۱۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۴۶

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهارمحال و بختیاری خبرداد؛

شیوع پرفشاری خون در چهارمحال و بختیاری

شیوع پرفشاری خون در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد-معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهارمحال و بختیاری گفت: شیوع پر فشاری خون در چهارمحال و بختیاری دو و نیم درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

علی احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: نرخ شیوع پر فشاری خون بین مردم استان دو و نیم درصد از متوسط کشوری بیشتر است و این در حالیست که عده زیادی از ابتلای خود بی‌خبرند.

وی با بیان اینکه طرح غربالگری بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت در این استان به خصوص نقاط دوردست و دشوار گذر اجرا شد گفت: بعنوان نمونه ۳۳۰ هزار نفر از جمعیت هدف در سنین مختلف غربالگری پرفشاری خون و دیابت شدند که از این شمار ۴۰۰۰ نفر بیمار تشخیص داده شد.

احمدی با ابراز نگرانی از شیوع پرفشاری خون در چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: بین این ۴۰۰۰ نفر شمار زیادی از بیماری پرفشاری خود بی‌اطلاع بودند که باعث تشدید عوارض آن خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس آخرین یافته‌های علمی پرفشاری خون کنترل نشود خود باعث بیماری‌های سکته قلبی، عروقی، مغزی، کلیوی و حتی مرگ و میر خواهد شد که باید طرح غربالگری بیماری‌های زمینه‌ای پرفشار خون هم در سراسر استان چهارمحال چهارمحال بختیاری اجرایی شود.

احمدی بیان داشت: طرح غربالگری پرفشاری خون برای تشخیص به هنگام و درمان مؤثر برای مبتلایان در چهارمحال و بختیاری شروع شد و نتایج تحقیقات نشان می‌دهد از کل جمعیت هدف دو و نیم درصد شیوع پرفشاری خون از میانگین کشوری بیشتر است که این زنگ خطر پیامدهای این بیماری و حتی مرگ و میر ناشی از آن را به صدا درآورده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان چهارمحال و بختیاری از اجرای طرح‌های پیشگیرانه از پرفشاری خون با تغییر سبک زندگی اصلاح تغذیه، حذف غذاهای پرچرب شور و آماده از مدارس و همچنین ترویج فرهنگ ورزش همگانی در جامعه خبر داد و گفت: با روند رو به افزایش سن در جامعه و شیوع فشار خون خطرات ناشی از آن هم زیاد و قرارگاه مقابله با این بیماری راه‌اندازی شده است.

وی اذعان داشت: اضطراب، خوردن غذاهای آماده و پرنمک، کم تحرکی، چاقی و حتی زمینه‌های ارثی می‌تواند باعث شیوع فشار خون شود، البته بیماری‌هایی مثل دیابت و کلیوی زمینه ساز پر فشاری خون است که باید مردم با معاینات دوره‌ای منظم از بروز این نوع مشکلات پیشگیری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی از راه‌اندازی مرکز بهداشت روان در شهرستان فارسان نیز خبر داد و گفت: مرکز بهداشت روان برای پیشگیری از رفتارهای پرخطر مثل خودکشی، پرخاشگری و آسیب رسانی به دیگران و خود دهه فجر امسال افتتاح می‌شود.

احمدی خاطر نشان کرد: این مرکز با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی و مهار رفتارهای پرخطر به مردم استان چهارمحال و بختیاری خدمات رسانی می‌کند.

کد خبر 5961540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha