۹ شهریور ۱۴۰۲، ۷:۱۹

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌ غرب کشور:

صلح و جنگ در پدافند هوایی معنایی ندارد

صلح و جنگ در پدافند هوایی معنایی ندارد

تبریز- فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌ غرب کشور گفت: اکنون تهدید جدیدی نداریم، در پدافند هوایی صلح و جنگ معنی ندارد و ۲۴ ساعته مرزهای هوایی رصد و پایش می‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر سرتیپ‌دوم ستاد عباس عظیمی شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران ضمن تبریک هفته دولت اظهار کرد: امروز ما خدا را شاکر و سپاسگزاریم، در ارتشی خدمت می‌کنیم که فرماندهی آن بر عهده ولایت فقیهی است که درک کاملی از مسائل مختلف دارند و بهترین تدابیر را متناسب با شرایط موجود اتخاذ می‌کنند.

وی با بیان اینکه پدافند هوایی تاریخچه‌ای صد ساله دارد، افزود: در سال ۱۳۴۸ فرماندهی پدافند هوایی شکل گرفت و در دوران دفاع مقدس خدمات بسیاری ارائه کرد و به عنوان نیروی مستقل در ارتش جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد.

وی خاطرنشان کرد: مأموریت پدافند هوایی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار محدود بود و مأموریت داشت از آسمان پایگاه‌های شکاری و فرودگاه‌ها محافظت کند، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی، پدافند هوایی سامانه‌های پدافندی خود را پیرامون شهرهای بزرگ، اسکله‌ها و مراکز نفتی مستقر و امنیت آنها را ایجاد کرد و با دلاور مردی پدافندیان مأموریت‌های گسترده‌ای را به سرانجام رساندند.

عظیمی گفت: در طول هشت سال دفاع مقدس شاهد تعطیل شدن یک روزه فرودگاه‌های کشور و لغو پروازهای مسئولین هم نبودیم و برای بیش از ۲ میلیون فروند هواپیما امنیت پروازی ایجاد شد و بیش از ۴۸ هزار عملیات کشف و شناسایی که قصد تهاجم به کشور را داشتند، انجام شد.

وی ادامه داد: در طول دوران دفاع مقدس ۲۴ هزار و ۸۶۳ حمله ناجوانمردانه رژیم بعثی توسط پدافند هوایی خنثی شد و چتر امنیت هوایی ایجاد و عملیات‌ها انجام می‌شد به عنوان مثال در جزیره خارک که شاهرگ اقتصادی کشور بود و نفت صادر می‌شد، در طول جنگ بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ مورد حمله بر علیه آن انجام شد اما پدافند هوایی اجازه نداد صادرات نفت مختل شود.

وی اضافه کرد: بیش از ۶۸۰ فروند هواپیمای رژیم بعثی توسط پدافندیان ساقط شد و بیش از سه بار برای نوسازی ناوگان در این طول دفاع مقدس اقدام شد.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال غرب کشور افزود: بعد از دفاع مقدس نیز با توجه به تجربیات بدست آمده، ۱۰ شهریور ۱۳۸۷ با فرمان رهبر معظم انقلاب پدافند هوایی تشکیل و مأموریت یافت از آسمان جمهوری اسلامی ایران حفظ و حراست کند و کشور به ۹ منطقه پدافند هوایی تقسیم شد که منطقه پدافندی شمال غرب یکی از آنهاست و به دلیل اینکه آسمان منطقه شمالغرب دروازه هوایی کشورهای اروپایی محسوب شده و در ۲۴ ساعت شبانه روزی شاهد رصد ۸۰۰ الی ۱۱۰۰ فروند هواپیما هستیم و قرار گرفتن در مرز همسایگی ۴ کشور و فعالیت‌های کشورهای فرا منطقه‌ای و رژیم صهیونیستی اهمیت بسیاری دارد.

وی اظهار کرد: از زمان تشکیل پدافند هوایی بیش از ۶۰۰ بار رهبر معظم انقلاب به آن تاکید و سفارش داشتند که اولویت اول پدافند هوایی در رزم‌های آتی است و آن را خط مقدم حیثیت و آبروی کشور معرفی کردند.

وی تاکید کرد: از نمونه اقدامات خود می‌توان به کشف و شناسایی هواپیمای عبدالمالک ریگی، کشف و فرو نشاندن هواپیمای شیطان بزرگ و پهپادهای دشمن و ده‌ها عملیات بزرگ دیگر اشاره کرد.

عظیمی با تاکید بر اینکه پدافند هوایی نیرویی است که تنوع تجهیزاتی دارد، گفت: ایجاد سامانه شنود الکترونیکی، بیش از ۳۰۰ سامانه راداری ساخت داخل با برد بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر، سامانه جنگالی مستقل توسط جوانان کشور ساخته شده و تنها سامانه‌ای است که باید ساخت داخل باشد و سایر نیازمندی‌های دفاعی باتوجه به دستیابی کشور به دانش بومی و تکنولوژی برطرف شد.

وی ادامه داد: نهضت قطعه سازی و تأمین نیازمندی‌های داخلی با اتکا به نیروهای متخصص خود در چند سال اخیر در حوزه پدافندی، توانست سامانه‌ها و تجهیزات مورد نیاز خود را طراحی کند که بازسازی رادارها با تکنولوژی روز، طراحی و ساخت انواع سامانه‌های شنود الکترونیکی، طراحی بومی سامانه موشکی مجید، ارتقا جایگاه علمی دانشگاه پدافند هوایی با نام خاتم الانبیا (ص)، طراحی و تولید سامانه موشکی شاهین، یازهرا ۳، دزفول، مجید و قادر و… از این جمله است.

وی افزود: هم اکنون نیروی پدافند هوایی راه نفوذ هوایی را بر بیگانگان بسته و هرگونه تهدید و جسارت را با پاسخ کوبنده جواب می‌دهد.

عظیمی با بیان اینکه اطلاعات هواپیماهای ورود و خروجی را داریم اگر غیر این باشد اجازه ورود داده نمی‌شود، گفت: در مسئله قره باغ نیز عملیات پدافند هوایی بیش از شروع جنگ پیش بینی و به طور رسمی اعلام کرده بود و می‌دانستیم رزمایش سوری است و پس از جنگ، سامانه پدافند هوایی گسترش یافت و تمام هواپیمای با سرنشین و بدون سرنشین رصد می‌شد.

وی یادآور شد: اکنون تهدید جدیدی نداریم، در پدافند هوایی صلح و جنگ معنی ندارد و ۲۴ ساعته مرزهای هوایی رصد و پایش می‌شوند.

وی در پایان در خصوص ارتباط با شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد: نیروی پدافند هوایی در ارتباط با شرکت‌های دانش بنیان رتبه بالا را کسب کرده است و در آذربایجان شرقی نیز فرماندهی مرکز تحقیقات و جهاد خود کفایی در منطقه مستقر بوده و با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان ارتباط تنگاتنگ دارد.

کد خبر 5875384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha