۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۱۱

مشاور اسبق ترامپ:

حمله حماس به اسراییل، شبیه لحظه سرنوشت‌ساز «پرل هاربر» بود

حمله حماس به اسراییل، شبیه لحظه سرنوشت‌ساز «پرل هاربر» بود

کارشناس آمریکایی امور روسیه در دوران زمامداری رییس جمهور سابق آمریکا، مدعی شد که جنگ‌های جاری در اوکراین و نوار غزه، تغییرات ژئوپلیتیکی تکان‌دهنده‌ای را به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از لس‌آنجلس تایمز، فیونا هیل، کارشناس امور روسیه در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، مدعی شده است که جنگ‌های جاری در «اوکراین و اسراییل دربردارنده تغییرات ژئوپلیتیکی تکان‌دهنده‌ای است که مسکو آن را به سود خود می‌داند.»

هیل در این گفت‌وگو مدعی شد: این(جنگ‌ها) همچون جنگ جهانی اول و دوم که تغییراتی بزرگ در نظم بین‌المللی ایجاد کرد، می‌توانند تغییردهنده نظام جهان باشند.

وی افزود: حمله حماس به اسراییل از یک منظر، شبیه لحظه سرنوشت‌ساز «پِرل هاربر» بود. این لحظه جبهه دومی را باز کرد. نخستین جبهه در التهابات ژئوپلیتیکی امروز، جنگ روسیه و اوکراین بود. با عملیات هفتم اکتبر حماس به اسراییل که به جنگی جدید در خاورمیانه انجامید، شرایط پیچیده‌تر شد.

هیل گرچه درباره پیش‌بینی‌اش از نحوه نقش‌آفرینی این دو جنگ در تغییر نظم بین‌المللی، توضیحی نداد اما به گفته وی «ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه همه این وقایع را به سود خودش می‌بیند.»

وی درباره جنگ حماس و رژیم صهیونیستی گفت: این به پوتین کمک کرده و حواس حامیان آمریکایی و اروپایی را از اوکراین پرت می‌کند.

هیل با این استدلال که آمریکا و سایر حامیان اوکراین، به ضدحملات متزلزل و ناکام این کشور که از ماه ژوئن آغاز شده، «زیاد بهاء داده است» گفت که «این جنگ طولانی خواهد بود. پوتین فکر می‌کند که اگر جنگ را به اندازه کافی طولانی کند، ما تسلیم خواهیم شد.»

به گفته هیل، رییس جمهور روسیه همچنین در انتظار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکاست که در صورت روی کار آمدن دوباره ترامپ، می‌تواند به قطع کمک نظامی واشنگتن به کی‌یف منجر شود. وی اضافه کرد که رقابت انتخابات ریاست جمهوری برای متحدان آمریکا نیز نگران‌کننده است زیرا «اگر بقیه جهان به این نتیجه برسد که هر بار در آمریکا دولت جدیدی روی کار بیاید، تمام توافقاتی که حتی چند روز قبل از دولت جدید امضا کرده‌ایم را پاره می‌کنیم، آنگاه به ما به چشم شریکی قابل اطمینان نگاه نخواهد شد.»

هیل بدون اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه و کشتار وحشیانه غیرنظامیان در این باریکه، مدعی شد که «روسیه، چین و ایران علیه اوکراین و اسراییل متحد هستند و این جنگ‌ها پکن و مسکو را نزدیک‌تر کرده است.» به گفته وی «دولت جو بایدن، رییس جمهور آمریکا باید با ترمیم روابط با دولت شی جین‌پینگ، رییس جمهور چین، با روند نگران‌کننده در روابط این دو کشور مقابله کند.

وی افزود: اگر رابطه ما با چین، فرا-خصمانه باشد، نمی‌توانیم هیچ امیدی به محدود کردن گزینه‌های روسیه و آرام کردن خاورمیانه داشته باشیم.

کد خبر 5925681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha