۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۱۲

معاون علوم پزشکی لرستان:

۲ بیماری «خاموش» در کمین مردم/ دیابت و فشارخون را جدی بگیرید

۲ بیماری «خاموش» در کمین مردم/ دیابت و فشارخون را جدی بگیرید

خرم‌آباد - معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به شیوع دو بیماری «خاموش» دیابت و فشارخون در میان مردم و به‌خصوص افراد زیر ۳۰ سال، بر لزوم جدی‌گرفتن این بیماری از سوی مردم تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مریم کوشکی امروز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران در سخنانی با بیان اینکه پدیده شهرنشینی خوبی‌ها و بدی‌هایی داشته است، اظهار داشت: پدیده شهرنشینی موجب شده که وضعیت بهداشت جامعه بهتر شود، شاخص‌های بهداشتی ارتقا پیدا کند، امید به زندگی نیز افزایش پیدا کرده است.

وی عنوان کرد: امید به زندگی که افزایش پیدا کند، سن نیز افزایش پیدا می‌کند، بالارفتن سن نیز موجب می‌شود که بیماری‌های غیرواگیر افزایش پیدا کند، علت دیگر همچنین سبک زندگی است که یک سری از بیماری‌ها افزایش پیدا کند.

عوامل ابتلاء به فشارخون و دیابت

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان، بیان داشت: بیش از ۵۳ درصد از علت‌های مرگ‌ومیر در جهان، بیماری‌های غیرواگیر است، این بیماری‌های غیرواگیر شامل دیابت، فشارخون بالا، قلبی و عروقی، سرطان‌ها، بیماری مزمن تنفسی و… هستند.

کوشکی با بیان اینکه بین همه این بیماری‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی از همه مرگ‌ومیر بالاتری دارند، افزود: یکی از علت‌های اصلی بیماری‌های قلبی عروقی نیز، فشارخون بالا است.

وی ادامه داد: در بررسی‌های صورت‌گرفته در مورد بیماری‌های دیابت، فشارخون بالا، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی، مشخص شده که چهار عامل خطر مشترک دارند، این عوامل کم‌تحرکی، تغذیه نامناسب، مصرف الکل و مصرف دخانیات هستند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تأکید بر اینکه مهم‌ترین علت‌های مرگ‌ومیر بیماری‌های غیرواگیر نیز همین چهار عامل هستند، تصریح کرد: از طرف دیگر این بیماری‌ها خیلی راحت قابل‌پیشگیری هستند، اگر در سبک زندگی اصلاحی رخ دهد، افراد تغذیه مناسب داشته باشند، فعالیت فیزیکی مناسبی داشته باشند، الکل مصرف نکنند و سمت مواد دخانی نروند، خودبه‌خود چهار بیماری یاد شده، کنترل، پیشگیری و یا مراقبت خوبی در مورد آنها می‌شود.

آگاهی مردم باید در مورد دیابت و فشارخون بیشتر شود

کوشکی با بیان اینکه در این راستا پیشگیری بهتر از درمان است، افزود: هزینه‌های سرسام‌آور بیماری‌های غیرواگیر نکته دیگر در این زمینه است، این بیماری‌ها، به‌خصوص دیابت و سپس فشارخون بالا هزینه‌های بسیار زیادی را به فرد و سیستم سلامت جامعه وارد می‌کنند.

وی تصریح کرد: در بررسی‌های صورت‌گرفته، اگر این بیماری‌ها کنترل شوند، حتی توسعه یک کشور نیز بهتر می‌شود، چون به‌شدت مبالغ بالایی برای این بیماری‌ها هزینه می‌شود و با جلوگیری از این امر، حوزه اقتصاد نیز با مشکل مواجه نمی‌شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در این راستا موضوع پیشگیری از این بیماری‌ها از سوی وزارت بهداشت مورد تأکید قرار گرفته است، گفت: موضوع غربالگری در این راستا موردتوجه قرار گرفته است.

کوشکی با اشاره به پیداکردن کیس‌های جدید و ارائه آموزش‌ها با اجرای غربالگری، بیان داشت: اما اصل موضوع دراین‌رابطه، درک اهمیت این بیماری‌ها در بین مردم بود و کنترل آنها است.

وی با تأکید بر اینکه اگر مردم آگاه شوند که اگر سبک زندگی سالمی داشته باشند، تحرک خوبی داشته باشند، تغذیه مناسبی داشته باشند، الکل و مصرف دخانی مصرف نکنند، از این بیماری‌ها پیشگیری می‌شود، برای ما مهم‌تر است، افزود: باید آگاهی و دانش مردم نسبت به این بیماری‌ها افزایش پیدا کند.

بیماری «خاموش» دیابت و فشارخون بالا

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه در این راستا کار غربالگری بیماری‌های دیابت و فشارخون بالا در دستور کار قرار گرفته است، بیان داشت: قبلاً کار غربالگری در بین جمعیت مولد کشور و بین ۳۰ تا ۷۰ سال انجام می‌گرفت، اما جدیداً به دلیل شیوع این بیماری‌ها در سنین پایین‌تر، در غربالگری جدید، ۱۸ سال و بالاتر مدنظر قرار گرفته است.

کوشکی، تصریح کرد: ما روزانه گزارش این غربالگری را به وزارت بهداشت ارائه می‌دهیم، در کیس‌های جدید، در سنین زیر ۳۰ سال هم شاهد وجود بیماری فشارخون بالا هستیم که فرد از ابتلاء به این بیماری مطلع نیست.

وی با تأکید بر اینکه کم‌تحرکی یکی از علت‌های این بیماری است، افزود: خیلی از موارد تصادف رانندگی را داریم، فوت فرد به نام مرگ ناشی از تصادف رانندگی مطرح می‌شود، اما ممکن است فرد به دلیل سکته قلبی و مغزی جان خود را ازدست‌داده باشد، رانندگان به‌خصوص رانندگان وسایل نقلیه سنگین در معرض این بیماری‌ها و سکته‌های مغزی و قلبی هستند که خودشان هم شاید مطلع نباشند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه مورد خیلی بدی که این بیماری دارند، بیماری‌های «خاموشی» هستند و فرد نمی‌داند که به این بیماری‌ها مبتلا شده است، تصریح کرد: هر فرد به‌خصوص افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری‌ها را دارند، باید بیشتر مواظب باشند که به این بیماری‌ها مبتلا نشوند، فشار و قند خون خود را همواره چک کنند.

کوشکی با بیان اینکه چون بیماری «خاموش» است اگر خود را با سکته مغزی و قلبی نشان ندهد، خودش را با عارضه دیگری نشان می‌دهد، گفت: چون این فشارخون بالا در بدن بوده به کلیه، چشم، قلب و… فشار می‌آورد و به‌مرورزمان وقتی فرد متوجه می‌شود که قسمت‌هایی از بدنش آسیب‌دیده است و در مواردی به دلیل دیابت، شاهد قطع عضو فرد هم بوده‌ایم.

مردم تست فشارخون و دیابت بدهند

وی با اشاره به غربالگری دیابت و فشارخون در دستور کار در جمعیت ۱۸ سال به بالا لرستان، بیان داشت: در این راستا ۱۰۰ درصد از تمام روستاهای استان، ۱۰۰ درصد شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، ۷۰ درصد جمعیت شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر این طرح غربالگری دیابت و فشارخون اجرا می‌شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان، ادامه داد: جمعیت کل استان حدود یک میلیون ۸۰۰ هزار نفر است که از این تعداد یک میلیون و ۱۰۳ هزار و ۹۸۹ نفر را باید غربالگری دیابت و فشارخون کنیم.

کوشکی با بیان اینکه این غربالگری از ۲۰ آبان آغاز شده و تا ۱۵ دی‌ماه نیز ادامه دارد، گفت: ادارات، کارخانه‌ها، و… از سوی تیم‌های سیار غربالگری و مردم غیراداری نیز به مراکز جامع سلامت تحت پوشش علوم پزشکی قبل از خوردن صبحانه باید مراجعه کنند.

وی، بیان داشت: پیش‌بینی ما این است که از این جمعیت ۱۸ سال به بالا حدود ۱۰.۵ درصد به بیماری دیابت و ۲۴.۵ درصد به فشارخون بالا مبتلا باشند.

کد خبر 5953212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha