۱۶ مهر ۱۴۰۲، ۸:۱۶

بسطامی در گفتگو با مهر:

برخی استان‌ها با مشکل جدی کمبود پزشک متخصص مواجه هستند

برخی استان‌ها با مشکل جدی کمبود پزشک متخصص مواجه هستند

نماینده مردم ایلام در مجلس گفت: یکی از علت‌های کمبود پزشک متخصص می‌تواند عدم نظارت باشد، به گونه‌ای که برخی پزشکان در رشته‌های غیرمرتبط و تخصصی دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند.

علی اکبر بسطامی در گفتگو با خبرنگار مهر، یکی از مشکلات جدی در نظام مدیریتی و بودجه ریزی را عدم توازن بخشی دانست و گفت: امکانات باید متناسب با نیاز کشور و مبتنی بر عدالت به مناطق محروم و کم برخوردار داده شود.

وی با تاکید بر اینکه باید توازن بخشی در کشور به درستی انجام شود، ادامه داد: کمبود و نبود پزشک متخصص در برخی مناطق یکی از مشکلات جدی کشور است و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه‌های بالادستی مانند سیاست‌های کلان بهداشتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب و قانون برنامه ششم توسعه، باید مناطق محروم نسبت به دیگر مناطق مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از پزشکان به دلیل بدی آب و هوا، دوری از مرکزیت کشور یا نبود شرایط ترانزیتی و راه‌های مناسب علیرغم تعهد برای فعالیت در مناطق محروم به مناطق دیگر مهاجرت می‌کنند و باعث شده که مردم استان ما و دیگر استان‌ها با مشکل جدی کمبود پزشک متخصص مواجه شوند، بنابراین می‌طلبد که وزارت بهداشت و مجلس از بعد نظارتی این موضوع را بررسی کنند، چرا که درست نیست پزشکان در برهه‌ای از زمان از ظرفیت مناطق محروم کشور استفاده کرده و زمانی که وارد چرخه کار می‌شوند، راهی کلان شهرها و پایتخت شوند.

بسطامی افزود: البته یکی از علت‌های کمبود پزشک متخصص می‌تواند عدم نظارت باشد، به گونه‌ای که برخی پزشکان در رشته‌های غیرمرتبط و تخصصی دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از اینکه در اغلب مناطق محروم و کم برخوردار با کمبود جدی پزشک متخصص و خدمات کلینیکی مواجه هستیم، گفت: در حال حاضر مدعی اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده هستیم در حالی که فرد نمی‌تواند در عین حال هم پزشک خانواده هم کارمند دانشگاه علوم پزشکی باشد و پزشک خانواده باید تمام وقت در خدمت مردم باشد.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر پزشکی نصف روز کارمند دولت و نصف روز در خدمت مردم باشد، این خلاف نظام ارجاع است و اگر نظام ارجاع به درستی اجرا شود باید خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی در مناطق مختلف استان‌ها متناسب با نیاز مردم ارائه شود. وقتی پزشک متخصص به اندازه کافی نداریم، چگونه می‌توان نظام ارجاع را عملیاتی و اجرایی کرد؟ با این اوصاف نظام ارجاع ناقص اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به طرح بیمارستان‌های درمان بستر، اظهار داشت: این بیمارستان‌ها باید دو تا سه روز پزشک متخصص داشته باشند، در حالی که حتی پزشک عمومی هم ندارند. برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم باید مشوق‌های لازم ارائه و از سویی در مورد این مسئله اعمال قانون شود، زیرا مردم مناطق محروم مردم با مشکل جدی کمبود پزشک متخصص مواجه هستند.

کد خبر 5904468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha