۲۷ آبان ۱۴۰۲، ۸:۳۵

معاون بهداشتی علوم پزشکی آذربایجان غربی:

طرح غربالگری رایگان فشار و قند خون در آذربایجان‌غربی آغاز شد

طرح غربالگری رایگان فشار و قند خون در آذربایجان‌غربی آغاز شد

ارومیه - معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفت: طرح رایگان غربالگری فشار و قندخون در استان‌ به صورت رایگان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، احسان ریخته‌گر در این زمینه افزود: این غربالگری تا ۱۵ دی سال جاری ادامه دارد و امیدواریم بیشترین میزان افراد ممکن را در این طرح پوشش دهیم، تمامی گروه سنی بالای ۱۸ سال می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

وی اظهار کرد: اگر بتوانیم ۷۰ درصد جامعه بالای ۱۸ سال که بین یک و نیم تا ۲ میلیون نفر هستند، را مورد غربالگری کنیم به اهداف طرح دست یافته ایم.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی با تاکید بر نیاز جامعه به آگاهی در خصوص بیماری‌های غیرواگیردار ادامه داد: در کل دنیا ۸۵ درصد مرگ و میرها در اثر بیماری‌های غیرواگیر است که از این میزان ۳۰ درصد به دلیل فشار خون و ۱۲ درصد در اثر دیابت و قند خون است.

ریخته گر با بیان اینکه برخی مردم از وجود این بیماری بی‌خبر هستند و این خطر جدی برای این بیماران است، افزود: افرادی که از وجود این بیماری‌شان با خبر هستند به خوبی می‌دانند که جه بایدها و نبایدهایی را اجرا کنند اما ۵۰ درصد این جمعیت کنترلی برای بیماری‌شان ندارند.

وی اضافه کرد: با افزایش تحرک و ورزش، اصلاح سبک زندگی و مصرف کم کربوهیدرات و مواد قندی می‌توان زندگی با طراوت و شادتری تجربه کرد.

برای برگزاری این طرح مراکز بهداشتی درمانی سطح شهر و روستا در نظر گرفته شده و علاوه بر آن، پایگاه‌هایی هم در سطح شهرها راه اندازی شده تا مردم راحت تر بتوانند در این طرح شرکت کنند.

کد خبر 5941667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha