۱۳ آبان ۱۴۰۲، ۷:۳۸

مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان شمالی:

هدر رفت آب در خراسان شمالی ۲۳ درصد است

هدر رفت آب در خراسان شمالی ۲۳ درصد است

بجنورد_ مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: هدر رفت آب شرب در شبکه‌های فرسوده و انشعابات غیرمجاز استان ۲۳درصد است.

رضا نعیمی در گفت‌وگو در با خبرنگار مهر با اشاره به آخرین وضعیت هدررفت آب از شبکه‌های انتقال آب شرب در سطح خراسان شمالی و بجنورد اظهار کرد: در صنعت آب و فاضلاب اصطلاحی تحت عنوان آب بدون درآمد وجود دارد که معنای آن آب قابل شرب و تصفیه شده‌ای است که استحصال می‌شود، اما بابت آن پولی به صنعت آب و فاضلاب پرداخت نمی‌شود و از آب بدون درآمد در جامعه به عنوان اتلاف آب شرب یاد می‌شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان شمالی افزود: آب بدون درآمد در سطح کشور ۳۱ و ۴ دهم رصد است که شامل سه بخش هدررفت واقعی، هدررفت ظاهری و مصارف غیرمجاز می‌شود.

وی میزان آب بدون درآمد استان خراسان شمالی را بالغ بر ۲۳ درصد یاد کرد و گفت: بخشی از آب شربی که در شبکه‌های آبرسانی وجود دارد به واسطه فرسودگی شبکه توزیع، خطوط انتقال و یا حوادث هدر می‌رود که رقم کلی آن حدود ۱۳ درصد است.

نعیمی همچنین ادامه داد: حجم دیگری از آب که به عنوان هدررفت ظاهری شناخته می‌شود ناشی از مواردی مانند، اشتباه مأموران در قرائت کنتور، خرابی کنتور، برداشت آب توسط سازمان آتش نشانی، شست و شوی مخازن، شبکه توزیع و خط انتقال است که میزان آن تقریباً ۸ درصد است.

وی از آب بدون درآمد که در صنعت آب و فاضلاب وجود دارد و علی‌رغم مصرف پولی بابت آن دریافت نمی‌شود، گفت: میزان ۲ درصد از آب شرب در شبکه نیز به صورت کلی توسط بخش‌های غیرمجاز مصرف می‌شود که همواره مجموعه آبفا در تلاش است تا ضمن شناسایی این موارد نسبت به جلوگیری از این‌گونه برداشت‌ها اقدام شود.

نعیمی همچنین با تاکید بر پیگیری و کشف انشعابات غیر مجاز در سطح شهر و روستاهای استان تصریح کرد: تلاش بر این است که با اصلاح شبکه‌های توزیع فرسوده و نوسازی انشعاب میزان هدر رفت آب را کاهش داده تا هم استانی‌های عزیز از این موهبت الهی بهره مند باشند.

وی ضمن اشاره به اینکه در راستای تحقق هدف، در شش ماهه نخست سال بیش از ۵۰۰۰ متر از خطوط شبکه آبرسانی و تعداد ۷۸۷ فقره انشعاب اصلاح شده است گفت: این روند توسط همکاران این شرکت همچنان ادامه دارد.

کد خبر 5929404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha