۸ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۱۰

رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا خواستار حذف کمک‌ها به اوکراین شد

رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا خواستار حذف کمک‌ها به اوکراین شد

در آستانه تعطیلی دولت آمریکا به علت عدم توافق نمایندگان کنگره، رئیس مجلس نمایندگان این کشور می‌گوید اگر سنا ردیف کمک‌های نظامی و مالی به اوکراین را حذف کند، احتمال توافق وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، در آستانه تعطیلی دولت آمریکا به علت درگیری و عدم توافق نمایندگان کنگره بر سر بودجه دولت، «کوین مک‌کارتی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد کمک‌های مالی و نظامی به اوکراین باید از لایحه بودجه موقت پیشنهادی مجلس سنا حذف شود.

روز جمعه مجلس سنای آمریکا بودجه موقتی ۳۱ روزه برای تعطیل‌نشدن دولت پیشنهاد داده بود که ۲۱ نماینده مجلس نمایندگان به آن رأی منفی دادند؛ بودجه موقتی که به نوشته وب‌سایت «هیل» شامل کاهش شدید هزینه‌ها و تغییرات سیاست‌های مرزی باب میل محافظه‌کاران بود.

کوین مک‌کارتی دراین‌باره گفت: من فکر می‌کنم اگر کمک‌های اوکراین حذف شود، احتمالاً می‌توانستیم از این مسئله عبور کنیم. فکر می‌کنم اگر سنا اوکراین را در این لایحه قرار دهد و به جای آمریکا بر اوکراین تمرکز کند، به نظر من این موضوع می‌تواند مشکلات واقعی ایجاد کند.

دیروز جمعه نمایندگان تندرو جمهوری‌خواهد در کنگره آمریکا با پیشنهاد مجلس سنا برای بازنگه‌داشتن دولت حمایت نکردند و حتی طرح هم‌حزبی‌هایشان برای اعطای زمان بیشتر به قانونگذاران جهت مذاکره بر سر بودجه دولت را نیز رد کردند.

اگر نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان آمریکا موفق نشوند تا ساعت ۱۲:۰۱ دقیقه امروز یکشنبه (به وقت محلی) بر سر لایجه بودجه دولت فدرال به توافق نرسند، بخش مهمی از دولت به حالت تعطیل درخواهد آمد و صدها هزار کارمند فدرال به مرخصی اجباری فرستاده می‌شوند.

هفته پیش «سابرینا سینگ» (Sabrina Singh) سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد تعطیلی دولت کشورش به آمادگی نظامی آسیب رسانده و «تأثیر عظیم و عمیقی در سراسر جهان خواهد داشت». به گفته سینگ، با نزدیک شدن به تعطیلی دولت، بیش از ۱ میلیون نفر از پرسنل نظامی و کارمندان غیرنظامی در مرخصی، در معرض خطر بدون دستمزد بودن -در طول دوره تعطیلی- قرار می‌گیرند. «سابرینا سینگ» اضافه کرد که تعطیلی دولت آمریکا پیامی خطرناک برای دشمنان واشنگتن خواهد داشت.

این مقام نظامی آمریکا افزود: اگر دولت ایالات متحده تعطیل شود، چین، روسیه، کره شمالی، ایران (که تعطیل نمی‌شوند) - اینها کشورهایی هستند که تعطیل نمی‌شوند و به عملیات‌های خود ادامه می‌دهند.

همچنین طبق پیش‌نویس اصلاحیه بودجه سال آینده آمریکا که روزنامه «پانچ‌بول نیوز» اول مهرماه منتشر کرد سنای آمریکا به جای تصویب ۲۴ میلیارد دلاریِ کمک نظامی و اقتصادی به اوکراین در سال آینده، پیشنهاد تصویب ۴.۵ میلیارد دلار کمک نظامی و ۱.۶۵ میلیارد دلار کمک اقتصادی به اوکراین در سال مالی ۲۰۲۴ ارائه داده است؛ سال مالی یعنی از اول اکتبر ۲۰۲۳ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۴.

کمک‌های نظامی از طریق پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) و کمک‌های اقتصادی از طریق وزارت خارجه این کشور به اوکراین ارسال می‌شود. کاخ سفید قبلاً درخواست تأیید ۲۴ میلیارد دلار کمک به اوکراین کرده بود و به عنوان بخشی از همین درخواست، دولت درخواست تخصیص اضافی به سازمان‌های دولتی ایالات متحده را دارد.

دولت و ارتش اوکراین از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ از کشورهای غربی به رهبری آمریکا و سایر کشورهای اروپایی کمک های مالی و نظامی زیادی دریافت کرده است.

کد خبر 5898827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha