دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات:

الزام دستگاههای اجرایی در ارائه خدمات هوشمند تا پایان برنامه هفتم

الزام دستگاههای اجرایی در ارائه خدمات هوشمند تا پایان برنامه هفتم

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در همایش تبیین قوانین توسعه دولت هوشمند و حکمرانی داده‌ها تکالیف و پروژه‌های پیشران هوشمند سازی را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، رضا باقری اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در همایش تبیین قوانین توسعه دولت هوشمند و حکمرانی داده‌های ملی که با هدف ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها و تبیین قوانین جدید این حوزه برگزار شد، گفت: این جلسه برای تبیین ریل گذاری مصوبه برنامه هفتم و قانون بودجه سال ۱۴۰۲ در حوزه دولت هوشمند و حکمرانی داده‌ها برگزار می‌شود.

وی با اشاره به فرایندهای طی شده در دولت الکترونیک تا پنجره ملی خدمات دولت هوشمند افزود: در حال حاضر که وارد پنجره ملی خدمات دولت هوشمند می‌شویم که بیش از ۵۲۰۰ شناسنامه خدمت و در حدود ۶۳ درصد متصل هستند، کاملاً مشخص است که بعضی دستگاه‌ها مانند تأمین اجتماعی، آموزش و پرورش و امور مالیاتی در این حوزه پیشرو هستند.

باقری اصل با اشاره به جرم انگاری در قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی درباره عدم رعایت مصوبات الزام‌آور کارگروه تعامل پذیری، گفت: تاکنون از بند مرتبط با این موضوع در این قانون استفاده نشده و امیدواریم با ارائه سرویس یکپارچه از سوی همه دستگاه‌ها از این ضمانت اجرا در جهت سزا دهی استفاده نشود.

وی افزود: تاکنون ۵ جلسه کارگروه نظارتی با حضور رئیس سازمان امور استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه و وزیر ارتباطات برای وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف برگزار شده است.

دبیر شورای فناوری اطلاعات تصریح کرد: هوشمندسازی به این معنی است که به جای مراجعه مردم به دستگاه‌های مختلف، دستگاه‌های دولتی با جاری کردن داده‌ها بین یکدیگر به مردم خدمت ارائه کنند و به جای اعتبارسنجی افراد، داده‌ها و اطلاعات بر اساس سامانه‌های هوشمند و داده گاوی خدمت ارائه شود

وی با بیان اینکه برخی از خدمات باید حتی بدون درخواست انجام شود، افزود: به طور مثال برقراری بیمه نوزاد بعد از تولد و یا معرفی کودک بعد از ۶ سالگی به مدرسه نیاز به درخواست ندارد و به صورت هوشمند باید انجام شود.

دبیر شورای فناوری اطلاعات به مصوبه برنامه هفتم اشاره کرد و گفت: بر اساس این مصوبه در پایان این برنامه مردم بدون مراجعه باید صددرصد خدمات را دریافت کنند و رتبه ما در این حوزه در دنیا باید به ۷۵ برسد.

وی به پروژه‌ها و تکالیف ۲۰ پروژه پیشران هوشمند سازی اشاره کرد و افزود: در این دوره برنامه جدی طراحی شده و تمام موارد تبدیل به قانون شده است و باید با همکاری یکدیگر این تکالیف قانونی را به سرانجام برسانیم.

کد خبر 5951819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha