آیین بزرگداشت علامه طباطبایی برگزار شد

آیین بزرگداشت علامه طباطبایی برگزار شد

آئین بزرگداشت علامه سید محمدحسین طباطبایی همراه با رونمایی از کتاب رساله فی التوحید آن مرحوم در مجموعه فرهنگی سر چشمه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین بزرگداشت علامه سید محمدحسین طباطبایی همراه با رونمایی از کتاب رساله فی التوخید آن مرحوم در مجموعه فرهنگی سر چشمه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حجت الاسلام سید یدالله یزدان پناه به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: علامه طباطبایی به ابعاد مختلف عرفان پرداختند. مکتب نجف در فضای سلوکی فضای شاخصی دارد به گونه‌ای که نجف در سه ساحت اجتهاد در شریعت، اجتهاد در طریقت و اجتهاد در سلوک بزرگان بسیاری را تربیت و اجتهادی عمل کرد.

وی افزود: فهم علوم دینی علامه قابل تحسین بود ایشان با آن اقتداری که در این زمینه داشت در بخش سلوک و طریقت سخنان بسیاری بیان فرمودند. آن مرحوم بر این باور بودند که ریز و درشت سلوک را باید از شریعت اخذ کرد.

یزدان پناه با اشاره به رساله الروایه علامه عنوان کرد: آن مرحوم در این رساله مباحث کلیدی را در زمینه سلوک و شریعت با سازماندهی بسیار دقیق بیان می‌کنند. علامه معیار سعادت و شقاوت را به میزان پذیرش و عناد نسبت به حق بیان می‌کنند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه یکی از پر آثارترین بزرگان نسل حوزه نجف علامه طباطبایی هستند گفت: المیزان را نباید کم دانست در بحث‌های سلوکی کتابی با اقتدار اجتهادی همانند المیزان وجود ندارد. ایشان در المیزان بحثی با عنوان مراتب اسلام و ایمان دارند که به چهار مرتبه تقسیم می‌شود اگر کسی به این مباحث نگاه کند عمق مباحث ایمان را استخراج خواهد کرد.

وی با اشاره به بحث تربیت توحیدی. و دینی علامه طباطبایی گفت: همه این مباحث بحث‌های سلوکی در المیزان است. ایشان رساله‌ای با عنوان محمد (ص) و اسلام دارد که علامه در آن نوع سلوکی که دین و دیگر مکاتب دارند را می‌گویند و سلوک دین را اجتماعی بیان می‌کنند چنین سالکی در میان مردم مراحل سلوک را طی می‌کند. دستور سلوکی که انسان را به عزلت سوق و او را از جامعه دور کند سلوک دینی نیست.

سلوک از طریق آیات و روایات امکان پذیر است

یزدان پناه با طرح این پرسش مبنی بر اینکه چگونه می‌شود که علامه چنین دقیق مراحل سلوک را بیان می‌کنند گفت: دلیلش نخست در کار اجتهادی رسمی و دیگر سلوک خودشان است. علامه با آن مراحل سلوک زندگی کرده و آنها را شناخته است. علامه از همان جوانی تخت تربیت علامه قاضی سلوک را شناخت و مراحل آن را طی کرد. علامه طباطبایی اعتقاد کامل داشت که سلوک را باید از آیات و روایات گرفت. بنده مجدد تاکید می‌کنم بیشترین آثار حوزه نجف در زمینه سلوک متعلق به علامه طباطبایی است.

در ادامه محمدتقی فیاض بخش استاد اخلاق به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: خداوند در قران آئین ابراهیمی را پذیرفته و کسانی که از این آئین روی بگردانند سفیه هستند. کسانی که آئین ابراهیمی را می‌پذیرند می‌توانند با نماز عشق بازی داشته باشند و آن را مشقت و رنج نبینند.

وی گفت: اسلام و ایمان ذو مراتب است به قدری که ائمه اطهار نگران خود و دیگران بودند، انسان باید همواره تلاش کند تا به مراتب بالای ایمان دست یابد.

فیاض بخش اخلاق را جلوه توحید در وجود انسان بیان کرد و ادامه داد: آن چیزی که به صورت اعتقاد در نهاد آدمی نهادینه شده در رفتار او آگاه می‌شود. انسان توحیدی همواره رفتاری متواضع دارد چون خداوند مؤدب است.

این استاد اخلاق اظهار داشت: علامه طباطبایی چند ویژگی خاص داشت که ایشان را علامه کرد یکی از آنان این بود که ایشان توحید را محور همه کارهای خود می‌دانست. آن مرحوم توحید را به قدری بدیهی بیان می‌کند گویی برای توحید برای انسان روشن‌تر از خودش است.

*فاطمه اسدی دولابی

کد خبر 5940277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha