۲۵ مهر ۱۴۰۲، ۱۲:۲۵

رییس حوزه هنری گلستان:

«لالایی ها» توسط مادران در جامعه احیا شوند

«لالایی ها» توسط مادران در جامعه احیا شوند

گرگان- رییس حوزه هنری گلستان با بیان اینکه لالایی ها از مفاهیم بسیار بالایی برخوردار هستند، گفت: امروز باید لالایی ها توسط مادران در جامعه احیا شوند.

سید حسام بنی فاطمه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به میزانی که در استان اقوام داریم به همان میزان لالایی هم وجود دارد که مضامین آنها برگرفته از زیست بوم همان قوم است.

وی با اشاره به اینکه در بین لالایی‌های قوم ترکمن وحدت و در بین قوم سیستانی شجاعت و رشادت پررنگ است، افزود: با توجه به اینکه عمده فعالیت طبری‌ها در حوزه کشاورزی و باغداری است مفاهیم کار و تلاش در لالایی‌های این قوم بسیار زیاد است که هرکدام از این مفاهیم‌ها ارزش‌هایی چون ایثار، شجاعت، رشادت، حماسه، وحدت، تلاش، کوشش و آینده نگری در آن نهاده است.

رییس حوزه هنری استان گلستان با اشاره به اینکه در جامعه امروزی لالایی‌ها در حال فراموشی است، گفت: اکنون به مرحله‌ای رسیده ایم که خانم‌های نسل جدید ما از این لالایی‌ها استفاده نمی‌کنند و به جای زمزمه لالایی برای فرزندان خود از موسیقی یا شبکه‌های تلویزیونی استفاده می‌کنند که این خود آسیب است.

وی با بیان اینکه لالایی‌ها از مفاهیم بسیار بالایی برخوردار هستند، افزود: امروز باید زمزمه کردن لالایی‌ها توسط مادران در جامعه احیا شود چرا که این کار نقش بسزایی در آینده فرزندان خواهد داشت.

بنی فاطمه احیای لالایی‌های مادرانه را یکی از کارهای مهم دانست و گفت: برای انجام این کار باید رسانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی همانند آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری ورود پیدا کنند و به شیوه درست موضوع را پیگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم همان اثرات تربیتی فرزندان در گذشته را امروز در جامعه شاهد باشیم باید لالایی‌ها را به همان شکل قبل در جامعه احیا کنیم.

رییس حوزه هنری استان گلستان گفت: کتاب گلستان چامه‌ها به نویسندگی هوشنگ جاوید ویژه اقوام استان گلستان است که در سال ۹۷ به چاپ رسید که این کتاب نگاه پژوهشی دارد.

وی اظهار کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده سعی داریم در طول سال در حوزه کار پژوهشی پاتوق‌های اندیشه ورزی را ایجاد کرده و آن را تقویت کنیم چرا که این کار اگر به صورت مقطعی باشد اثر گذار نخواهد بود.

بنی فاطمه دانشگاه‌ها را مبدا فکر، اندیشه و تحولات دانست و اظهار کرد: اکنون در حال برنامه ریزی هستیم که نشست اندیشه ورزی با عنوان مبانی هنر انقلاب و اندیشه‌های شهید آوینی را به صورت ماهانه در یکی از دانشگاه‌های استان برگزار کنیم.

وی اظهار کرد: دانشجویانی که می‌خواهند با هنر انقلاب، اندیشه‌های هنر دینی و هنر متعهد آشنا شوند می‌توانند با نشست‌های اندیشه ورزی ارتباط برقرار کنند.

کد خبر 5913656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha