۱۹ مهر ۱۴۰۲، ۹:۴۷

ایمانی‌پور مطرح کرد؛

«اقتصاد فرهنگ» می‌تواند کلیدواژه جدید توسعه کشور باشد

«اقتصاد فرهنگ» می‌تواند کلیدواژه جدید توسعه کشور باشد

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر تمرکز در «اقتصاد فرهنگ» در راستای توسعه کشور تأکید کرد و گفت: بی شک اقتصاد فرهنگ می‌تواند کلیدواژه جدید توسعه کشور باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در حاشیه چهارمین روز برگزاری نخستین اجلاس منطقه‌ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، شامگاه سه شنبه ۱۸ تیر برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در نشست دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران گفت: آغاز تحول سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با دوره دهم فعالیت این سازمان و دولت سیزدهم همزمان شد. در طرح تحولی که آماده شد به دنبال ارتقای دیپلماسی فرهنگی بودیم.

وی با اشاره به اهمیت هم افزایی در دستگاه‌های دولتی گفت: آشنایی با ظرفیت مناطق آزاد یک مساله مهم است تا بتوان از طریق رایزنان فرهنگی، این ظرفیت‌های ملی در عرصه بین المللی شناسانده شوند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: امروز در دوره تحول قرار گرفته‌ایم و در این عصر باید از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کرد تا در مسیر پیشرفت گام برداشت. رایزنان فرهنگی در سایر کشورها تلاش می‌کنند تا راه رهبر کبیر انقلاب اسلامی را ادامه دهند. ترویج گفتمان انقلاب اسلامی امروز در این عرصه نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: برخی می‌پرسند رایزنان فرهنگی چه می‌کنند؟ جدا از اینکه باید گفت، با نفس گرم امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری، صدور انقلاب اسلامی ایران صادر شد، اما رایزنان فرهنگی در این عرصه، تلاش کردند با حمایت از جریانات همسو، ظرفیت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را افزایش دهند.

وی با تاکید بر اینکه، ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی، رکن فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است، گفت: اگر چه مجموعه فعالیت‌های زیادی در این سازمان از قبل وجود داشته است و دارد، اما در حوزه اقتصاد فعالیتی نداشتیم. به تازگی فعالیت در عرصه اقتصاد فرهنگ را آغاز کرده‌ایم تا بتوانیم از ظرفیت‌های اقتصاد فرهنگ برای ترویج فرهنگ و پیشبرد اهداف دیپلماسی فرهنگی بهره ببریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور، ادامه داد: واقعیت این است که هر مقوله‌ای، هر چه اقتصادی‌تر بشود ترویج آن آسان‌تر می‌شود و سرعت توسعه آن بیشتر می‌شود. در واقع، قاعده توسعه یک حوزه این است که برای کنشگرهای فعال در آن، ظرفیت سودآوری ایجاد می‌کند.

وی مشکل نهادهای فرهنگی را بضاعت اقتصادی پایین آنها دانست و افزود: به عنوان مثال، بودجه یک شبکه تلویزیونی معاند، پنجاه برابر بودجه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است. گرچه نیروهایی در این سازمان حضور دارند که دارای انگیزه و توانمندی زیاد هستند اما برای ادامه کار، نیازمند ابزارهای درخور هستیم. مشکل امروز کاربلدها در حوزه فرهنگ و دیپلماسی فرهنگی، همین موضوع مشکلات اقتصادی که نیاز است حمایت بشوند. این گونه است که می‌توانیم تصویر جمهوری اسلامی ایران را بیش از پیش، در خارج کشور پرفروغ تر کنیم بتوانیم مأموریتی که نهاد رهبری و دولت بر دوشمان گذاشته‌اند به مقصد برسانیم.

ایمانی پور ادامه داد: اقتصاد فرهنگ، امروز مقوله‌ای است که به صورت جدی دنبال می‌شود. یکی از راه‌های توسعه فرهنگ، اقتصادی کردن آن است. باید برای کنشگران ظرفیت ایجاد شود تا بتوان با بهره وری اقتصادی، فرهنگ اسلامی را ترویج داد.

وی افزود: وظیفه ما صادرات نیست بلکه به دنبال این هستیم تا با استفاده از ظرفیت اقتصادی، فرهنگ را اشاعه دهیم. مناطق آزاد نیز در این عرصه توانایی بالایی دارد و می‌توان با همکاری فی ما بین در این عرصه به دست آورده‌ای خوبی رسید.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: بی شک اقتصاد فرهنگ می‌تواند کلیدواژه جدید توسعه کشور باشد و باید در این حوزه به صورت هدفمند و علمی عمل کرد.

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور گفت: هدف ما این است که تصویر جمهوری اسلامی را در خارج از کشور به شکل حقیقی خود نشان دهیم تا بتوان در عرصه جهانی به خوبی درخشید. ریاست محترم مناطق آزاد نیز این توانایی را دارد تا بتوان به دست آورده‌ای توسعه محور رسید.

نخستین اجلاس منطقه‌ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، از ۱۵ تا ۲۰ مهر توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه اقتدار فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

کد خبر 5908448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha