۲۳ آبان ۱۴۰۲، ۱۵:۴۹

معاون آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن خبر داد:

برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های سبک زندگی قرآنی

برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های سبک زندگی قرآنی

معاون آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن از برگزاری کارگاه ها و دوره های سبک زندگی قرآنی بر پایه کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین تقی پور، معاون آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن الکریم گفت: سازمان دارالقرآن الکریم در راستای توسعه و تعمیق فعالیت‌های آموزشی و گفتمانی در حوزه سبک زندگی قرآنی، برنامه‌های مختلف و متنوعی پیش بینی کرده است که عمده این فعالیت‌ها با حضور و مشارکت اقشار مختلف مردم بویژه تشکل‌ها و مؤسسات قرآنی مردم نهاد قرآنی در سراسر کشور در حال برگزاری است.

تقی پور گفت: در چند سال اخیر موضوع سبک زندگی قرآنی به صورت جدی در دستور کار سازمان دارالقرآن الکریم قرار گرفت که به لطف خدا ما شاهد ثمرات و برکات این طرح در مجموعه‌هایی که آن را برگزار کرده اند، بوده ایم.

وی ادامه داد: در بحث سبک زندگی که موضوعی تمدنی است، ما عملاً در مواجهه با نظام لیبرال دمکرات غرب هستیم که دراین نوع از تفکر غربی که منبعث از مبانی اومانیستی است، ساحت و ساختار وجودی انسان را در دنیا و عالم ماده تعریف می‌کند. در این سبک زندگی تمام هدف غایی انسانی، تمتع از دنیا و ارضا کردن امیال حیوانی خود است. لذا آنچه که دربحث سبک زندگی اهمیت و نمود بیشتر دارد، مباحث نظری و معرفتی این حوزه است؛ تا زمانی که اندیشه و نظام فکری فرد بر پایه منابع و مبانی اسلامی (قرآن و عترت و عقل سلیم) شکل نگیرد، سبک زندگی مورد تأیید اسلام محقق نمی‌شود.

وی گفت: با توجه به اهمیت و ضرورت پرداخت جدی به مباحث معرفتی سبک زندگی قرآنی، این مهم بعد از بررسی و مداقه‌های کارشناسی که توسط اساتید و نخبگان این حوزه قرار گرفت، برنامه محوری و محتوایی سازمان دارالقرآن الکریم در بحث سبک زندگی، بر مبنای کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» از آثار رهبر معظم انقلاب قرار گرفت.

معاون آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن الکریم با تاکید بر اینکه این کتاب از اقدامات مهم و مؤثر مقام معظم رهبری در راستای احیای تفکر اسلامی و بازگوکننده پایه‌های فکری برای ایجاد یک نظام اسلامی است گفت: از مهترین ویژگی‌های این اثر عبارت است از:

- ارائه نمایی از اندیشه اسلامی به جهانیان، نه فقط به مسلمانان

- ارائه نگاهی جامع از تفکر توحیدی با در نظر داشتن شئون مختلف زندگی بشر

- ارائه نگاهی نو به مفاهیم دینی همچون ولایت

- هماهنگی مباحث کتاب با سیره سیاسی - مبارزاتی امامان (ع) برای برقراری حکومت اسلامی

- توجه کتاب به درد اصلی جوامع بشری و مسلمانان، یعنی ضعف ایمان

- آموزش شیوه تدبر و تعمق در قرآن به مخاطبان

تقی پور افزود: در کنار بیان مباحث نظری و معرفتی سبک زندگی که همانطور که بیان شد بر مبنای کتاب «کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» می‌باشد، دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی متعددی در موضوعات مختلف سبک زندگی قرآنی همچون، زن، خانواده، حجاب و عفاف، فرزند آوری، خودشناسی و خود سازی، رابطه درمانجویانه با قرآن و … از سوی این سازمان طراحی شده که بسیاری از این دوره‌های و کارگاه‌ها اکنون در سراسر کشور در مرحله اجرا قرار دارد.

سازمان دارالقرآن الکریم علاوه بر بهره مندی از کتاب ارزشمند «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»، منابع و متون آموزشی دیگری نیز همچون: کتابهای «ارتباط انسان با خدا»، «ارتباط انسان با قرآن و عترت علیهم السلام»، «ارتباط انسان با خود و سایر انسان‌ها»، «ارتباط انسان با جهان هستی» و کتابهای کارگاه موضوعی مثل: زن، خانواده، ازدواج و… را نیز تهیه و تألیف نموده است که در اختیار مخاطبین دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی قرار می‌گیرد.

تقی پور در پایان تصریح کرد: در مجموع در سال جاری بیش از ۵۰۰ کارگاه و دوره آموزشی و تربیت مربی سبک زندگی توسط این سازمان پیش بینی شده است. امید می‌رود این اقدامات هر چند کوچک گام‌هایی مؤثر در راستای تحقق سبک زندگی قرآنی در جامعه گردد.

*محسن حسینخانی

کد خبر 5938798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha