۱۵ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۳۹

۷۰ درصد مسائل فنی راه‌آهن رشت_آستارا از سوی روسیه نهایی شده است

۷۰ درصد مسائل فنی راه‌آهن رشت_آستارا از سوی روسیه نهایی شده است

معاون وزیر راه گفت: ۷۰ درصد مسائل فنی راه‌آهن رشت_آستارا مسائل مربوط به بارگذاری و غیره میان ایران و روسیه نهایی شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور درباره روند پیشرفت مراحل مربوط به طراحی و ساخت راه‌آهن رشت_ آستارا، گفت: توافق‌نامه‌ای با روسیه امضا شده تا این کشور برای احداث و تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا وام دولتی در اختیار ما قرار دهد. این توافق‌نامه شامل شرایط عمومی و خصوصی موافقت‌نامه، الزامات کارفرما و ساختار همکاری در حوزه هزینه‌ها، برنامه زمان بندی اجرا و غیره است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور، همچنین از امضای نقشه‌های اجرایی راه آهن رشت- آستارا خبر داد و گفت: پس از نشست‌های فنی و تخصصی فراوان توسط کارشناسان دو کشور، نقشه راه به همراه اصلاحات ویژه برای افزایش سرعت و ظرفیت مسیر تهیه و توافقات انجام شده به امضای طرفین رسید. برنامه‌هایی پیش بینی شده که در صورت تأخیر روس‌ها، هزینه‌های این خط ریلی از طریق منابع داخلی تأمین شود و تکمیل آن وابسته به مشارکت روس‌ها نباشد.

خادمی بیان‌داشت: دولت روسیه یک شرکت برای اجرای پروژه معرفی معرفی کرده و ایران نیز برای نهایی کردن مباحث طراحی و فنی و همچنین برآورد قیمت‌ها و به توافق رسیدن دو کشور درباره آن‌ها، ۶ ماه به روسیه فرصت داده است. از این فرصت ۶ ماهه، ۲.۵ ماه باقی مانده و در این مدت مطالعات منطقه‌ای و بازدیدهای محلی برای ارائه طرح نهایی و قیمت نیز انجام می‌شود تا در صورت تأیید ایران، عملیات اجرایی آغاز شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین نقشه راه به همراه اصلاحات ویژه برای افزایش سرعت و ظرفیت مسیر تهیه و توافقات انجام شده به امضای طرفین رسیده است. تاکنون دو کشور درباره مسائلی مثل نقاط اجباری، تعداد پل‌های مسیر ریلی، شرایط و طول ایستگاه و محوطه آن‌ها و همچنین شرایط بارگذاری به نتیجه رسیده‌اند و ۷۰ درصد مسائل فنی این پروژه حل شده است.

خادمی اظهار داشت: در جلسه اخیر برنامه زمان‌بندی برای ۳۰ درصد باقی مانده و کارهای اولیه و امور فنی از سوی روسیه تهیه و تحویل شده است تا در مدت ۶ ماه تعیین شده تعهدات خود را اجرا کنند. به‌منظور بررسی زوایای مختلف این همکاری در حوزه هزینه‌های اجرایی در محل اجرای این پروژه، می‌توان از تخصص و توان شرکت‌های ایرانی برای اتمام هرچه سریع‌تر این بخش نیز استفاده کرد.

کد خبر 5931784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • کارشناس خبر IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
      0 0
      غلط: ۷۰ درصد مسائل فنی راه‌آهن رشت_آستارا از سوی روسیه نهایی شده است صحیح: روسیه هفتاد درصد مسائل فنیِ راه آهن رشت- آستارا را به پایان رسانده است. جمله‌های مجهول انگلیسی با ترکیب by در فارسی نیست. فاصلۀ پس از نشانه‌ها ضروری است. استفاده از عدد در جملات پسندیده نیست، مگر آن که درشت باشند.