۲۳ آبان ۱۴۰۲، ۸:۳۸

وزرای اقتصادی اَپِک:

گسترش جنگ غزه در منطقه، تهدیدی جدی علیه اقتصاد جهانی است

گسترش جنگ غزه در منطقه، تهدیدی جدی علیه اقتصاد جهانی است

وزرای اقتصادی مجمع همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه در نشست سان‌فرانسیسکو تأکید کردند که گسترش جنگ در غزه، تهدیدی جدی علیه اقتصاد جهانی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «جنت یلن» وزیر دارایی آمریکا اعلام کرد که وزرای اقتصادی و دارایی کشورهای مجمع همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه (اپک) در نشست‌های اخیر توافق کردند که گسترش جنگ در منطقه خاورمیانه تهدیدی جدی علیه اقتصاد جهانی است.

وزیر دارایی آمریکا پس از نشست وزرای اقتصادی اپک در جمع خبرنگاران گفت: فکر می‌کنم یک موضع مشترک در مورد اهمیت انجام تمام تلاش‌ها برای مهار درگیری بین اسرائیل و (جنبش فلسطینی) حماس وجود دارد تا به یک درگیری منطقه‌ای تبدیل نشود.

وی در ادامه تأکید کرد که «اگر این اتفاق بیفتد، می تواند تهدیدی برای چشم انداز اقتصاد جهانی باشد که همه ما را نگران می کند.»

دیروز دوشنبه در آستانه برگزاری نشست سران کشورهای عضو مجمع همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه (اَپِک) در سان‌فرانسیسکو آمریکا هزاران نفر از حامیان فلسطین با تجمع در خیابان‌های این شهر ضمن محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوارغزه، خواستار آتش‌بس فوری در غزه شدند.

معترضان با شعارهایی همچون «اپک نه به‌نسل‌کشی»، «غزه» را آزاد کنید» خواستار توقف جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌گناه در غزه شدند.

۲۱ عضو مجمع همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه بین ۱۱ تا ۱۷ نوامبر (۲۰ تا ۲۶ آبان) در سانفرانسیسکو برای سی‌اُمین اجلاس اپک دیدار می‌کنند. از ۱۱ تا ۱۴ نوامبر رؤسای اقتصادی کشورها و از ۱۵ تا ۱۷ نوامبر سران کشورهای عضو در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

اپک در سال ۱۹۸۹ در کانبرا، پایتخت استرالیا به‌عنوان یک انجمن گفت‌وگوی غیررسمی برای ترویج یکپارچگی اقتصادی منطقه‌‎ای تأسیس شد. این مجمع در ابتدا ۱۲ عضو داشت. اعضای اپک اکنون ۳۸ درصد از جمعیت جهان، یا نزدیک به سه میلیارد نفر، حدود ۶۲ درصد تولید ناخالص داخلی و تقریباً نیمی از تجارت جهانی را پوشش می‌دهند.

اعضای این مجمع عبارتند از استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، چین، هنگ‌کنگ، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پاپوآ گینه‎نو، پرو، فیلیپین، روسیه، سنگاپور، تایوان، تایلند، آمریکا و ویتنام. هند، پرجمعیت‌ترین کشور جهان عضو مجمع اپک نیست. تلاش‌های هند برای پیوستن به اپک برای چندین دهه متوقف شده است.

کد خبر 5938386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha