۱۵ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۳۴

مهر گزارش می دهد؛

حال و هوای کربلا در روز اربعین

حال و هوای کربلا در روز اربعین

کربلا - اربعین سیدالشهدا(ع) فرا رسیده است و دل‌های عاشق پس از روزها پیاده‌روی در طریق الحسین(ع) به سرزمین عشاق رسید.

گروه استان‌ها- مهدی بخشی سورکی: اربعین از راه رسید و عاشقان سیدالشهدا علیه السلام که از سرتاسر این کره خاکی برای زیارت رهسپار طریق عشق شدند، امروز در بین الحرمین فریاد لبیک یا حسین علیه السلام سر دادند.

ده روزی می‌شود که رودهای خروشان زائران از سرزمین عراق و دیگر کشورهای جهان، خروش خود را آغاز کردند و امروز در اربعین مصیبت جانسوز شهادت سبط نبی الرحمه با چشمانی اشک آلود و جان‌هایی خسته اما لبریز از محبت حسین بن علی علیه السلام به اقیانوس بی کران اربعین در سرزمین پربلای کربلا رسیدند.

کربلا امروز میعادگاه عاشقان جهان شد و این مغناطیس بی بدیل اربعین، جسم‌های زنکارگرفته از روزمرگی‌ها را آسمانی و خدایی کرد و صدای هق هق گریه‌های دوری از حرم پس از یک سال از گوشه و کنار بین الحرمین به گوش می‌رسد.

زائران حالا پس از چهل روز بر سر و سینه زدن در مصیبت پسر زهرای اطهر، خود را در بین الحرمین یافتند و چشمانشان، گنبدهای مطهر حسین بن علی و قمربنی هاشم را قاب گرفت.

مسیر نجف به کربلا شاهد نجواهای زائران حسینی در دل شب‌های منتهی به اربعین بود، آنگاه که صدای هلبیکم هلبیکم خادمان حسینی در این بیابان، گوش جان را نوازش می‌داد.

میلیون‌ها عاشق دلباخته آمدند تا در بین الحرمین فریاد برآوردند؛ ای پسر فاطمه (س) اگر نبودیم در عاشورا یاری ات کنیم، اما امروز آمدیم تا بگوییم جانمان را فدایت خواهیم کرد.

میلیون‌ها نفر از زائران اربعین حسینی از کشورهای مختلف، با زبان، رنگ و نژاد متفاوت خود را با تمام مشقت‌هایی که این سفر به همراه دارد به سرزمین کربلا رساندند و جمعیت زائر هنوز در مسیر انتهایی نجف به کربلا در حال پیاده‌روی است و آن‌هایی که جامانده‌اند خودشان را سواره می‌رسانند تا زائر اربعین باشند و نامشان در طومار اربعینی‌ها ثبت کنند.

کربلا در روز اربعین حسینی، یکپارچه سیاه‌پوش است و غم و ماتم از در و دیوار این شهر می‌بارد و حضور زائران با چشمان اشک آلود و با بیرق‌های عزایی که با خود به همراه دارند بر این ماتم افزوده است.

بسیاری از کربلایی‌ها خانه‌های خود را وقف خدمت به زائران اربعین کرده‌اند و از زوار در خانه‌هایشان پذیرایی می‌کنند.

در کربلا در هر کوی و برزنش، مجلس عزا به پا شده و همه وسعت این شهر به حرم مبدل شده است و بسیاری از کربلایی‌ها، خانه‌های خود را وقف خدمت به زائران اربعین کرده‌اند و از زوار در خانه‌هایشان پذیرایی می‌کنند.

موکب‌های بسیاری هم که از ده روز مانده به اربعین برپا شده بودند، همچنان در روز اربعین هم پذیرای زائران امام حسین (ع) و قمر بنی هاشم (ع) هستند و کم کم با غروب آفتاب روز چهلم، بساط نوکریشان هم جمع می‌شود.

از غروب دیروز نیز موکب‌هایی که در مسیر نجف به کربلا برپا شده بودند کم کم جمع شدند و خود موکب داران هم سعی کردند بعد از چندین روز خدمت‌رسانی به زائران، خودشان را به کربلا برسانند تا آنان هم زائر اربعین باشند.

تقریباً تمامی بین الحرمین و حرم های مطهر به دلیل شدت گرما به مه پاش هایی مجهز شدند تا اندکی از گرمای زیاد این روزهای کربلا و عراق را کم کند.

بسیاری از زائران در حرم های مطهر مشغول نماز و زیارت هستند و اطراف بین الحرمین نیز هر زائری که می‌بینیم در حال خواندن زیارت اربعین است.

عراقی برای آنکه شرایط را برای زیارت بهتر زائران خارجی فراهم کنند، بیشترشان از ورودی‌های شهر کربلا، سلام می‌دهند و همانجا زیارت اربعین می‌خوانند و به موطن خود باز می‌گردند.

در شب اربعین دسته‌های عزاداری از کشورهای مختلف از باب القبله به سمت حرم مطهر سیدالشهدا علیه السلام حرکت کرده و سپس در بین الحرمین عزاداری کردند و در ادامه نیز خود را به حرم قمربنی هاشم رساندند.

بسیاری از زائران ایرانی نیز با برپایی دسته‌های مستقل از شهرهای مختلف به عزاداری در بین الحرمین پرداختند.

دسته‌های عزاداری بدون وقفه از دو روز گذشته تاکنون در حال ورود به حرم های مطهر است و بسیاری از دسته‌ها نیز در صف انتظار برای ورود به حرم‌ها قرار دارند.

کد خبر 5880305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • فرید IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
      0 0
      لبیک یا حسین. التماس دعا