۲۷ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۲۳

کارگردان و نویسنده تئاتر کشور:

جشنواره تئاتر خیابانی ابزاری برای ارائه فرهنگ‌ها است

جشنواره تئاتر خیابانی ابزاری برای ارائه فرهنگ‌ها است

مریوان_ کارگردان و نویسنده تئاتر برجسته کشور گفت: جشنواره تئاتر خیابانی وسیله‌ای برای ارائه فرهنگ ها است که می‌تواند افراد را به هم پیوند دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، قطب‌الدین صادقی صبح پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: استارت برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی زمانی آغاز شد که در مرکز هنرهای نمایشی با خواندن گزارش من از جشنواره‌ای در اروپا به این فکر افتادند که جشنواره‌ای راه‌اندازی کنند.

وی افزود: شهرهای کوچک جامعه ما این جشنواره را در ابتدا نمی‌پذیرفتند اما به مرور زمان این جشنواره جای خود را در جامعه ما و میان مردم باز و اکنون در شهرهای مختلف نیز اینگونه جشنواره‌ها برگزار می‌شود.

صادقی بیان کرد: نخستین گام این جشنواره به خوبی برداشته شد و تمام جامعه ایران امروز این جشنواره را قبول دارند چرا که می‌تواند وسیله‌ای برای بیان فرهنگی باشد که می‌تواند افراد را به هم پیوند دهد و سرگرمی برای آنها بسازد.

کارگردان و نویسنده برجسته تئاتر کشور با بیان اینکه اهمیت تئاتر به گونه‌ای است که دانشگاه‌های هنری تئاتر ما به گسترش فعالیت‌های هنری خود پرداختند، گفت: اکنون ۶۷ دانشگاه هنری در جامعه ما فعال است و سه هزار کلاس آموزشی نیز داریم.

سالن‌های پلاتوی کشور پاسخگوی جمعیت هنرمندان عرصه تئاتر نیست

وی تعداد سالن‌های پلاتوی کشور بویژه در تهران را نسبت به جمعیت هنرمندان عرصه تئاتر کم خواند و افزود: تعداد سالن‌های تئاتر ناکافی است و باید راهکاری برای ایجاد سالن‌های بیشتر ارائه داد.

صادقی با اشاره به اینکه تئاتر خیابانی اکنون با وجود هنرمندان فعال و چابک رشد یافته است، اعلام کرد: در این دوره شاهد حضور جمعی از معلولان هستیم که این بیانگر تلاش جوانان در توسعه هنر تئاتر است.

وی به مقوله کیفیت آثار نمایشی پرداخت و گفت: هنرمند باید برای توجه به این مهم از ثبات کافی برخوردار باشد و ضمن داشتن معلومات دانشگاهی و تمرین فراوان کیفیت کار را بالا ببرد.

این کارگردان و نویسنده تئاتر کشور اذعان کرد: امروزه به جای اینکه مردم به دیدن تئاتر بروند با برگزاری این جشنواره خیابانی، تئاتر به حضور مردم آمده است که قدم بزرگی محسوب می‌شود و گروه‌های تئاتر باید با ایده‌های جدید، لذت تئاتر دیدن، فکر و اندیشه را به مردم ارائه دهند.

تعمق‌، تفکر و تحقیق لازمه یک بازی تئاتر مهیج

وی تعمق‌، تفکر و تحقیق را لازمه یک بازی تئاتر مهیج دانست و افزود: در نمایش خیابانی شوک وارد شده و به قوی‌ترین شیوه افکار بزرگ با زبان ساده و عامه‌فهم ارائه می‌شود.

وی عنوان کرد: در تئاتر شهر، مخاطب از طبقه فرهیخته، طبقه متوسط، دانشگاه دیده یا دانشجو است و معلومات بالا و حساسیت اجتماعی دارند اما در تئاتر خیابانی باید با زبان ساده‌تر و موضوع قوی‌تری هدف مطرح و مواردی گفته شود که جذاب باشد.

صادقی عنوان کرد: ماهیت تئاتر خیابانی تهیجی - تبلیغی است و موضوعاتی باید مطرح شوند که جنبه‌های شدید اجتماعی را بدنبال داشته باشند.

وی تاکید کرد: در نمایش تئاتر خیابانی باید آسیب‌ها مطرح و سطح آگاهی جامعه بالا برده شود و موضوع تئاتر نیز باید به مردم شناخت ببخشد.

کد خبر 5915987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha