۱۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۲۴

معاون پژوهشی فرهنگستان علوم:

تکلیف روابط بین المللی ایران باید در عرصه بین الملل مشخص شود

تکلیف روابط بین المللی ایران باید در عرصه بین الملل مشخص شود

اصفهان- معاون پژوهشی فرهنگستان علوم گفت: تکلیف روابط بین‌المللی ایران باید در عرصه بین‌الملل مشخص شود و نباید در این زمینه افراط و تفریط صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر صالحی بعد از ظهر دوشنبه در نشست دیپلماسی عمومی و علمی اظهار داشت: یکی از اساسی‌ترین روش‌های تقارب و نزدیکی کشورها اعم از دولت‌ها و ملت‌ها، گفتمان و مذاکره است.

صالحی افزود: مذاکره دو طرف دارد و مذاکره از یک داده و یک ستانده تشکیل شده است اگر ستانده به اندازه داده باشد وارد معامله برد برد شدیم و اگر ستانده بیش از داده باشد، برنده شده‌ایم اما اگر خدایی نکرده ستانده کمتر از داده باشد نامطلوب است.

صالحی گفت: طی دو سال بزرگترین نرخ رشد را داشتیم و به فرموده مقام معظم رهبری بلافاصله ۲۰ درصد اضافه کردیم ما بایستی بعد از ۱۵ سال از زمان امضای برجام یا تفاهم نامه تازه روی فلز و اورانیم فکر می‌کردیم اما ما تولید کردیم بدون اینکه برجام را بر هم بزنیم این هوشمندی ما هست تعهد داده بودیم روی فلز و اورانیوم کار نکردیم اما مشابه ان را کار کردیم نه می‌توانستند مانع شوند بلکه از این کار ما حیرت زده شدند.

ما نه تنها برگشتیم بلکه قبل از آن و پیش از آن رفتیم

صالحی گفت: مذاکره عنصر مؤثر در ایجاد تفاهم و رفع سو تفاهم و رفع مشکلات بین کشورها است و این بحث اصلی دیپلماسی عمومی است.

وی افزود: دیپلماسی علمی بخشی از دیپلماسی عمومی است. اوایل و در سال‌های ۸۳ و ۸۴ ایران متهم شده بود که بالای ۵۰ درصد غنی سازی کرده است، رسانه‌ها و آژانس بین المللی دنبال بهانه تراشی بودند که ایران مخفیانه دنبال ۵۰ درصد بودند و آنجا دیپلماسی علمی راه نجات ما شد.

معاون پژوهشی و قائم مقام فرهنگستان علوم گفت: مذاکره زمانی معنا پیدا می‌کند که از یک ظرفیت و بنیه اقتدار برخوردار باشیم اگر ضعیف باشید نمی‌توان در مذاکره موفق عمل کرد. دو طرف مذاکره کننده اگر تفاوت زیاد داشته باشند همیشه یک طرف غالب هست و باید در ابتدا تفاوت‌ها را کم کرد و سپس مذاکره صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: تکلیف روابط بین‌المللی ایران باید در عرصه بین‌الملل مشخص شود و نباید در ای زمینه افراط و تفریط صورت گیرد.

کد خبر 5833052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha