۳۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۷:۲۶

رییس دانشگاه قم:

مدل خاص معماری اسلامی باید به جهان شناسانده شود

مدل خاص معماری اسلامی باید به جهان شناسانده شود

قم- رییس دانشگاه قم گفت: مدل خاص معماری اسلامی باید به جهان شناسانده شود و البته اقتضائات بومی هر منطقه نیز می تواند در نوع طراحی های معماری اسلامی تاثیرگذار باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین احمد حسین شریفی ظهر سه شنبه در مراسم نکوداشت استاد عبدالحمید نقره کار که در دانشگاه قم برگزار شد اظهار داشت: نقره کار استادی متواضع، فروتن، دنیا گریز، شاگرد پرور و استاد پرور است و امروز در دانشگاه علم و صنعت ایران به عنوان نظریه پردازی برجسته در عرصه معماری اسلامی و شهرسازی شناخته شده است.

رییس دانشگاه قم بیان داشت: استاد نقره کار معلم اول حکمت معماری اسلامی در انقلاب اسلامی است که شاگردان معتقد و بسیاری در این حوزه تربیت کرده است.

وی با بیان اینکه آیات و روایات بسیاری در زمینه معماری و مساکن وجود دارد بیان داشت: میراث کهن معماری ایرانی نیز نه تنها در ایران بلکه در نقاط مختلف جهان وجود دارد که هندوستان از جمله آنان است و سالانه میلیون ها نفر برای دیدن از بنا ساخته شده به آنجا می روند.

حجت الاسلام شریفی ابراز داشت: رویکرد اسلامی در تقابل با رویکرد مدرن باید مطرح شود که بسیاری از اندیشمندان فلسفه، اصل معماری را بر پایه ارزش های معنوی عنوان می کنند که انسان ساز است.

رییس دانشگاه قم گفت: اگر هیچ روایت و سنتی در زمینه معماری نداشتیم همین که این هنر، رفتار ساز و سبک ساز و جامعه پرداز است باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و این امر متاثر از جهان گری و بنیان های ارزشی معمار است.

وی با بیان اینکه امروز کسی منکر جهان نگری ویژه اسلام نیست که اصول و ارزش های خاص خود را دارد افزود: سخن از معماری اسلامی به گزاف نیست و معماران برجسته ای همانند استاد نقره کار جهان شناسی اسلام را تا طراحی بنا ادامه داده است.

رییس دانشگاه قم بیان داشت: مدل خاص معماری اسلامی باید به جهان شناسانده شود و البته اقتضائات بومی هر منطقه نیز می تواند در نوع طراحی ها ی معماری اسلامی تاثیرگذار باشد.

کد خبر 5946436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha