۱۳ مهر ۱۴۰۲، ۱۲:۰۷

از ابتدای سال جاری تاکنون؛

۶۱۰ نوزاد کنگانی غربالگری شنوایی شدند

 ۶۱۰ نوزاد کنگانی غربالگری شنوایی شدند

بوشهر- ‌مسئول برنامه سلامت گوش و شنوایی نوزادی شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان از غربالگری شنوایی ۶۱۰ نوزاد از ابتدای سال تاکنون در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، اکرم نوروزحقی نوبیجاری صبح پنج شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شیوع کم شنوایی ناتوان‌کننده دوره نوزادی یک تا سه در هر هزار تولد زنده است.

مسئول برنامه سلامت گوش و شنوایی نوزادی شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان افزود: سلامت شنوایی و ارتباط شنیداری نقش شایانی در تمام مراحل زندگی افراد دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه حدود ۶۰ درصد کم‌شنوایی‌های یک یا دوطرفه گوش در کودکان (در دوران نوزادی) از طریق مداخله به‌موقع قابل‌پیشگیری و برطرف شدن است، بنابراین اهمیت الزام به انجام غربالگری نوزادی از طریق ارزیابی و غربالگری بهنگام در کمتر از یک‌ماهگی (دوره نوزادی) دوچندان شده است.

نوروزحقی نوبیجاری اظهار داشت: اطلاع‌رسانی و آموزش کامل به عموم مردم و خصوصاً مادران باردار در خصوص اهمیت انجام غربالگری در زمان طلایی دوره نوزادی به‌صورت مستمر انجام می‌گردد و همکاران مراقب سلامت این مهم را از طریق شناسایی زنان باردار، اطلاع زمان زایمان و ارجاع به‌موقع به مراکز غربالگری شنوایی‌سنجی و بررسی وضعیت غربالگری شنوایی و در صورت نیاز پیگیری انجام تست‌های تشخیصی و توزیع پمفلت و تراکت‌های آموزشی به نحو مطلوبی انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری ۶۱۰ نوزاد در شهرستان کنگان پیگیری و غربالگری شنوایی انجام شده است و مواردی که نیاز به تست‌های تشخیصی دارند، به‌صورت مستمر تا سلامت کامل شنوایی در حال پیگیری هستیم.

کارشناس مرکز تخصصی شنوایی شهرستان کنگان نیز اظهار داشت: غربالگری شنوایی نوزادان بسیار مسئله مهمی است، زیرا بیشتر کودکان صداها را هنگام تولد و حتی قبل از تولد می‌شنوند و گوش می‌دهند، آن‌ها یادگیری صحبت را با تقلید از صداهایی که در اطراف خود می‌شنوند و صدای والدین و مراقبانشان را یاد می‌گیرند.

رضوان دشتی افزود: همه نوزادان با شنوایی کامل به دنیا نمی‌آیند، برخی از آن‌ها با کم شنوایی یا ناشنوایی مطلق متولد می‌شوند و یا به‌مرور شنوایی خود را از دست می‌دهند، کودکانی که کم شنوایی دارند مانند کودکانی که شنوایی کامل دارند گفتار و زبان را یاد نمی‌گیرند، به همین دلیل تشخیص کم شنوایی در اسرع وقت بسیار مهم است، به دلیل نیاز به شناسایی سریع و مداخله برای کم شنوایی دوران کودکی برنامه‌های جهانی غربالگری شنوایی نوزادان در بسیاری از کشورها انجام می‌شود.

وی بیان کرد: ۲۲ هزار و ۷۳۴ نوزاد کنگانی از سال ۱۳۸۸ تا نیمه دوم سال ۱۴۰۲ غربالگری شنوایی شده‌اند.

دشتی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری جهت ۴ نوزاد مشکل شنوایی تشخیص داده شده که یک مورد مشکل شنوایی یک گوش و ۳ نوزاد کم شنوایی هر ۲ گوش است.

کد خبر 5903332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha