۲۲ تیر ۱۴۰۲، ۹:۱۳

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور هشدار داد؛

نرخ رشد جمعیت همدان پایین‌تر از میانگین کشوری

نرخ رشد جمعیت همدان پایین‌تر از میانگین کشوری

همدان- دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور گفت: میانگین نرخ رشد جمعیت حدود ۶ دهم درصد است و نرخ رشد حدود صفر درصد همدان یعنی نرخ رشد جمعیت در این استان خیلی پایین‌تر از میانگین است.

صالح قاسمی در گفتگو با خبرنگار مهر به مناسبت روز خانواده اظهار کرد: همدان ازجمله استان‌های کشور است که از نظر شاخص‌های جمعیتی واقعاً در شرایط بسیار نامناسب و نامطلوب قرار دارد و مسئولین باید به این موضوع توجه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه وضعیت نامطلوب جمعیت در اغلب استان‌های کشور عمومیت دارد، تصریح کرد: اما وضعیت استان همدان جز بدترین استان‌ها در زمینه جمعیت و رشد سالمندی است.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور به آمارهای سالمندی اشاره کرد و گفت: رتبه سالمندی همدان کمی تغییر داشته اما اینکه رتبه استان همدان مثلاً از رتبه ۲۷ و ۲۸ تبدیل شود به رتبه ۲۴ و ۲۵ برسد، فکر نمی‌کنم روند مطلوبی باشد و خیلی جای خوشحالی و خرسندی داشته باشد! بلکه مسئولین باید شرایط سالمندی در همدان را جدی گرفته و با این آمارها خرسند نشوند.

قاسمی در ادامه صحبت‌های خود علت جابجایی رتبه بندی در رده‌های سالمندی استان‌ها را در غیر از تحولات جمعیتی و زاد و ولد عنوان کرد و گفت: چه بسا علت این موضوع اساساً بهم خوردن مسئله مهاجرت باشد و باید بدانیم که نگاه تک بعدی به مقوله آمارهای سالمندی اصلاً قابل اتکا و امیدواری نیست.

نرخ رشد جمعیت همچنان حدود صفر درصد است

این پژوهشگر جمعیتی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که در رابطه با روند کاهش جمعیت استان همدان می‌تواند مدنظر باشد، این است که بر اساس سر شماری سال ۱۳۹۵ رشد جمعیت استان همدان با رشد منفی روبرو بوده است.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور ادامه داد: بر اساس آخرین داده‌های ما تا حوالی سال ۱۴٠٠ حاکی از آن است که نرخ رشد جمعیت همچنان حدود صفر درصد است.

قاسمی با بیان اینکه تعدادی جمعیت جدید از طریق زادوولد به دست آمده است، عنوان کرد: از طرف دیگری با مهاجر فرستی نیروی کار جوان به سایر استان‌های کشور و به استان‌های همجوار در مجموع نرخ رشد جمعیت استان همدان حدود صفر درصد است و باید عنوان شود که در واقع جمعیت تغییری نمی‌کند.

وی یادآور شد: این آماری است که از حوالی سال ۱۴٠٠ به دست آورده‌ایم و اصلاً شاخص خوبی نیست.

ساختار جمعیتی استان همدان به شدت سالمند است

قاسمی نسبت به این وضعیت هشدار داد و گفت: در واقع، آمار فوق خیلی پایین‌تر از نرخ رشد میانگین کل کشور است، میانگین نرخ رشد جمعیت حدود ۶ دهم درصد است و نرخ رشد حدود صفر درصد همدان یعنی نرخ رشد جمعیت در این استان خیلی پایین‌تر از میانگین است.

دبیر مطالعات راهبردی جمعیت کشور با هشدار به اینکه ساختار جمعیتی استان همدان به شدت سالمند است، تشریح کرد: در واقع، به دلیل مهاجرت زیاد جوانان جویای کار در استان که از این استان به استان‌های همجوار و به سمت تهران و برخی استان‌های دیگر مهاجرت می‌کنند، شاهدیم که نسبت سالمندی در استان همدان افزایش یافته و باید بدانیم که این موضوع اصلاً اتفاق خوبی نیست به این معنی که می‌تواند بسیاری از فرهنگ‌ها، خرده فرهنگ‌ها و ساختارهای اجتماعی را به شدت متحول و متضرر سازد.

کد خبر 5835305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • روح اله IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      17 0
      توی همدان و روستاها کار نیست جوان برای جویای کار به شهرهای بزرگ تهران حتی عراق می روند و بیشترشان دیگه به شهر خودشان برنمی گردن و پدرشون ومادران تنها می مانن
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      12 1
      وقتی صاحب خونه شدن تو همدان شده ارزو که قیمت ملک تو همدان داره با مناطق خوب تهران برابری میکنه که دست گل شهرداری همدان هست که حاضر به گسترش این شهر نیست من جوان هم نمیتونم نه صاحب خونه بشم نه میتونم کل حقوقم و بدم اجاره خونه چون اجاره خانه در بد ترین مناطق همدان هم ۷۰ درصد حقوق پایست
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      8 0
      انجماد خانواده داره به فرهنگ تبدیل میشه حتی الان با این وضعیت خیلی بد اقتصادی به نتیجه خانواده بدون فرزند تبدیل میشه حتی تک فرزندی هم الان خریدار نداره البته کاملا عقلانی وانسانی هم هست نبودن صنایع وبیکاری بسیار شدید علی رغم آمارهای دروغین از سوی مسولین استان که ارائه شده در این ماجرا در همدان تآثیر
    • س IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      6 0
      با این وضعیت اسف‌بار گرانی اجاره خونه خرج و مخارج جوان ها حاضر به ازدواج نیستند چه برسه به فرزند آوری
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      0 0
      ب هر نوزاد ،یارانه نقدی خوبی ،تا چند سال بدهند ،بچه یک انسان جدید است ،و مثل بقیه افراد خرج و مخارج داره ،دکتر ،دارو، پوشاک ،پوشک بچه ،هزینه های جانبی و .....،ب چه درد ما میخوره زمین ب نوزاد میدن ،خودرو ثبت نام میکنن ،کدام یک در آن واحد ب درد نوزاد و والدین نوزاد میخوره .وام فرزند اوری هم نمیخوایم .