۲۱ مرداد ۱۴۰۲، ۸:۴۳

تظاهرات هزاران نفر در نزدیکی پایگاه نظامی فرانسه در نیجر

تظاهرات هزاران نفر در نزدیکی پایگاه نظامی فرانسه در نیجر

هزاران تن از مردم نیجر با برگزاری تظاهرات نزدیک پایگاه نظامی فرانسه در پایتخت این کشور خواهان بیرون راندن این نظامیان از کشورشان شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، هزاران تن از مردم نیجر در نزدیکی پایگاه نظامی فرانسه در پایتخت این کشور تظاهرات برگزار کردند.

معترضان در این تظاهرات خواهان بیرون راندن نظامیان فرانسوی از کشورشان شدند. مردم نیجر با سردادن شعارهایی نظیر «فرانسه نابود شود، اکواس نابود شود»، مخالفت خود را با مداخلات پاریس در امور داخلی کشورشان اعلام کردند.

آنها همچنین حمایت خود را از کودتای نظامی در کشورشان به رهبری ژنرال عبدالرحمن چیانی اعلام کرده و پرچم روسیه را در کنار پرچم کشورشان برافراشتند. در حال حاضر هزار و پانصد نظامی فرانسوی به بهانه مبارزه با گروه‌های مسلح در نیجر به ویژه در پایگاه نیامی مستقر هستند.

پیش از این روسیه نسبت به هرگونه مداخله نظامی در نیجر از سوی کشورهای غربی و گروه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) هشدار داده بود. روزنامه تایمز انگلیس پیشتر در سرمقاله خود به بررسی سیاست‌های آشفته فرانسه در مستعمره‌های آفریقایی پیشین این کشور پرداخت و این سیاست‌ها را مورد انتقاد قرار داد.

این روزنامه انگلیسی در مطلبی پیرامون کودتای نزدیک به ۲ هفته پیش در نیجر، فرانسه را مسئول اتفاقات رخ‌داده در مستعمره‌های پیشین این کشور دانست؛ چرا که وقوع این رخ‌دادها ناشی از شکست فرانسه در تحقق ثبات در قاره آفریقا بوده است.

تایمز نوشت: نیجر تا اندکی قبل، یکی از با ثبات‌ترین مستعمره‌های پیشین فرانسه در منطقه ساحل آفریقا به شمار می‌آمد، اما این کشور پس از سقوط حکومت نیجر، دیگر چنین وضعیتی را ندارد و اوضاعی مشابه با بورکینافاسو و مالی پیدا کرده است.

روزنامه تایمز در ادامه مطلب خود به اهمیت راهبردی نیجر برای فرانسه که ۱۰ درصد از اورانیوم مورد نیاز نیروگاه‌های اتمی خود را از مستعمره‌های پیشین خود وارد می‌کند اشاره کرده و نیجر را به عنوان ایستگاهی مهم برای مهاجرانی که از دریای مدیترانه به سوی اروپا می‌روند، معرفی کرده است.

کد خبر 5859202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha