۲ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۴۰

انواع سیم جوش در جوشکاری گاز CO۲

انواع سیم جوش در جوشکاری گاز CO۲

در ادامه به انواع سیم جوش در جوشکاری گاز CO۲ می پردازیم.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، جوشکاری به روش MIG و TIG دو نوع از روش‌های رایج در جوشکاری فلزات محسوب می‌شوند که هر یک دارای مزایای و معایبی هستند. جوشکاری به روش تیک TIG با بکارگیری گاز آرگون به عنوان گاز محافظ و جوشکاری میگ MIG اغلب با بکارگیری گاز CO۲ که گاری ارزان قیمت و در دسترس می‌باشد صورت می‌پذیرد. در جوشکاری تیگ از تیگراد یا فیلر جوشکاری که بصورت مفتول‌هایی صاف با متریال سطح پایه است استفاده می‌شود حال آنکه در جوشکاری با گاز محافظ CO۲ اغلب از سیم جوش Welding wire که بصورت کلاف تولید می‌شود استفاده می‌شود. کنترل تیگراد در جوشکاری TIG بصورت دستی صورت می‌گیرد حال آنکه در جوشکاری MIG کلاف توسط یک مکانیزم خودکار به داخل سطح جوشکاری وارد و ذوب می‌شود.

در مقایسه دو نوع جوشکاری تیگ TIG با گاز محافظ آرگون و MIG با گاز محافظ CO۲ باید گفت که روش MIG روشی با کاربری گسترده‌تر برای جوشکاری در سطح وسیع‌تر اما جوشکاری TIG اغلب برای جوشکاری‌های نقطه‌ای در وسعت کمتر اما با دقت بالاتر در اتصال سطوح می‌باشد. از پر کاربرد ترین نوع سیم جوشکاری می‌توان به سیم جوش آلومینیوم، سیم جوش مس و آهن اشاره نمود.

سیم جوش مس

به گزارش جوش و برش آریا سیم جوش مس که در جوشکاری قطعات مسی و به روش جوشکاری CO۲ بکار گرفته می‌شود یکی از روش‌های ایده آل برای اتصالات مس محسوب می‌شود که تحت نام حلقه یا وایر نیز بکار گرفته می‌شود. سیم جوش مس در قطرهای مختلف و اغلب از ۰.۸ میلیمتر الی ۱.۲ میلیمتر و بیشتر بصورت کلاف عرضه می‌شود. در این نوع اتصال ورق‌های مسی و یا قطعات مسی با بکارگیری سیم جوش مس اغلب از گاز دی اکسید کربن Co۲ که می‌تواند ترکیباتی از آرگون را نیز داشته باشد و با نام تجاری ER۷۰S۲ بکار گرفته می‌شود استفاده می‌شود. از نظر خلوص باید گفت که خلوص عنصر فلزی مس یا کاپر Copper در ترکیب شیمیایی سیم جوس مس دارای خلوص ۹۸% می‌باشد و به رنگ نارنجی بدون پوشش سطحی بکار گرفته می‌شود. در ترکیبات شیمیایی سیم جوش مس از قلع به میزان حداکثری ۱%، منگنز به میزان حداکثر ۰.۵ درصد و حتی از عناصر غیر فلزی مانند فسفر و سیلیکون نیز استفاده شده است. جوشکاری مس با بکارگیری سیم جوش مس یکی از دقیق‌ترین روش‌های جوشکاری بوده و نیاز به اوپراتور هایی با تجربه بالا دارد.

جوشکاری آلومینیوم به روش MIG با سیم جوش آلومینیوم

جوشکاری سطوح آلومینیومی به روش MIG با گاز محافظ دی اکسید کربن با بکارگیری سیم جوش آلومینیوم صورت پذیرفته که جوشکاری دقیق با عمق نفوذ نسبتاً بالا و بدون سرباره می‌باشد. در این نوع جوشکاری قطر سیم جوش آلومینیوم بالای ۰.۸ میلیمتر انتخاب شده که بصورت کلاف با خلوط بسیار بالا تولید می‌شود. دمای سطح آلومینیوم در جوشکاری به روش MIG در حدود ۷۴۰ درجه فارنهایت معادل ۳۹۰ درجه سانتی گراد است که این دما بر حسب کیفیت و خلوص آلومینیوم متفاوت خواهد بود. در این نوع جوشکاری سیم جوش آلومینیوم فاقد سرباره می‌باشد و عملاً مراحل نظافت پس از جوشکاری را نداشته و سرعت اتصال بالا می‌رود.

جوشکاری بدون حباب یا تخلخل در روش جوشکاری MIG به سبب بکار رفتن عناصری مانند منگنز و سیلیسیوم در ترکیبات شیمیایی آلیاژ سیم جوش آلومینیوم می‌باشد که اولی از نوع فلزی با قابلیت پیوند یونی و دومی از نوع نافلزی با قابلیت تشکیل پیوند کووالانسی است. سیم جوش آلومینیوم در گرید های مختلفی تولید می‌شود که دو گرید ۴۰۴۳ و ۵۳۵۶ دارای کاربری گسترده‌تری هستند. گرید ۴۰۴۳ از سیم جوش آلومینیوم دارای درصد سیلیسیوم بیشتر و گرید ۵۳۵۶ دارای درصد منگنز بیشتر در ترکیبات شیمیایی است.

منبع مقاله: نانوتجارت

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5920577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha