آیت الله هاشمی علیا عنوان کرد:

آثار زیان بار و جبران ناپذیر خشمگینی و عصبانیت

آثار زیان بار  و جبران ناپذیر خشمگینی و عصبانیت

تولیت مدرسه علمیه قائم (عج) چیذر گفت: مومن کسی است که هنگام غضب از حق خارج نمی شود چرا که غضب آتشی زیر خاکستر در قلب انسان است که با کنار رفتن خاکسترها در قلب انسان افروخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله هاشمی علیا تولیت حوزه حضرت قائم (عج) چیذر در جلسه درس اخلاق عمومی و در ادامه مباحث دعای هشتم صحیفه سجادیه با اشاره به این نکته که امام سجاد (ع) اولین مرض اخلاقی را حرص دانسته اند و دومین مرض را غضب ذکر کرده و فرمودند حرص بدترین مرض اخلاقی است و دین و دنیای انسان را از بین می‌برد گفت: حضرت در این روایت از گرفتار شدن به شدت غضب به خدا پناه می‌برند.

وی افزود: اصل غضب نعمت الهی است، چه برای انسان و چه برای حیوان. انسان و حیوان برای حفظ بقا خود به این نعمت احتیاج دارند. پس خود غضب آثار و برکات بسیاری دارد. چه بسا بدون وجود غضب انسان به خطر بیفتد، اما در جایی که غضب از حد عقل و شرع خارج شود، عواقب آزار دهنده‌ای به همراه خواهد داشت.

تولیت حوزه حضرت قائم (عج) چیذر مواردی از آثار سو غضب را اینگونه بر شمرد و اظهار داشت: یکی از آثار سو غضب این است که سورة الغضب عقل انسان را خاموش می‌کند و انسان در چنین حالتی نمی‌تواند از روی موازین عقلی رفتار کند. اثر دیگر غلبه غضب بر انسان این است که گاهی شدت غضب به حدی است که جان انسان غضبناک را در همان حال غضب می‌گیرد؛ گویا انسان با دست خویش، خود را بکشد. سوم اینکه گاهی غضب منجر به قتل جرّ طرف مقابل می‌شود. و چهارم اینکه گاه انسان در حالت غضب زبان به ناسزا گشوده و سخنانی بر زبان می‌آورد که نشان از ارتداد وی دارد. گاهی در شدت غضب انسان اسرار طرف مقابل را فاش می‌کند. و گاه غضب موجب حسد می‌شود.

وی در ادامه با توجه به روایات ابراز کرد: یکی دیگر از آثار سو شدت غضب این است که انسان در حالت غضب کاری انجام می‌دهد و بعد پشیمان می‌شود. اینجاست که نفس انسان پس از تسلط بر خویش و پشیمانی، او را ملامت می‌کند. گاهی در این حالت انسان با دوستان خود درگیر شده و آنها را از دست می‌دهد. گاهی هم از دست رفتن کنترل غضب، موجب عذاب اخروی برای فرد می‌شود. گاهی سلامتی انسان را می‌گیرد و گاه روح و جسم او را بیمار می‌کند. باید از آسیب غضب و همه عواقب سو آن به خدا پناه برد.

هاشمی علیا بیان کرد: در تورات آمده: «ای بنی آدم! در هنگام غضب مرا به یاد آور تا من هم در برابر تو غضب خود را کوتاه کنم»؛ گاهی خدا آنقدر از گناه بنده‌ای غضبناک می‌شود که هرگز او را نمی‌پذیرد. پروردگار می‌فرماید با اعتماد و توکل بر او و انتقام گیری او، ظالم را رها کن و به او بسپار، زیرا انسان در این دنیا توان انتقام گیری از ظالم را ندارد و چه بسا باعث نابودی خودش شود. برای جهنم بابی است، که فقط افرادی از آن وارد می‌شوند که غضب خود را با گناه آرام و خاموش می‌کنند.

تولیت حوزه حضرت قائم (عج) چیذر اظهار داشت: در روایات غضب را کلید هر شری معرفی می‌کنند. از جمله باطل شدن عقل در عمل و رفتار انسان غضبناک. مؤمن کسی است که وقتی غضب کرد، غضب اش او را از حق خارج نکند. و فرمودند غضب آتشی است زیر خاکستر در قلب انسان که با کنار رفتن خاکسترها در قلب انسان افروخته می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مناجاتی که خداوند با حضرت موسی (ع) در تورات دارد، می‌فرماید غضب خودت را نسبت به کسانی که من تو را بر او مالک و ولایت قرار دادم، نگه دار تا من هم تو را مورد غضب قرار ندهم. لازم است مرد در خانواده، رئیس یک اداره و.... غضب خود را نسبت به افراد تحت ولایت خود نگه دارد.

کد خبر 5816464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha