۸ مهر ۱۴۰۲، ۱۷:۵۷

اسماعیلی:

روشنگری زنان ضرورت انکار ناپذیر است

روشنگری زنان ضرورت انکار ناپذیر است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه روشنگری زنان شعار نیست و ضرورت انکار ناپذیر است، گفت: جشنواره رسانه خورشید خیزشی برای شکستن کلیشه‌ها است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جشنواره بین‌المللی رسانه خورشید که با حضور زنان رسانه‌ای بیش از ۴۰ کشور جهان در مشهد مقدس برگزار شد، اظهار داشت: این جشنواره را باید نمونه‌ای از خیزش حکمت دانست. در جهان کلیشه‌های جعلی برای زنان اجازه آزاد اندیشی را نمی‌دهد.

وی بیان داشت: جشنواره رسانه خورشید خیزشی برای شکستن کلیشه‌ها است و هژمونی جدیدی به میدان فرهنگ آورد. این جشنواره در ساختن آینده نقش تاریخی دارد. همچنین نباید گذاشت اسیر رویکرد فرمایشی و نگاه سطحی شویم.

وی افزود: همه نظم‌ها در عصر حاضر در حال تغییر است و ائتلاف‌های تازه‌ای در حال شکل گیری است.

اسماعیلی گفت: پیدایش جغرافیایی فرهنگی نوین در حال شکل گیری است باید روند تغییرات را بشناسیم و نقش سازنده در جهان فردا ایفا کنیم.

وزیر ارشاد ادامه داد: عصر پایان رسانه‌های جهانی آغاز شد و روشنگری زنان شعار نیست و ضرورت انکار ناپذیر است و برای تقویت آن باید گام برداشت.

اسماعیلی گفت: همانگونه که پیش بینی نمی‌شد تا معادلات جغرافیای سیاسی در میان بلوک‌های قدرت در جهان از نیم دهه گذشته تغییر کند و پیمان‌های بین‌المللی جدیدی با هدف عقب راندن قدرت‌های غربی منعقد شود شاید امروز نیز تصور نمی‌شد که با تغییراتی که در جغرافیای فرهنگی جهان روی خواهد داد نیم دهه آینده سال‌های برهم خوردن نظم رسانه‌ای دنیای سرمایه‌داری شود که امروزه همه چیز را از جمله زنان را مانند کالا مصرف می‌کند.

وی افزود: همانطور که این عده در عرصه سیاسی نیز همچنان به دلیل عدم شناخت از ظرفیت‌های سرنوشت ساز بین‌المللی دچار خطای محاسباتی هستند و نگاهشان از روبنا فراتر نمی‌رود و به همین سبب عموماً تحلیل‌های آنها عقب‌تر از واقعیت‌های موجود است از این رو ما نباید در دام این دستگاه محاسباتی روبنایی خصوصاً در عرصه فرهنگ و رسانه بیفتیم.

وی بیان داشت: من هفته پیش در قطر در اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای جهان اسلام تاکید کردم فصل اتحاد جهانی میان نخبگان فرا رسیده و در نظم جدید شکاف نخبگانی به سود هیچکس نیست و باید در گام اول ارتباطات بین فرهنگی خود را بازسازی کنیم.

وزیر ارشاد گفت: کارکرد بزرگ جشنواره رسانه خورشید نیز ساختن اتحادی تازه است تا یک نظام آگاهی واقع گرا اما آرمانساز را به تدریج سامان دهد و زنان را در نقش تاریخی خود بازنمایی کند؛ زنان و بانوانی که در تاریخ معاصر جهان از یک سو بزرگترین قربانیان سکولاریسم فرهنگی و تمامیت خواهی مادی هستند و از سویی بزرگترین نیرو علیه تجاوز همین سکولاریسم افسارگسیخته به شمار می‌روند.

وی تاکید کرد: یادبود مبارز نستوه شیرین ابوعاقله در جشنواره بین المللی خورشید تنها یک حرکت نمادین نیست بلکه پاسداشت فرهنگی معنوی است که به ما قدرت بر هم زدن معادلات سنتی را یادآور می‌شود.

وزیر ارشاد گفت: همانگونه که ما جایزه مریم کاظم‌زاده عکاس و روزنامه نگار برجسته دفاع مقدس را که تصویرگر یک ایران جهادی بود سال گذشته پایه گذاری کردیم امسال نیز با گرامی داشت شهیده شیرین ابوعاقله اعلام می‌کنیم که برای ایران رشادت و ایستادگی مرز نمی‌شناسد.

کد خبر 5899296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha