به گزارش خبرنگار مهر در قم، دکتر حسین رفیعی در بیست و چهارمین نشست از "سلسله نشست های عاشورا پژوهی چهل منزل تا اربعین" با موضوع "عرفان حسینی" که شب گذشته با حضور جمعی از محققین و دین پژوهان در مجتمع فرهنگی شهید فهمیده قم برگزار شد، عرفان حسینی را برگرفته از ادبیات فرهنگ غنی اسلام دانست.
این مدرس دانشگاه در ادامه اندیشمندی و بینش مندی، زمان آگاهی و خودآگاهی، رهاسازی و استقلال بخشی، فروتنی در برابر منطق و گردنکشی در برابر ظلم و همچنین ایثار و خوشتن داری را از جمله محورهای اصلی عرفان بر شمرد و گفت : امام حسین (ع) مظهر ایثار و ایثارگر برجسته جهانی است.
رفیعی بازگشتن به خویش را از جمله خصوصیات عرفان ایرانی اسلامی نام برد و خاطرنشان کرد : امروز که برخی چشم امید به خارج از مرزهای کشور دوخته اند بیش از هر چیز دیگری بازگشت به خویشتن لازم است.
وی رهاسازی و واستقلال بخشی، مبارزه با ظاهر سازی، دیگر خواهی و مردم خواهی و رهایی از پیشداوری را نیز از جمله خصوصیات عرفان در اندیشه های دکتر شریعتی نام برد و گفت : عرفان همزاد دین و مذهب انسان و بشریت است و به مذهب خاصی منحصر نمی شود اما عرفان اسلامی ایرانی از عمق و غنای بیشتری برخوردار است.
این مدرس دانشگاه اظهار داشت : در طول تاریخ در میان پیروان راستین مذاهب، عرفان بوده است و در مواردی که عرفا مشخصتر عمل می کردند مورد آزار و اذیت قرار می گرفتند.
وی با بیان اینکه جوهر دین و عرفان یکی است گفت : امروز می توانیم روح و جوهر مذهبی و اخلاق عرفانی را به درون فرایندهای جامعه مثل تولید، اقتصاد، فرهنگ و ...ببریم و از آن بهره گیری کنیم.
رفیعی با اشاره به خلاء اخلاق مذهبی در غرب و زندگی های سرمایه داری، توجه به بعد عرفان را ضروری دانست و گفت : امروز جهان نیازمند عرفان واقعی است که باید به آن پرداخته شود که این امر کار فرهنگی می طلبد.
استاد دانشگاه تهران گفت : عرفان مورد توجه شریعتی نیز با بشر زاده شده و در تمام دوران تاریخ بوده و همزاد مذهب است که باید آن را از صوفی گری تفکیک کنیم.
این مدرس دانشگاه در ادامه با بیان این که ریشه عرفان در اندیشه های دکتر شریعتی برخواسته از عرفان حسینی است خاطرنشان کرد : الگوی شریعتی حضرت علی و شعارش درعرفان عدالت و آزادی است که این نیز برگرفته از سیره و منش امیرالمومنین است.
رفیعی با اشاره به دوره زمانی زندگی شریعتی گفت : شریعتی در دوران زندگی با دو نظام کمونیستی و سرمایه داری رو برو بود که در این نظامها به علت دوری از مذهب از معنا فاصله گرفته بودند.
مدرس دانشگاه تهران در پایان به موقعیت ایران در جهان اشاره کرد و گفت : ایران اسلامی به دلیل موقعیت جغرافیایی و وقایع تاریخی در حوزه های فرهنگی نقش تعیین کننده ای داشته و یکی از مراکز مهم تحولات فکری است.
قم- خبرگزاری مهر : یکی از مدرسین دانشگاه تهران با بیان اینکه صوفی گری از عرفان جداست اظهار داشت : عرفان روح مذهب است و زمانی که مذهب تنها به تکالیف و قیود منتهی شود تصوف و صوفی گری پدید می آید که ضد مذهب می شود.
کد خبر 583005
نظر شما