به گزارش خبرگزاری مهر، آخرین روز جشنواره پنجم امیرجاهد به تکنوازی سازهای موسیقی کلاسیک ایرانی اختصاص داشت و شرکتکنندگان اجراهای خود را به صحنه بردند.
اکثر اجراها مختص موسیقی کوبهای و تکنوازی تمبک بود و ۸۵ نوازنده تمبک قطعاتی مقابل هیات داوران اجرا کردند.
بخش اول اجراها، به تکنوازی تمبک اختصاص داشت و پس از آن، اجراهای دف، تار، سهتار، سنتور و کمانچه برگزار شد و در آخر، در بخش آواز گوشههایی در دستگاههای مختلف اجرا شد. حضور پررنگ نوازندگان استانهای کشور، از نکات ویژه روز پایانی جشنواره بود.
آمنه خدادادی نوازنده و سرپرست برنامهریزی و هماهنگی تیم داوران پنجمین دوره جشنواره در مورد کلیت اجراها در شش روز گذشته گفت: متأسفانه برخی شرکتکنندگان در ریتم مشکل داشتند، در برخی نیز سونوریته و نوانس مشکلاتی وجود داشت. عزیزان شرکتکننده باید بدانند این مسائل در موسیقی بسیار مهم است و چنانچه این مسایل خصوصاً تئوری موسیقی اصلاح شود، مطمئناً سطح اجراها بسیار بالاتر خواهد رفت. شما اگر تئوری قطعاتی که میخواهید بنوازید را یاد گرفته باشید، اجراهای خیلی بهتری خواهید داشت. البته یقین دارم در دورههای آینده حتماً در اجرایشان این نکات رعایت خواهد شد.
آرش فرهنگفر هم در مورد اجراهاتوضیح داد: یکی از مسائلی که در این جشنواره در بخش تمبک به وضوح به چشم میآمد تکنیک خوبشان بود، اما میبایست روی صدادهی بهتر تمرکز بیشتری کنند. همچنین در مواقعی تمپو تغییر میکرد. تعدادی از نوازندگان ناآگاهانه متر و تمپو را تغییر میدادند که این موضوع بهوضوح به چشم آمد و به هیچ وجه توقع نداشتم که به صورت ناگهانی این کار را انجام دهند. به هر صورت هدف جشنواره کسب تجربه است و مطمئناً به مرور زمان و با تمرین زیاد میتوانند این مشکلات را برطرف کنند.
فرهنگفر در پایان یادآور شد: پیشنهادی که برای شرکتکنندگان دوره آینده دارم، این است که از امروز تمرینات خودشان را برای حضور در ششمین دوره جشنواره آغاز کنند. به هر حال موسیقی نیز مانند ورزش است و باید از امروز برای دور بعد مسابقات تلاش کنند تا بتوانند اجراهای بهتری به نسبت این دوره داشته باشند.
پنجمین دوره جشنواره موسیقی امیرجاهد در روز ششم اجراها در ژانر موسیقی کلاسیک ایرانی پایان یافت و اختتامیه آن متعاقباً اعلام خواهد شد.
نظر شما