۲۶ آبان ۱۳۸۶، ۸:۵۸

ابلاغ آیین نامه تسهیلات استعدادهای درخشان دانشگاههای علوم پزشکی

ابلاغ آیین نامه تسهیلات استعدادهای درخشان دانشگاههای علوم پزشکی

آئین نامه تسهیلات آموزشی، پژوهشی و رفاهی استعدادهای درخشان در اجرای بند 2 ماده 2 آئین نامه شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت بهداشت به منظور برقراری تسهیلات ویژه آموزشی و پژوهشی برای دانشجویان استعداد درخشان در جهت شکوفایی استعدادهای بالقوه آنان با محوریت ارزش های والای اسلامی، انسانی و ملی تصویب شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ماده یک این آئین نامه تصریح شده است، دانشجویانی که به عنوان استعداد درخشان می توانند از مزایای این آئین نامه بهره مند شوند، عبارتند از :

الف ) برگزیدگان آزمون سراسری گروه علوم تجربی با کسب نمره 5/2 انحراف معیار بالاتر از میانگین با معرفی سازمان سنجش آموزش کشور

ب ) دارندگان مدال طلا، نقره و برنز کشوری از المپیادهای علمی دانش آموزی با معرفی وزارت آموزش و پرورش

ج ) برگزیدگان رتبه های اول تا سوم نهایی جشنواره های رازی، خوارزمی، جوان خوارزمی در زمینه علوم پزشکی با معرفی دبیرخانه های مربوطه

د ) مالکان ابداع و اختراع ثبت شده با تأیید معاونت تحقیقات و فناوری وزارتخانه های مربوطه

ه ) دانشجویان نمونه کشوری گروه پزشکی با معرفی نهاد ذیربط

و ) 5/2 درصد برتر پذیرفته شدگان کشوری در هر یک از آزمون های متمرکز جامع علوم پایه پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، جامع پیش کارورزی پزشکی، پذیرش دستیار پزشکی و دندانپزشکی به میزان حداقل 3 نفر و حداکثر تا سقف 40 نفر در هر آزمون

ز ) رتبه های برتر پذیرفته شدگان در آزمون های ورودی دوره های تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی (Ph.D)

در آزمون های ورودی کارشناسی ارشد:  تا 20 نفر پذیرفته شده در هر رشته یک نفر، تا 50 نفر پذیرفته شده در هر رشته دو نفر و در صورتیکه تعداد پذیرفته شدگان بیش از 50 نفر باشد در مجموع 3 نفر.

در آزمون های ورودی Ph.D : تا 5 نفر پذیرفته شده در هر رشته یک نفر، تا 10 نفر پذیرفته شده در هر رشته دو نفر و در صورتیکه تعداد پذیرفته شدگان بیش از 10 نفر باشد در مجموع 3 نفر.

ح ) یک درصد برتر دانشجویان هر رشته ورودی هر سال تحصیلی دانشگاه و حداقل یک دانشجوی دوره کاردانی با معدل بالای 5/18 و یا بیشتر و یک دانشجوی مقطع کارشناسی به شرط معدل بالای 18 و برای مقاطع بالاتر با معدل 17 یا بیشتر الزامی است.

ط ) دانشجویان پژوهشگر برجسته به پیشنهاد شورای استعدادهای درخشان دانشگاه مربوطه و تأیید شورای پژوهشی و دبیرخانه شورا واقع در مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی وزارت بهداشت

ی ) رتبه های برتر پذیرفته شده در آزمون نهایی دانشنامه تخصصی : به ازای هر 20 نفر پذیرفته شده در هر رشته یک نفر، تا 50 نفر پذیرفته شده در هر رشته دو نفر و در صورتیکه تعداد پذیرفته شدگان بیش از 50 نفر باشد در مجموع 3 نفر.

تبصره 1 : شاخص های اصلی دانشجویان بند "ط" پس از تصویب در شورای معین از طرف دبیرخانه شورا به دانشگاه ها ابلاغ خواهد شد.

تبصره 2 : تسهیلات مربوط به مشمولین بند "ی" پس از تصویب در شورای مربوطه ابلاغ خواهد شد.

ماده 2 : دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی در صورتی که در دو ترم متوالی یا متناوب معدل کمتر از 16 و در کل دوره معدل کمتر از 17 و دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر که در دو ترم متوالی یا متناوب معدل کمتر از 15 و در کل دوره معدل کمتر از 16 کسب کنند، مشمول این آئین نامه و تسهیلات مربوطه نخواهند شد.

ماده 3 : دانشجویانی که دارای حکم محکومیت قطعی از کمیته انضباطی دانشگاه یا هیئت بدوی تخلفات آزمون ها مبنی بر تخلف آموزشی یا اخلاقی باشند مشمول این آئین نامه و تسهیلات مربوطه نخواهند شد.

ماده 4 : دانشجویان دارای استعداد درخشان هر مقطع تحصیلی اعم از شاغل به تحصیل و یا فارغ التحصیل مجازند فقط یک نوبت قبل از انجام خدمت سربازی و طرح نیروی انسانی در آزمون ورودی مقطع بالاتر شرکت کنند.

ماده 5 : حداکثر 10 درصد از ظرفیت پذیرش مازاد در هر رشته / محل به دانشجویان استعداد درخشان مقاطع مختلف تخصیص داده می شود. جهت استفاده از این سهمیه شرکت در آزمون و کسب حداقل 85 درصد نمره ای که آخرین فرد پذیرفته شده در رشته / محل مربوطه بدست آورده است لازم خواهد بود.

تبصره 1 : برای استفاده از سهمیه مازاد کسب حداقل امتیازات لازم آموزشی، پژوهشی و فردی اجتماعی که با در نظرگرفتن بالاترین امتیاز کسب شده تعیین می شود لازم است.

تبصره 2 : چگونگی محاسبه امتیازات فوق الذکر در شیوه نامه نحوه ادامه تحصیل استعدادهای درخشان ارائه و ابلاغ می شود.

تبصره 3 : دانشجویان مشمول این ماده می توانند فقط یک مرتبه برای مقطع تحصیلی بالاتر از مزایای پیش بینی استفاده کنند.

به گزارش مهر، ماده 6: دانشجویان مشمول این آئین نامه (به استثنای دانشجویان مقاطع دکتری Ph.D و تخصصی) می توانند طرح نیروی انسانی خود را در سازمان ها و مراکز آموزشی، پژوهشی و مدیریتی مرتبط با دانشگاههای علوم پزشکی یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بگذرانند. مشرط بر اینکه حداقل 50 درصد دوران دانشجویی خود را شامل زمان فارغ التحصیلی واجد شرایط شمول این آئین نامه بوده و سازمان های فوق نیاز به خدمات آنان داشته باشند.

ماده 7 : دانشجویان دارای استعداد درخشان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته (دکتری حرفه ای) مجازند در صورت داشتن حداقل معدل 17 در دو نیمسال تحصیلی و تأیید استاد مشاور به طور همزمان در یکی از رشته های کارشناسی یا MPH دانشگاه های کشور به تحصیل ادامه دهند.

تبصره : مقررات مربوط به تحصیل همزمان در دو رشته تحصیلی طی دستورالعمل جداگانه ای ابلاغ می شود.

ماده 8 : به منظور هدایت فعالیت های آموزشی و پژوهشی دانشجویان دارای استعداد درخشان و نظارت بر آنها، دانشگاه یکی از اعضای هیئت علمی دارای مرتبه استادیاری به بالا را به عنوان استاد مشاور دانشجو تعیین می کند.

ماده 9 : دانشجوی دارای استعداد درخشان می توانند به پیشنهاد دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه ها و تأیید معاونت آموزشی دانشکده دروس عمومی خود را به صورت غیر حضوری بگذرانند. این دروس جزء حدنصاب واحدهای دانشجو در آن نیمسال تحصیلی منظور نمی شود.

ماده 10 : دانشجوی دارای استعداد درخشان می تواند در هر نیمسال تحصیلی به پیشنهاد استاد مشاور و تأیید معاونت آموزشی دانشکده مربوطه حداکثر تا 27 واحد درسی را بگذراند.

ماده 11 : دانشگاه می تواند به منظور آموزش مباحث جدید علمی به دانشجویان دارای استعداد درخشان، کلاس های ویژه ای تشکیل دهد.

ماده 12 :  دانشگاه موظف است کلاس های ویژه آموزش زبان، مهارت های رایانه ای، مدیریت، روش تحقیق و سایر موارد مشابه بر اساس نیازسنجی برای دانشجویان دارای استعداد درخشان به صورت رایگان تشکیل دهد.

به گزارش مهر، ماده 13 : دانشگاه می تواند امکانات لازم را برای شرکت دانشجویان دارای استعداد درخشان در کنفرانس های علمی و کارگاه های آموزشی داخل و خارج از کشور فراهم کند.

ماده 14 : دانشگاه موظف است نسبت به پرداخت کمک هزینه های لازم جهت تحقیق در زمینه موضوع و تهیه پایان نامه های تحقیقاتی بر حسب مورد و شرایط هر دانشگاه اقدام کند.

تبصره : کمک هزینه مذکور از محل اعتبارات پژوهشی دانشگاه قابل پرداخت است.

ماده 15 : دانشگاه موظف است اقدامات لازم را در جهت اعطای وام و کمک هزینه تحصیلی، خوابگاه، بن خرید کتاب و تسهیلات استفاده از کتابخانه ها، آزمایشگاه ها، رایانه و اینترنت و امکانات زیارتی، تفریحی و ورزشی برای دانشجویان دارای استعداد درخشان به عمل آورد.

ماده 16 : هزینه های مالی و اعتباری کلیه برنامه های ویژه آموزشی و تسهیلات آموزشی و پژوهشی دانشجویان دارای استعداد درخشان از محل اعتبارات برنامه حفظ و پرورش استعداد درخشان و سایر منابع دانشگاه تأمین می شود.

تبصره : مبنای تخصیص بودجه به دانشگاهها بر اساس ارزشیابی صورت گرفته از برنامه ها و عملکرد آنها و متناسب با تعداد دانشجویان دارای استعداد درخشان هر دانشگاه است.

این آئین نامه در تاریخ 13 مردادماه سال 86 به تصویب شورای هدایت استعدادهای درخشان رسید و جایگزین مصوبه های آئین نامه سطح بندی عملکرد استثنایی و تسهیلات اعطایی به استعدادهای درخشان و دستورالعمل ارزشیابی و بودجه بندی استعدادهای درخشان در دانشکده ها و دانشگاه های علوم پزشکی و موسسات وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شده و از از تاریخ ابلاغ به مدت یکسال شمسی به صورت آزمایشی اجرا و پس از بررسی تصمیم گیری مجدد خواهد شد. 

کد خبر 587617

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha