۱۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۰۰

رایزنی ایران و بلاروس درباره «حمایت‌های متقابل»

رایزنی ایران و بلاروس درباره «حمایت‌های متقابل»

وزارت خارجه بلاروس اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور و معاون وزیر خارجه ایران درباره افزایش همکاری‌ها و حمایت‌های متقابل در سازمان‌های بین‌المللی رایزنی و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت امور خارجه بلاروس امروز جمعه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد «سرگئی آلینیک» وزیرخارجه این کشور روز پنج‌شنبه و «علی باقری» معاون وزیر خارجه ایران درباره حمایت های متقابل دو کشور در سازمان های بین المللی از جمله بریکس و سازمان همکاری شانگهای (SCO) گفتگو و رایزنی کردند.

در این بیانیه آمده است که « آلینیک و باقری درباره موضوعات فوری منطقه ای و بین‌المللی تبادل نظر کردند. آنها به همکاری و حمایت متقابل در چارچوب سازمان های بین المللی از جمله سازمان همکاری شانگهای و بریکس توجه ویژه‌ای نشان دادند.»

آن‌گونه که در این بیانیه آمده «دو طرف همچنین چشم‌انداز توسعه روابط بلاروس و ایران و برنامه‌هایی برای رویدادهای دوجانبه را بررسی کردند.»

اجلاس سالانه سران کشورهای گروه بریکس در ماه ژوئیه و در ژوهانسبورگ، پایتخت آفریقای جنوبی برگزار شد. در بیانیه پایانی این اجلاس از ایران، آرژانتین، امارات، عربستان سعودی، اتیوپی و مصر دعوت شد تا به این گروه بپیوندند. بلاروس در ماه مه رسماً برای عضویت در این گروه درخواست داد.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین دولتی است که در حال حاضر شامل ۹ کشور چین، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان است. این کشور همچنین دارای سه کشور ناظر است: افغانستان، بلاروس و مغولستان. ارمنستان، آذربایجان، کامبوج، نپال، سریلانکا و ترکیه از جمله ۱۴ شریک گفتگوی این سازمان هستند. در ماه ژوئیه، اعضا یادداشتی را در مورد تعهدات مینسک برای الحاق به بلوک امضا کردند که رسماً در سال ۲۰۲۴ انتظار می رود.

کد خبر 5904051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha