یکی از وزرای تشکیلات خودگردان فلسطین:

با وجود «بریکس» دوره آمریکا در یک جهان تک‌قطبی رو به پایان است

با وجود «بریکس» دوره آمریکا در یک جهان تک‌قطبی رو به پایان است

یکی از وزرای تشکیلات خودگردان فلسطین بر افول دوره آمریکا و رهبری جهان تک قطبی به دست این کشور در سایه تقویت گروه بریکس تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «احمد مجدلانی» وزیر امور اجتماعی تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد که درخواست گروه بریکس در بیانیه پایانی خود مبنی بر آغاز مذاکرات مستقیم میان فلسطین و رژیم صهیونیستی در سایه وزن بین المللی و منطقه‌ای کشورهای عضو این گروه بسیار مهم است.

وی در ادامه افزود: این بیانیه پیام مهمی برای آمریکا دارد مبنی بر اینکه پایان دوره یکه تازی های آمریکا در رهبری یک جهان سیاسی تک قطبی آغاز شده است. پیام دیگر این بیانیه این است که بحران‌های بین المللی باید از طریق نقش آفرینی یک سیستم جهانی چندقطبی حل شود؛ سیستمی که ناظر بر حل و فصل مشکلات و بحران‌های موجود در سطوح منطقه‌ای است.

مجدلانی اضافه کرد: این بیانیه خطاب به آمریکا می‌گوید که این کشور در دستیابی به یک راهکار سیاسی طی ۳۰ سال گذشته شکست خورده است. آمریکا طی این مدت مدیریت روند سیاسی را در دست گرفته بود اما به هیچ نتیجه محسوسی دست پیدا نکرد بلکه بالعکس اوضاع بدتر و درگیری‌ها عمیق‌تر شد. آمریکا به جای آنکه نقش میانجی گر را با هدف پایان دادن به اشغالگری اسرائیل بازی کند تبدیل به شریکی برای اشغالگران صهیونیست شده است.

وی بیان کرد: فلسطین از این درخواست بریکس استقبال می‌کند و امیدوار است کشورهای عضو این گروه نقش پررنگ‌تری به جای موضع گیری های جانبدارانه آمریکا در حمایت از اسرائیل ایفا کنند. هر موضع گیری جدیدی در قبال مسأله فلسطین می‌تواند گره گشا باشد. این در حالیست که نقش آمریکا در این زمینه کمرنگ شده و این کشور به هیچکدام از طرف‌های بین المللی اجازه مداخله در این مسأله را نمی‌دهد.

رهبران کشورهای عضو بریکس در نشست اخیر خود نسبت به وخامت اوضاع انسانی در فلسطین به دلیل افزایش خشونت و تجاوزات از سوی اشغالگران صهیونیست و گسترش شهرک سازی ها ابراز نگرانی کرده بودند.

مجدلانی پیش از این نیز تاکید کرده بود که فشارهای آمریکا بر عربستان برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بیانگر آن است که واشنگتن صلاحیت خود را برای ایفای نقش ناظر و میانجی‌گر در روند صلح از دست داده است.

وی در ادامه افزود: سیاست دولت آمریکا به رهبری جو بایدن، در خصوص ادغام رژیم صهیونیستی در نظام منطقه‌ای عربی و حوزه دریای مدیترانه، تداوم سیاست‌های دونالد ترامپ است.

مجدلانی بیان کرد: آمریکا به دنبال آن است که اولویت‌های درگیری در منطقه را تغییر دهد به طوری که به جای آنکه رژیم صهیونیستی تهدید کننده امنیت ملی کشورهای عربی معرفی شده، ادعا شود که خطر ایران، کشورهای عربی را تهدید می‌کند تا بدین ترتیب رژیم صهیونیستی تبدیل به بخشی از نظام منطقه‌ای علیه ایران گردد.

کد خبر 5870887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha