به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضا میری شامگاه چهارشنبه در نشست خبری که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: همان طور که امام خمینی (ره) فرمودند هنر متعهد، باید نشاندهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و نظامی باشد.
عضو شورای سیاستگذاری نهضت مردمی پوستر انقلاب با اشاره به ضرورت ایجاد پیوند بین مخاطب عام با هنر گرافیک، بیان کرد: در هنر گرافیک باید به مخاطب مردمی توجه ویژه داشت زیرا هنر گرافیک برای ارتباط با مخاطب پدید آمده و نباید مختص گالریها باشد.
وی در ادامه به تأثیر انقلاب در پیشرفت هنر گرافیک اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی، انقلاب بزرگی را در هنر گرافیک پدید آورد. با شروع مبارزات انقلاب علاوه بر اینکه مردم به موضوع و مساله گرافیک تبدیل شدند خود مردم نیز به عنوان مخاطب جدی، خالق این هنر بودند.
عضو شورای سیاستگذاری نهضت مردمی پوستر انقلاب، زبان تصویر را یک زبان بینالمللی اعلام و عنوان کرد: شرایط فعلی دنیا به گونهای است که دغدغهها و چالشهای بینالمللی، ظرفیت و کشش اینکه هنر ما آن را به دست بگیرد و دیده شود را دارا است که مصداق بارز آن مساله فلسطین و مردم مظلوم غزه است.
میری گفت: شناخت نمادهای مهم ملتها، تولید نماد مشترک با دیگر کشورها و همگانی کردن آن نمادها عوامل مهم در ارائه اثر هنری به زبان بینالمللی است.
همچنین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در این نشیت بیان کرد: خوزستان یکی از استانهای فعال در حوزه جریان انقلاب است که رسانههای این حوزه با توان بالا و تراش فراوان در حال فعالیت هستند.
مجید منادی با بیان اینکه خوزستان پر رسانهترین مجموعهها را دارد، تصریح کرد: به صورت میانگین رتبه سوم را داریم و به صورت مکتوب در جایگاه دوم هستیم. با وجود حدود ۵۰۰ مجوز رسانه فعال در زمینههای مختلف در سطح استان، از رسانهها انتظار داریم تا رسالت خود را در جامعه انجام دهند.
وی گفت: هنرمندان خوزستانی در حوزه گرافیک نقش مؤثری دارند و همیشه در بزنگاههای حساس، کنار مردم بوده و ایفای نقش کردهاند.
مریم دباغ، عضو مجمع طراحان انقلابی خاک نگار گفت: ما هنرمندان خود را به گونهای میشناسیم که گویا گره یا پیوندی بین ما و هنر وجود دارد. اصل برکتی که با هنر برای من به وجود آمد این بود که سال ۹۲ با هنرمندان در گروه کوچکی دور هم جمع میشدیم و کار انیمیشن انجام میدادیم.
دباغ ادامه داد: آن زمان هم رئیس حوزه هنری استان خوزستان از ما حمایت میکردند مثلاً ما مکان نداشتیم و وی فضا در اختیار ما قرار میداد.
وی بیان کرد: افراد مستندساز و گرافیست نیز از اواخر سال ۹۵ به جمع ما اضافه شدند، به صورت هفتگی پاتوقهایی را برگزار میکردیم و بین ما هم افزایی صورت میگرفت.
عضو مجمع طراحان انقلابی خاک نگار اظهار کرد: طی این سالها ما هنرمندان خوزستانی در رفت و آمد به کارگاههای مختلف متوجه این موضوع شدیم که شاید اصل هنر و گرافیک زبان مشترک و واحدی بین ما بود اما دغدغههای بومی هر استان با دیگری تفاوت داشت یعنی اینگونه نبود که مثلاً مد را پیش گرفته و در مورد آن کار کرده باشیم. کارگاه سیل، حادثه ۳۱ شهریور و حادثه متروپل را میتوان برای مثال نام برد.
وی عنوان کرد: شاید هنرمندان خوزستانی در گذشته به دنبال این بودند که به اصفهان یا تهران بروند و آنجا کار کنند اما اکنون در همین نقطه کار میکنند و با افتخار میگویند ما از اهواز هستیم، حتی کارهای بومی خود را به عنوان الگو به دیگران ارائه میکنند.
نظر شما