۲۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۷

مدیر شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه عنوان کرد؛

هشدار احتمال شیوع تب مالت در کهگیلویه

هشدار احتمال شیوع تب مالت در کهگیلویه

دهدشت_ مدیر شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه نسبت به احتمال شیوع بیماری تب مالت در کهگیلویه هشدار داد.

سید منصور تقوی در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: تب مالت یک عفونت باکتریایی است که از حیوانات به انسان منتقل و معمولاً افراد با خوردن محصولات لبنی خام یا غیر پاستوریزه آلوده می‌شوند.

تقوی تصریح کرد: گاهی اوقات باکتری‌های عامل «بروسلوز» می‌توانند از طریق هوا یا از طریق تماس مستقیم با حیوانات آلوده منتقل شوند.

تقوی آمار بیماری در سطح کشور را ۲۵ مورد در یکصد هزار نفر جمعیت، در استان ۲۹ در یکصد هزار نفر جمعیت و در شهرستان را ۳۴ در یکصد هزار نفر اعلام کرد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه با اشاره به مهمترین راه‌های انتقال این بیماری در شهرستان، افزود: خوردن لبنیات خام، استنشاق هوای آلوده، گوشت خام یا نیم پز، لمس خون و مایعات بدن حیوانات آلوده از مهمترین است.

تقوی با بیان اینکه دامپزشکان، دامداران، پرورش دهندگان، کارگران کشتارگاه، قصابان و میکرو «بیولوژیست ها» از مشاغل در معرض خطر هستند تاکید کرد: پختن کامل گوشت، پوشیدن دستکش، واکسیناسیون حیوانات اهلی، پرهیز از خوردن غذاهای لبنی غیر پاستوریزه و انجام اقدامات ایمنی در محیط‌های کاری پر خطر از مهمترین راه‌های پیشگیری این بیماری است.

وی علائم بیماری تب مالت را، تب، لرز، از دست دادن اشتها تعریق، ضعف، خستگی و همچنین درد مفاصل، ماهیچه‌ها و کمر اعلام کرد.

تقوی برگزاری کمیته بیماری تب مالت، آموزش به دامداران و جمعیت عمومی را از وظایف مرکز بهداشت عنوان کرد.

وی برگزاری کمیته بیماری، آموزش بیماری در سطح شهرستان توسط کارشناسان، مراقبین سلامت و بهورزان و مکاتبه با معاونت غذا و دارو برای تأمین داروهای مورد نیاز را از اقدامات انجام شده شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه بیان کرد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه همچنین گزارش آمار به صورت فصلی به دامپزشکی، مکاتبه با دامپزشکی در مورد بیماران شناسایی شده و برای انجام اقدامات پیشگیرانه در دام‌ها، ثبت آمار در پورتال وزارت بهداشت و مکاتبه با معاونت بهداشتی در خصوص کانون بیماری‌ها را از دیگر اقدامات شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه بیان کرد.

تقوی نقش و وظیفه دامپزشکی در انجام واکسیناسیون و نمونه گیری دام‌ها، معدوم سازی یا خرید و جبران ضایعات دام‌های آلوده دامداران را بسیار مهم و ضروری دانست.

کد خبر 5837546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha