همه مردم است و بدون مشارکت آحاد مردم بخصوص بهره برداران و ارگان‌های مرتبط، موفقیت کامل در این راه میسر نمی‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز خاطرنشان کرد: از مردم عزیز تقاضا داریم در هنگام حضور در طبیعت اصول ایمنی حریق را رعایت کرده و قبل از ترک محل از خاموش بودن آتش اطمینان کامل حاصل کنند.

وی متذکر شد: با همکاری مردم و تلاش کارکنان منابع طبیعی و سایر گروه‌ها و ارگان‌های ذیربط، حریق در جنگل‌ها و مراتع استان در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ کاهش چشمگیری داشت و در سال جاری نیز هنوز هیچ مورد حریق در جنگل‌ها و مراتع استان رخ نداده است.

کد خبر 5805497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha