۲۶ شهریور ۱۴۰۲، ۱۶:۴۲

واکنش اتحادیه اروپا به‌تصمیم ایران در لغو اعتبار بازرسان آژانس

واکنش اتحادیه اروپا به‌تصمیم ایران در لغو اعتبار بازرسان آژانس

اتحادیه اروپا امروز در واکنشی یک‌جانبه، تصمیم ایران در لغو اعتبار چند بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «نگران‌کننده» توصیف کرد!

به گزارش خبرگزاری مهر، «پیتر استانو» سخنگوی کمیسیون اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی بعدازظهر امروز یکشنبه با ارسال پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) اعلام کرد: اتحادیه اروپا از ایران می خواهد تا بدون تاخیر در لغو اعتبار چند بازرس آژانس انرژی اتمی تجدید نظر کند!

سخنگوی کمیسیون اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی بی آنکه به سیاست های مخرب بروکسل در قبال تعهداتش پیرامون قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اشاره ای داشته باشد، در این خصوص نوشت: بروکسل از تصمیم تهران برای لغو فعالیت رسمی چند بازرس باتجربه آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نظارت و راستی آزمایی برنامه هسته ای خود بسیار نگران است!

این در حالیست که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز در بیانیه‌ای که در تارنمای این نهاد منتشر شد، ادعا کرد که تهران او را از تصمیم خود برای لغو اعتبار چندین تَن از بازرسان مجرب و منصوب آژانس جهت فعالیت‌های راستی‌آزمایی مطلع کرده است.

گروسی مدعی شد: این بازرسان جزو مجرب‌ترین بازرسان آژانس با دانش کافی در حوزه فناوری غنی‌سازی هستند. آنها اقدامات راستی‌آزمایی ضروری را در تاسیسات غنی‌سازی ایران تحت پادمان‌های آژانس انجام داده‌اند. با تصمیم امروز، ایران عملا حدود یک سوم گروه اصلی بازرسان مجرب آژانس که برای تهران منصوب شده بودند را حذف کرد. این اقدام ایران توانایی آژانس در انجام موثر بازرسی‌هایش در این کشور را به طور مستقیم و جدی تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

این ادعا در حالی مطرح شده است که سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه به‌تازگی اعلام کردند که قصد دارند تا مجموعه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران که قرار بود مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل ماه آینده منقضی شود را همچنان حفظ کنند. در همین ارتباط، دولت انگلیس پنجشنبه هفته گذشته مدعی شد که تصمیم سه کشور اروپایی امضاکننده برجام (آلمان، انگلیس و فرانسه) برای حفظ تحریم‌ها علیه ایران، پاسخی «مشروع و متناسب» به اقدامات ایران برای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود «فراتر از همه توجیهات غیرنظامی» است!

در زمان امضای توافق برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام در سال ۲۰۱۵، مقرر شده بود که طیفی از تحریم‌های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و انگلیس در مدت زمان ۸ سال پس از امضای توافق برداشته شوند. این ضرب‌الاجل تا ماه اکتبر یعنی کمتر از یک ماه دیگر پایان می‌یابد. این تحریم‌ها شامل تحریم علیه افراد و نهادهای مرتبط با برنامه‌های موشکی، هسته‌ای و سایر تحریم‌های تسلیحاتی ضدایران می‌شود.

کد خبر 5887889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۰۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
      13 8
      بهتر که اروپا به تعهدات خود در برجام عمل می نمود.
    • امیر IR ۰۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
      22 9
      اینا بازرس نیستند جاسوس اسراییلنداطلاعات محرمانه ایران راسرقت میکنند درود بردولت ومجلس انقلابی مرگ بربانیان وضع موجودوبرجام ذلت بارخسارت محض.
    • H.D IR ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
      11 3
      اروپا و امریکا و نوچه هاشون هر چی و هر کاری و هر حرفی میخوان به ایران میزنن و تهش رو کارها و حرفهای خودشون برای ایران و امثال ایران بدون قاضی و دادگاهی حکم میدن کارشناسی میفرستن جاسوس درمیاد دوباره میفرستن خرابکار از اب درمیاد وتوجیه میکنن بهر صورت ما هم باید کارشناسهای اژانسو قبول داشته باشیم.
    • بچه ته رون باچوق هم باید می زدن تااز دیفاربالانرون IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
      16 7
      هرچه دربرابراینهاکوتابیایم اینها پررووانتظارشان بالاترمی رود
    • پژمان IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
      12 1
      کدام قانون گفته جاسوسان اروپایی وامریکایی بعنوان بازرس دخالت در امور داخلی وامنیتی کشورها منجمله جمهوری اسلامی کنند هیچ اعتمادی به شما نیست در گذشته هم ثابت کرده اید جاسوسان شما درلباس کارشناس خواهند بود
    • جانباز جنگ تحمیلی ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
      9 11
      ایران باید با آمریکا تعامل کرده ودر مقابل زیاده خواهی های اروپا قاطعانه بایستد
      • علیرضا IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
        0 0
        با آمریکا تعامل جناب جانباز!!
    • رضا IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
      12 2
      جاسوس های کثیف و اروپای کثیف تر.
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
      10 2
      اینا که بعنوان بازرس و نام های دیگه به ایران میاند همه جاسوس اسراییل هستند نیایید هیچکدام اینا را راه بدهند
    • ترامپ IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
      0 0
      اروپا می خواهد ما مثل گاو شیر ده هلندی آن ها باشیم اگر اعتبار می خواهند اول داروی پروانی را بدهند و پول های بلوکه شده را بده بعد حرف بزند
    • حرف حساب IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
      0 0
      اتحادیه اروپا بهتره بره گاوش که در اوکراین زایده بچراند
    • حجت IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
      2 0
      درود بر رهبر فرزانه انقلاب