به گزارش خبرنگار مهر، سیدمحمد مهدوی در آئین رونمایی از نماد اعتباربخش محصولات حوزه شناختی صبح امروز با حضور روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهوری و شقایق حقجوی رئیس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی در محل معاونت برگزار شد، اظهار کرد: حفظ و ارتقا سرمایه های شناختی هر جامعه، ضامن توسعه و شکوفایی آن جامعه خواهد بود.
وی گفت: یعنی در واقع وقتی که جامعه از سلامت و توان کافی در قابلیت های شناختی برخوردار باشد، می تواند جامعه خلاق، نوآور و شکوفایی باشد، در همین رابطه یکی از ابزارها بازی ها هستند که برای یادگیری، تصمیم گیری، طرح ریزی و قضاوت به کار گرفته می شوند.
مهدوی با اشاره به اینکه این روند در دنیا شکل گرفته و در ایران هم توسعه دهندگان این حوزه چه اساتید و متخصصان دانشگاهی و چه نوآوران و تولیدکنندگان بازی به این حوزه توجه داشته اند، افزود: در این راستا لازم بود سازوکاری برای ارزیابی و استانداردسازی بازی ها و محصولات شناختی در کشور ایجاد شود و ذینفعان این حوزه در وزارت آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری، وزارت ارشاد و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری کنار هم آمدند و سازوکار علمی و استاندار پایش، ارزیابی و استاندردسازی محصولات را به صورت دقیق و معتبر توسعه دادند.
وی با بیان اینکه از این پس تولیدکنندگان بازی می توانند محصولاتشان را ارزیابی و نشان استاندارد بازی های شناختی دریافت کنند، خاطرنشان کرد: این نشان به خانواده ها این اطمینان را می دهد که محصول خریداری شده توسط آنها، یک محصول علمی، ارزیابی شده و استاندارد است که هم کیفیت و اثربخشی مورد انتظار را دارد و هم آسیبی متوجه بهره بردار نخواهد بود. این استاندارد در حال حاضر به صورت تشویقی است و تولیدکنندگان تشویق می شوند که از این فرایند استفاده کنند ولی در ادامه به تدریج این نشان الزامی خواهد شد.
دبیر ستاد علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی ضمن اشاره به اینکه آینده اقتصاد دنیا به سرمایه شناختی جوامع گره خورده است، بیان کرد: در قانون تشکیل ستاد علوم شناختی، این ستاد در ۳ حوزه سلامت و سرمایه شناختی، آموزش و پرورش و اثربخشی علوم شناختی در اقتدار و امنیت کشور فعالیت می کند.
وی ادامه داد: دو بازه سنی تولد تا ۱۸ سالگی و سالمندی دو حوزه اثر حیاتی علوم شناختی به شمار می رود. در حوزه سرمایه گذاری شناختی کودکان، به ازای هر یک دلار سرمایه گذاری، چهار تا شانزده دلار ارزش افزوده ایجاد میشود. همچنین ۶۲ درصد از کودکان ۳ تا ۴ سال به موبایل و تبلت دسترسی دارند که میزان قابل توجه و تاملی است.
مهدوی به ارائه آماری به اهمیت بازی در ایران اشاره کرد گفت: بر اساس آمارهای یکی از سکوهای ارائه کننده اپلیکیشن و بازی ایرانی، سه کلیدواژه ای که از سال ۹۹ بیشترین جستوجو داشته، کلمه بازی بوده که نشان از اهمیت و جایگاه بازی دارد.
دبیر ستاد علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی با اعلام اینکه ۳۴ میلیون نفر در کشور با بازی سروکار دارند و متوسط ۹۵ دقیقه در روز بازی می کنند که ۵۹ درصد از آنها آقایان هستند، افزود: میانگین سنی بازیکنان ۲۳ سال است و براساس آمار این سکوها پرطرفدارترین سبک بازی ها، ۳ بازی ایرانی است.
نظر شما