۱۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۴۵

گزارش مهر؛

استفاده از ظرفیت دریا برای تامین آب«دیر»/آب‌شیرین‌کن تکمیل می‌شود

استفاده از ظرفیت دریا برای تامین آب«دیر»/آب‌شیرین‌کن تکمیل می‌شود

بوشهر- تکمیل طرح آب‌شیرین‌کن دیر می‌تواند زمینه‌ساز تامین آب شرب با کیفیت و پایدار در این شهر باشد که این پروژه اکنون ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: استان بوشهر با یک عقب‌ماندگی تاریخی در عرصه تأمین آب روبرو بوده و همچنان بخش عمده آب مصرفی در این استان از طریق استان‌های همجوار تأمین می‌شود.

حدود ۹۰ درصد از آب شرب مورد نیاز استان بوشهر از طریق چاه‌های استان فارس و سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد تأمین می‌شود که آب را با خطوط طولانی انتقال به این استان منتقل می‌کنند.

تشنگی مردم در کنار دریا به هیچ وجه پذیرفتنی نیست؛ آن هم در شرایطی که کشورهای حاشیه خلیج فارس علاوه بر تأمین آب شرب خود، آب مورد نیاز برای کشاورزی و فضای سبز را نیز از طریق دریا تأمین می‌کنند.

طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی به منظور تأمین آب شرب استان بوشهر از طریق دریا آغاز شده و طرح‌هایی مهمی برای تأسیس آب‌شیرین‌کن اجرایی شده است.

شهرستان دیر یکی از شهرستان‌های ساحلی استان بوشهر است که استفاده از ظرفیت آب‌شیرین‌کن یکی از مهمترین راهکارها برای تأمین آب مورد نیاز این شهرستان محسوب می‌شود.

استفاده از دریا برای تأمین آب

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی است که یکی از مهمترین ظرفیت‌ها را می‌توان هم‌جواری این استان با خلیج فارس دانست.

محمد هادی رستمیان اضافه کرد: دریا این موقعیت را برای استان بوشهر فراهم کرده تا بخشی از آب مورد نیاز استان از طریق دریا تأمین شود.

استفاده از ظرفیت دریا برای تامین آب«دیر»/آب‌شیرین‌کن تکمیل می‌شود

وی تکمیل طرح‌های حوزه آب را یکی از اولویت‌های مهم در استان بوشهر دانست و بیان کرد: طرح‌های مهمی در نقاط شهری و روستایی در سواحل استان بوشهر در دست اجرا است که می‌تواند زمینه تأمین آب را فراهم کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بوشهر تصریح کرد: تکمیل طرح‌های آب‌شیرین‌کنی که در سطح استان تعریف شده است، می‌تواند آب پایدار را برای مدت طولانی در اختیار مردم استان بوشهر قرار دهد.

پیشرفت ۱۵ درصدی آب‌شیرین‌کن دیر

مدیرعامل آب و فاضلاب استان بوشهر نیز در ارتباط با تأمین آب دیر از طریق شیرین سازی اب دریا اظهار داشت: ساخت آب‌شیرین‌کن‌های متعدد در نوار ساحلی استان بوشهر به عنوان یک برنامه مهم در دستور کار است.

ابوالحسن عالی با اشاره به روند ساخت آب‌شیرین‌کن دیر بیان کرد: پیشرفت فیزیکی این پروژه که با هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار در شهریورماه اجرایی شده، اکنون ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی تکمیل این طرح را اولویتی مهم خواند و اضافه کرد: مدت زمان احداث پروژه آب شیرین کن دیر ۱۲ ماه و ظرفیت تولید آن سه هزار و ۷۵۰ مترمکعب در شبانه روز است.

آب شیرین کن ظرفیت نخست برای افزایش منابع آب شرب استان بوشهر است که اتمام پروژه‌های تعریف شده استان بوشهر را از حیث تأمین آب خودکفا خواهد کرد مدیرعامل آب و فاضلاب استان بوشهر بیان کرد: این پروژه شامل احداث و بهره برداری از مخازن آب خام و تصفیه شده درون سایت آب شیرین کن، احداث تأسیسات نمک زدایی، احداث خط انتقال برق به طول ۱۰ کیلومتر است.

عالی ادامه داد: احداث خط انتقال آب تصفیه شده تا مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی شهر دیر به طول ۷.۵ کیلومتر، انجام کلیه موارد مربوط به ژئوتکنیکی و احداث جاده دسترسی از دیگر بخش‌های پروژه آب شیرین کن دیر است.

وی اضافه کرد: آب شیرین کن ظرفیت نخست برای افزایش منابع آب شرب استان بوشهر است که اتمام پروژه‌های تعریف شده استان بوشهر را از حیث تأمین آب خودکفا خواهد کرد.

عالی گفت: با حمایت‌های خوب صورت گرفته از سوی وزارت نیرو اکنون استان بوشهر از استان‌های برتر کشور در اجرایی کردن پروژه‌های آب شیرین کن به شمار می‌رود.

تکمیل طرح‌های آب‌شیرین‌کن یکی از مهمترین راهکارها برای تأمین آب شرب پایدار در استان بوشهر است که انتظار می‌رود با پیگیری و نظارت مناسب زمینه تسریع در تکمیل این طرح‌ها فراهم شود.

کد خبر 5928332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha