۳۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۸:۵۶

برای اولین بار در کشور اتفاق افتاد؛

تولید ۵ فرآورده خوراکی ویژه بیماران سلیاکی در فارس

تولید ۵ فرآورده خوراکی ویژه بیماران سلیاکی در فارس

شیراز- مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از تولید پنج محصول ویژه بیماران سلیاکی برای اولین بار در فارس خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد مظلومی بعد از ظهر سه شنبه در نشستی خبری بیان کرد: بیماری سلیاک یکی از بیماری‌های ناشناخته در میان اقشار مختلف جامعه است.

وی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین فاکتورهای ابتلاء به این بیماری وراثت است و سابقه خانوادگی نقش ویژه ای در ابتلاء به این بیماری دارد.

مظلومی تاکید کرد: ٨٠ درصد از مبتلایان به بیماری سلیاک از ابتلاء به این بیماری آگاه نیستند و این بیماری در استان فارس کاملاً ناشناخته است.

وی ادامه داد: افرادی که به این بیماری مبتلا هستند نسبت به پنهان کردن آن اقدام کرده و حاضر به دریافت خدمات بهداشتی و درمانی نیستند.

به گفته این مقام مسئول مهم‌ترین اقدامی که در استان فارس در این حوزه انجام شده بیماریابی است که موجب شده جامعه هدف این بیماری از ٢٠٠ نفر به یک هزار و ۵٠٠ نفر برسد.

مظلومی تاکید کرد: احتمال می‌رود نزدیک به ۵٠ هزار نفر در استان فارس به این بیماری مبتلا باشند اما تاکنون تنها یک هزار و ۵٠٠ بیکار شناسایی شده‌اند.

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص محصولات تولید شده ویژه بیماران مبتلا به سلیاک نیز تصریح کرد: برای اولین بار در کشور پنج محصول آرد کیک، آرد نان، کیک مخصوص، نان فانتزی و نان سنگک گرم ویژه بیماران سلیاک در استان فارس و شهر شیراز در حال تولید است.

وی تاکید کرد: تنها یک نانوایی در شیراز در حال تولید نان برای بیماران سلیاکی است البته سرمایه گذاران حاضر به سرمایه گذاری در ایجاد نانوایی برای بیماران سلیاکی نیستند زیرا طرح‌های توجیهی این پروژه اقتصادی نیازمند سرمایه گذاری وسیع است.

مظلومی معتقد است حمایت از بیماران مبتلا به سلیاک به علت نوع بیماری و صعب الاعلاج بودن سخت است.

کد خبر 5868219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha