دیدار و رایزنی وزرای خارجه عراق و ترکیه

دیدار و رایزنی وزرای خارجه عراق و ترکیه

در جریان سفر وزیر خارجه ترکیه به عراق، وزرای خارجه دو کشور با یکدیگر دیدار و رایزنی کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واع، هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه با فؤاد حسین همتای عراقی خود دیدار و رایزنی کرد. این دیدار در قالب سفر فیدان به عراق صورت گرفت.

احمد الصحاف سخنگوی وزارت خارجه عراق در سخنانی درباره محتوای این دیدار اظهار داشت: وزیر خارجه عراق پیشنهاد داد تا کمیته گفتگو میان ۲ طرف، تمامی کمیته‌های تجاری ۲ کشور را شامل شود و از دیدار احتمالی وزیر بازرگانی ترکیه از عراق هم استقبال کرد.

وی افزود: مدیریت آب موضوعی مهم برای ۲ کشور است و باید با دقت و نگاهی ژرف مورد بررسی قرار بگیرد. موضوع امنیت و تقویت همکاری‌های دوجانبه در این خصوص نیز به صورت مفصل میان طرفین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

الصحاف ادامه داد: وزیر خارجه عراق در این گفتگو به حضور همزمان وزیر نفت عراق در راس هئیتی بلندپایه در ترکیه و انجام گفتگوهای جدی درباره همکاری میان ۲ طرف در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی اشاره کرد.

سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت: فؤاد حسین ضمن مطرح‌نمودن مسئله روادید ترکیه، اقامت ۷۰۰ هزار تبعه عراقی در این کشور و حضور نزدیک به ۸۵۰ شرکت ترکیه‌ای در عراق، بر اهمیت تقویت همکاری‌های اقتصادی و توسعه‌ای در راستای خدمت به منافع دو کشور تاکید کرد.

الصحاف افزود: وزیر خارجه ترکیه نیز از دیدار از عراق ابراز خشنودی نمود و بر اهمیت روابط ۲ جانبه میان عراق و ترکیه تاکید کرد. وی موفقیت این سفر که نخستین سفرش به کشورهای همسایه ترکیه است را از اولویت‌ها عنوان کرد.

وی افزود: وزیر خارجه ترکیه ابراز امیدواری کرد که در این سفر توافق‌نامه دائم و فراگیری که منافع مشترک طرفین را تقویت کند به امضا برسد و موضوع‌های مورد بحث دوطرف در زمینه‌های گوناگون به وزارت‌خانه‌های دو کشور ارجاع شود.

الصحاف ادامه داد: وزیران خارجه ۲ کشور اقدام مشترک و اقدام در قالب سازمان همکاری اسلامی در رابطه با موضوع گسترش اسلام‌هراسی از سوی برخی افراد تندرو جهت مقابله با اقدامات توهین‌آمیز به مقدسات اسلامی را مورد بررسی قرار دادند و پیشنهاد دادند که کمیته هماهنگی مشترکی برای مقابله با پدیده اسلام‌هراسی تشکیل شود تا موضع‌گیری‌ها به سمت و سویی حرکت نکند که به نفرت‌پراکنی بیشتر منجر شود.

کد خبر 5868301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha