۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۱۳

مهر در گزارشی بررسی کرد؛

کدام وزنه‌بردار شانس سهمیه المپیک دارد؟/ «دلار» قطر را جذاب کرد!

کدام وزنه‌بردار شانس سهمیه المپیک دارد؟/ «دلار» قطر را جذاب کرد!

پرونده تقسیم سهمیه‌های ورودی بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس در رشته وزنه‌برداری به مسابقات پایانی رسیده و تنها رقابت‌های قطرکاپ و جام جهانی تایلند به عنوان آخرین فرصت پولادمردان باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مسابقات وزنه‌برداری قطرکاپ از روز ۱۳ تا ۲۳ آذر به میزبانی قطر برگزار خواهد شد. این تورنمنت امسال با عنوان رقابت جایزه بزرگ و گزینشی بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ در تقویم جهانی ثبت شده و بعد از مسابقات جهانی ۲۰۲۲ کلمبیا، ۲۰۲۳ آسیای جنوبی و جهانی ریاض از دیگر تورنمنت‌های معتبر رشته وزنه‌برداری به حساب می‎‌آید.

این دوره از مسابقات قطرکاپ برای وزنه‌بردارانی که مدعی کسب سهمیه ورودی به المپیک هستند اهمیت زیادی دارد، چرا که اگر ستاره‌های تیم ملی وزنه‌برداری بتوانند رکوردهای خوبی در اوزان المپیکی ثبت کنند، می‌توانند روی تثبیت سهمیه‌های المپیک در اوزان المپیکی (۸۹، ۱۰۲، و ۱۰۹+ کیلوگرم) حساب ویژه‌ای باز کنند.

دو رویداد مهم پیش روی پولادمردان ایران

البته پرونده تقسیم سهمیه‌های ورودی به المپیک تنها به مسابقات قطرکاپ ختم نمی‌شود و پولادمردان مسابقات جام جهانی ۲۰۲۴ تایلند هم پیش رو دارند که آخرین مسابقه گزینشی المپیک فرانسه محسوب می‌شود تا تکلیف سهمیه‌های المپیک به طور کامل مشخص شود. در واقع بعد از مشخص شدن عملکرد وزنه‌برداران در رقابت‌های جهانی ۲۰۲۲ کلمبیا، آسیایی کره‌جنوبی و جهانی ۲۰۲۳ عربستان که همگی گزینشی المپیک به حساب می‌آمد، نوبت به این دو رویداد (قطرکاپ و جام جهانی تایلند) رسیده تا تکلیف سهمیه‌ها مشخص شود.

استقبال قطری‌های با جایزه دلاری

یکی از اتفاقات ویژه مسابقات قطرکاپ امسال، اهدای جایزه دلاری به وزنه‌برداران برتر هر وزن است. قطری‌های برای نفرات اول تا سوم این دوره از مسابقات در اوزان، ۶۱، ۶۷، ۷۳، ۸۱، ۸۹، ۹۶، ۱۰۲، ۱۰۹، ۱۰۹+ کیلوگرم در بخش مردان و همینطور اوزان ۴۵، ۴۹، ۵۵، ۵۹، ۶۴، ۷۱، ۷۶، ۸۱، ۸۷، ۸۷+ کیلوگرم در بخش بانوان به ترتیب جوایز (۲۵۰، ۵۰۰ هزار دلاری) در نظر گرفتند.

همچنین طبق اعلام کمیته برگزاری مسابقات قطرکاپ، برای بهترین وزنه‌‎بردار این دوره از مسابقات و همچنین ۶ وزنه‌بردار برتر در دو بخش مردان و بانوان جوایزی در نظر گرفته شده است و همین موضوع اعتبار این مسابقات را که حالا یکی از رقابت‌های گزینشی المپیک ۲۰۲۴ فرانسه محسوب می‌شود را دوچندان خواهد کرد.

کدام وزنه‌بردار شانس کسب سهمیه المپیک دارد؟

در لیست اولیه تیم ملی وزنه‌برداری ایران برای حضور در مسابقات قطرکاپ اسامی وزنه‌برداران چون حسین سلطانی، میرمصطفی جوادی، رضا دهدار، رسول معتمدی، مهدی کرمی، علی داوودی، آیت شریفی و در بخش زنان ریحانه کریمی و فاطمه کشاورز ارسال شدند.

کدام وزنه‌بردار شانس سهمیه المپیک دارد؟/ «دلار« قطر را جذاب کرد!

از بین این نفرات قطعاً سلطانی، جوادی، دهدار، معتمدی، داوودی و شریفی شانس بیشتری برای کسب سهمیه المپیک در اوزان ۸۹، ۱۰۲ و ۱۰۲+ کیلوگرم دارند. مصطفی جوادی در مسابقات جهانی ریاض در دسته ۸۹ کیلوگرم موفق به کسب مدال طلا شد و نسبت به سایر وزنه‎‌برداران از نظر امتیازی و رکوردی شرایط بهتری دارد.

در دسته وزنی ۱۰۲ کیلوگرم شانس رضا دهدار و علی داودی در دسته وزنی ۱۰۲+ کیلوگرم نسبت به سایر پولادمردان برای کسب سهمیه ورودی المپیک پاریس بیشتر است. البته در مسابقات قطرکاپ قطعاً وزنه‌برداران سایر کشورها با ثبت رکورد شرایط را تغییر خواهند داد، اما فعلاً این نفرات از تیم ملی وزنه‌برداری ایران شانس ایده‌آل‌تری برای المپیکی شدن دارند.

سه وزنه‌بردار دیگر تیم ملی که نزدیک به کسب سهمیه ورودی هستند باید با ثبت رکوردهای ایده‌آل نشان دهند یک سر و گردن از رقبای خود بالاتر هستند تا بتوانند اتفاقات خوب و امیدوار کننده را در تورنمنت قطرکاپ رقم بزنند. تیم ملی وزنه‌برداری ایران برای حضور در مسابقات قطرکاپ مدتی در آکادمی ملی المپیک اردو زده و حالا باید منتظر بمانیم که نفرات اعزامی چه نتاجی کسب خواهند کرد و آیا سهمیه‌های المپیک را قطعی می‌کنند یا باید منتظر آخرین گزینشی المپیک در جام جهانی تایلند باشیم.

کد خبر 5953058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha