۱۶ آبان ۱۳۸۶، ۱۲:۵۷

تجلیل از اقبال لاهوری با حضور متفکران فارس و عرب در بحرین

تجلیل از اقبال لاهوری با حضور متفکران فارس و عرب در بحرین

انجمن ادبی اردو پاکستان جمعه این هفته صد و سی و امین سالروز تولد علامه اقبال لاهوری را در بحرین جشن می گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی نیوز، مراسم تجلیل از این شاعر و فیلسوف پاکستانی با همکاری انجمن مهندسین بحرین در جفیر بحرین برگزار خواهد شد.

این مراسم تحت عنوان "روز اقبال" و با سخنرانی "رضوان ممتاز" رئیس انجمن اردو پاکستان آغاز خواهد. سپس اندیشمندان و شاعران مطرحی از جمله عبدالحق عارف، محمد اشرف عاصم، محمود انور، اقبال طارق و رضا شریف درباره شعر و اندیشه اقبال به سخنرانی خواهند پرداخت.

علامه محمد اقبال لاهوری، فیلسوف نواندیش جهان اسلام 130 سال قبل در شهر سیالکوت از ایالت پنجاب هند به دنیا آمد. او پس از تحصیلات مقدماتی در رشته‌ فلسفه، دوره‌ فوق ‌لیسانس این رشته را نیز با احراز رتبه‌ اول در دانشگاه پنجاب به پایان رساند و به استادی برگزیده شد و در همین حال، به فراگیری زبان فارسی و عربی روی آورد.

اقبال در سال ١٩٠١ نخستین کتاب خود را در زمینه‌ اقتصاد به زبان اردو تالیف کرد. اقبال از میان متفکران غرب به آثار لاک، کانت، هگل، گوته، تولستوی و از شرقیان به اشعار مولوی دلبستگی خاصی داشت.

اقبال لاهوری خود به تدریج از یک شاعر وطنی به شاعری اسلامی - جهانی تحول یافت، تا جایی که به اعتقاد بسیاری از متفکران، وی یکی از نخستین منادیان وحدت اسلامی به شمار می‌رود.

کد خبر 582184

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha