۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۰۷

ضرغامی:

۵۵۰ هزار گردشگر خارجی خرداد ماه وارد کشور شده‌اند

۵۵۰ هزار گردشگر خارجی خرداد ماه وارد کشور شده‌اند

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گفت: ۵۵۰ هزار گردشگر خارجی خرداد امسال وارد ایران شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری امروز (چهارشنبه) در حاشیه برگزاری جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه ۳۰ اثر تاریخی در دولت سیزدهم بازگشته است، گفت: در جریان بازگشت آوار تاریخی به کشور مجسمه سرباز هخامنشی به کشور برگشت.

وزیر میراث فرهنگی درباره اشیای تاریخی که به صورت غیرقانونی از کشور خارج شده بیان کرد: این موضوع یک استراتژی در وزارت میراث فرهنگی است و آن را پیگیری می‌کنیم. در نشست سال گذشته که در عراق برگزار شد و ۱۰ کشور صاحب تمدن در آن حضور داشتند، پیشنهادی مطرح کردم و تصویب شد اشیای تاریخی کشورها که به صورت غیرقانونی خارج شده باید با فوریت به این کشورها برگردانده شود.

وی بیان کرد: علی رغم اغتشاشات سال گذشته که بر گردشگری تأثیر داشت، مقایسه آماری دو ماه ابتدای سال ۱۴۰۱ با دوماهه ابتدای سال گذشته افزایش ۵۵ درصدی را نشان می‌دهد.

ضرغامی درباره آمار ورود گردشگر به کشور گفت: ۵۵۰ هزار گردشگر خارجی خرداد امسال وارد ایران شده اند، حال آنکه در دو ماه نخست امسال روی هم رفته ۸۵۰ هزار گردشگر خارجی به ایران آمد. هرچند که برخی کشورهای اروپایی مانند فرانسه اعلام کردند ایران « No travel» است و تمام تلاش خود را کردند که گردشگر به ایران نیاید حال خود فرانسه گرفتار این مسئله شد. اینکه می‌گویند «مکرو و مکر الله» خود مکرون است و کشورشان گرفتار آشوب آتش سوزی و غارت شده است.

وی تاکید کرد: به دنبال دستور رئیس‌جمهور و اقدامات خوب دولت در خصوص آزادسازی سواحل که با موفقیت در کشور انجام شد، از جمله وظایف وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تهیه طرح‌های گردشگری سواحل بود که طرح‌های زیادی در این زمینه ارائه و بررسی شد. جمع‌بندی این شد که با توجه به تعدد دستگاه‌های صاحب نظر در حوزه گردشگری باید یک تصمیم گیرنده واحد در بخش گردشگری ایجاد شود.

وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: خوشبختانه در لایحه برنامه توسعه این مشکل حل شد و فرماندهی واحد به وزارت میراث فرهنگی واگذار شد. تشکیل شورایی در هر استان پیش‌بینی شده که بناست استانداران ریاست این شورا و مدیران کل میراث فرهنگی استان‌ها دبیری این شورا بر عهده داشته باشند و میان همه دستگاه‌ها در هر استان، هماهنگی ایجاد کنند. این شورا می‌تواند حرف نهایی را در هر استان زده و مشکلات مطرح در حوزه میراث فرهنگی را رفع کند.

ضرغامی درباره بناهای فرهنگی تصریح کرد: بر اساس گزارش‌هایی که دریافت کرده‌ایم، این بناها وضعیت خوبی ندارند. بنابراین در معاونت میراث، یک کارگروه ویژه ایجاد کردیم تا نظارت بر ابنیه تاریخی را بر عهده گرفته و به دستگاه‌های مستقر در آنها تذکر بدهد تا بر اساس قوانین موجود موظف به نگهداری و بازسازی ابنیه تاریخی با منابع خودشان باشند. دستگاه‌ها فکر می‌کنند باید با اعتبارات میراث اقدام به بازسازی کنند در حالی که اینگونه نیست و باید با منابع خود ابنیه تاریخی را بازسازی کنند.

وزیر میراث فرهنگی در مورد تعیین جایگاه برای عرضه میراث فرهنگی بیان داشت: برای تولید و عرضه صنایع دستی کارهای خوبی در وزارتخانه انجام شده است و با دستور رئیس جمهور همه فرمانداران موظف شدند که ورودی شهرها بازارچه ویژه عرضه صنایع دستی ایجاد کنند.

ضرغامی تصریح کرد: بعضی از استان‌ها و شهرستان از جمله برازجان و زنجان در این زمینه خوب عمل کردند و پیشگام بودند و برنامه خوبی برای عرضه صنایع دستی انجام دادند و بقیه فرمانداران هم در تلاشند تا این اقدام مهم را عملیاتی کنند.

وزیر میراث فرهنگی افزود: تمام مراکز میراث فرهنگی را موظف کردم که در کنار بازدیدی که مردم از بناهای تاریخ دارند بازارچه صنایع دستی برپا کنند این کار قبلاً در وزرات میراث نبوده است و این کار شروع شده و بسیاری از پایگاه‌های میراث فرهنگی عرضه محصولات صنایع دستی هستند.

کد خبر 5828216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha