موضع گیری نتانیاهو درباره اوکراین

موضع گیری نتانیاهو درباره اوکراین

نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره اوکراین و سوریه موضع گیری کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به موضع گیری درباره روابط تل آویو و واشنگتن پرداخت و از وجود اختلاف میان طرفین پرده برداشت.

وی با اشاره به روابط مستحکم تل آویو با واشنگتن در عین حال اعلام کرد: روابط ما با آمریکا ناگسستنی است اما این بدان مفهوم نیست که اختلافی وجود ندارد. درباره عدم سفر من به واشنگتن این را باید از بایدن بپرسید اما این مانعی بر سر ارتباط محکم و همکاری میان دو طرف ایجاد نخواهد کرد.

نتانیاهو در مصاحبه با اورشلیم پست در پاسخ به این سوال که «آیا فکر می‌کنید به این زودی می‌توانید به کاخ سفید بروید؟» گفت: من (از این امر) مطمئن هستم، اما این سؤالی است که باید مستقیماً از رئیس جمهور بایدن بپرسید. این ما را متوقف نکرده و مانع از برقراری ارتباط بسیار نزدیک بین ما نمی‌شود، ما همکاری می‌کنیم و بزرگترین تمرین نظامی مشترک بین اسرائیل و ارتش آمریکا را در تاریخمان داریم. من فکر می کنم که این به صورت بسیار مثبت پیش می‌رود.

وی افزود: باز هم، چیزهایی وجود دارد که ما در مورد آنها اختلاف نظر داریم و من آنها را پنهان نمی‌کنم. مردم نظرات من را می‌دانند، اما شما می‌توانید آن را بین طرف‌های مستقل و بین متحدان داشته باشید.

در پاسخ به این سوال «پس وقتی می‌گویید شفافیت با دولت بایدن بیشتر خواهد شد، آیا این بدین معنی است که آنطور که دولت قبلی بیان کرد، غافلگیری نخواهید داشت؟»، نتانیاهو در پاسخ گفت: وقتی گفتم ما شفاف با هم برخورد می کنیم، منظورم این بود که ما مواضع خود را به همدیگر خیلی واضح می‌گوییم. به میزانی که شما می گویید «غافلگیری در کار نیست» … من هرگز با آن موافق نیستم. دلیل آن این است که من می‌خواهم آزادی اسرائیل را در عمل حفظ کنم.

وی ادامه داد: در واقع، وقتی با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا ملاقات کردم، او در این مورد از من پرسید. به او گفتم، «ببین، درمورد این سوال که اسرائیل چه خواهد کرد یا در مقابل ایران چه نخواهد کرد، همانطور که می‌دانی، گاهی اوقات به شما می‌گوییم و گاهی به شما نمی‌گوییم. در مورد این حقیقت که کاملاً شفاف نخواهیم بود، کاملاً شفاف هستم.» مردم خندیدند، اما این یک شوخی نبود، من صادقانه این را گفته بودم، من معتقدم که دولت آمریکا کاملاً در این امور به ما روی باز نشان می‌دهد، ما این مساله را می‌فهمیم و اختلاف نظر داریم، اما همچنین می‌فهمیم که ما می توانیم اختلافات خود را مهار کنیم، اما اسرائیل آزادی خود را برای اقدام علیه ایران، آن طور که مناسب ببیند، حفظ خواهد کرد.

نتانیاهو مدعی شد: خواه ایران و آمریکا به توافق برسند یا نرسند، اسرائیل آزادی عمل خود را حفظ خواهد کرد.

وی درباره اوکراین هم گفت: وضعیت ما در قبال اوکراین با کشورهای غربی متفاوت است زیرا ما با روسیه در سوریه تعاملاتی داریم.

نتانیاهو ادعا کرد: ما همچنین نگران هستیم سامانه‌ها و تجهیزاتی که به اوکراین انتقال می‌دهیم، علیه خودمان مورد استفاده قرار گیرد و به دست ایران بیفتد، این تنها یک احتمال تئوریک نیست بلکه تسلیحات غربی ضدتانک که به اوکراین فرستاده شده، اکنون ما آن را در نزدیکی مرزهای‌مان مشاهده می‌کنیم.

وی گفت که دیده شدن تسلیحات غربی در نزدیکی اراضی اشغالی نشان دهنده موضع درست تل‌آویو درخصوص جنگ اوکراین است.

نتانیاهو ادعا کرد: حفظ آزادی عمل ما در پرواز بر فراز سوریه به منظور ممانعت از تمرکز ایران در نزدیکی ما مهم است.

کد خبر 5817626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha