حجتالاسلام سعید احمدی، در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تبریک اعیاد قربان، غدیر و مباهله اظهار کرد: ما در قانون اساسی دو اصل داریم که یکی چالش برانگیز نبوده و در مقابل دیگری پرچالش بوده است.
وی با اشاره به اینکه اصل چهار قانون اساسی اسلامیت را مطرح میکند و اصل پنجم به موضوع ولایت فقیه میپردازد، ابراز کرد: در زمانی که خبرگان قانون اساسی اصل چهارم را بررسی میکردند همه جریانات در کشور اعم از اهل سنت، تشیع، ملی، مذهبیها و ... اختلافی در این اصل نداشتند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان افزود: اما وقتی اصل پنجم در دستور کار مجلس خبرگان قرار میگیرد، اختلافها و زاویههای مختلفی ظهور میکند؛ در واقع ما در تدوین قوانین و نوع اجرا و حتی قضاوت در اصل اسلامی بودن اختلافی نمیبینیم؛ چراکه اسلام تفسیرپذیر است و از این رو برای گروههای مختلف خوشایند.
وی تصریح کرد: این در حالی است که اصل پنجم قرار است اصل چهار را تبیین و تفسیر کند و دقیقا اینجا کانون مواجهه بین جریانهای فکری است.در تحلیل جریان غدیر نیز با همین مسئله مواجه هستیم.
احمدی یادآور شد: در غزوات و جای جای زندگی 10 ساله پیامبر(ص) در مدینه اشارات و حتی تصریحاتی به وصایت و جایگاه امیرالمومنین(ع) شده اما میبینیم مسئله غدیر پیچ تاریخی حساسی در زندگی پیامبر(ص) و مسلمانان است.
وی به تعابیر قرآن و اهل بیت(ع) در موضوع جریان غدیر از جمله آیه 3 و 67 سوره مائده اشاره کرد و بیان داشت: وقتی این تعابیر را کنار هم میگذاریم به اهمیت مسئله غدیر پی میبریم؛ چنانچکه خداوند به پیامبر(ص) تذکر داده که اگر این مسئله را مطرح نکند رسالتش را انجام نداده است.
غدیر روح حاکم بر همه تعالیم اسلامی است
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان خاطرنشان کرد: تمام گزارههای دین در نسبت با مسئله امامت و ولایت معنا می شوند و غدیر روح حاکم بر همه تعالیم اسلامی است.
وی با تأکید بر اینکه غدیر را نباید در تاریخ خلاصه کنیم، بیان کرد: ما یک نبوت تاریخی داریم و در مقابل یک نبوتی داریم که هویتبخش بوده و امتداد دارد و در عصر حاضر جهت وسبک زندگی انسان را مشخص می کند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: طرح غدیر به عنوان صرفا یک پدیده تاریخی ظرفیت هویت بخشی در عصر کنونی را نخواهد داشت و ممکن است ذهنها را در همان صورت بندی اختلاف بین شیعه و سنی منحصر و محدود کند.
وی با اشاره به اینکه غدیرپژوهی ها عموما یک نگاه تاریخی به مسئله غدیر دارد، تصریح کرد: غدیر در صورت بندی اسلام ناب به عنوان یک قاعده تمدن ساز و هویت زا، اختصاص به شیعه نداشته و احیاء بخش تمام ادیان آسمانی است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با تأکید بر اینکه ظرفیت تمدنی غدیر در تعالیم امام(ره) و مقام معظم رهبری میتواند کانون توجه ما در این مسئله باشد، عنوان کرد: اگر علی(ع) از جانب خداوند منصوب میشود تا نبوت را ادامه دهد، نشان میدهد که از دید اسلام، غدیر یک مسئله سیاسی و اجتماعی و دارای ابعاد حکومتی است.
مسئله غدیر خط بطلانی بر تفکر سکولاریسم است
وی با اشاره به اینکه مسئله غدیر خط بطلانی بر تفکر سکولاریسم است، اظهار کرد: غدیر یک مسئله کاملا سیاسی است و اگر بنا است تعالیم انبیاء امتداد یابد این موضوع در مسئله غدیر محقق میشود.
احمدی با اشاره به اینکه یک صفحه از خطبه غدیر مختص امام عصر(عج) است، ابراز کرد: امیرالمومنین(ع) به عنوان نماد و قله این جریان مطرح شده و موضوع مهدویت نیز در جریان غدیر به صورت جدی مطرح است.
وی خاطرنشان کرد: در کنار اکمال دین در آیه ۳ سوره مائده یک نکته اساسی مطرح میشود که یاس کفار است و نشان میدهد موضوع کاملا سیاسی و حکومتی بوده و حیثیت مواجهه با طاغوت در آن ملحوظ است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با بیان اینکه یاس آلود بودن غدیر نسبت به کفار، عنوان کرد: فرق اسلام ناب با اسلام آمریکایی، عربستان، القاعده، داعش و اسلام تحجر در همین نقطه مواجهه است.
وی غدیر را برند تمدنی در تعالیم نبی مکرم اسلام و دلیل جاودانگی دین اسلام خواند و گفت: اگر غدیر و امامت نبود بشر برای حیات خود نیاز به نبوت دیگری داشت اما دین اسلام یک ظرفیت امتدادبخشی به نام امامت و ولایت دارد که تفسیرهای روز را مطرح و نیازهای روز را برطرف میکند.
نظر شما