۱۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۲۷

آن روی تاریک‌تر پنتاگون؛ وتو قطعنامه آتش‌بس وفروش سلاح به تل‌آویو

آن روی تاریک‌تر پنتاگون؛ وتو قطعنامه آتش‌بس وفروش سلاح به تل‌آویو

پنتاگون درست چند ساعت پس از آنکه واشنگتن قطعنامه آتش‌بس در غزه در سازمان ملل متحد را وتو کرد، ۱۰۶ میلیون دلار از قِبل انتقال مهمات به تل‌آویو درآمدزایی کرد!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، واشنگتن تنها کشوری بود که قطعنامه سازمان ملل متحد درباره آتش‌بس در نوار غزه را وتو کرد و حالا مشخص شده است که پنتاگون چند ساعت پس از این اقدام، بیش از ۱۰۰ میلیون دلار بابت فروش سلاح و مهمات به رژیم صهیونیستی، به جیب زده است!

کاخ سفید به روال معمول آخر هفته‌ها و با هدف خارج شدن از فشار رسانه‌ای داخلی، اعلام کرد که به منظور تسریع فروش سلاح به اسراییل، یکی از مقررات شرایط «اضطراری» را فعال می‌کند. این اطلاع‌رسانی ساعت ۱۱ جمعه شب صورت گرفت.

این درحالی بود که آمریکا چند ساعت قبل از آن، به عنوان تنها کشور وتوکننده قطعنامه آتش‌بس در غزه، به شدت تحت فشار و انتقاد قرار گرفته بود!

جاش پل، مقام سابق وزارت خارجه آمریکا دراین‌باره گفت: تلفیق اقدام آمریکا در وتوی قطعنامه آتش‌بس در سازمان ملل و فعال کردن ماده تسریع فروش سلاح مرگبار به اسراییل، باید درباره صداقت ادعاهای مکرر آنتونی بلینکن مبنی بر اینکه آمریکا به‌دنبال کاهش قربانیان غیرنظامی در حملات اسراییل است، ابهاماتی جدی مطرح کند!

جاش پل پیش از استعفا در ماه اکتبر، در واحد فروش تسلیحات در وزارت خارجه آمریکا فعالیت می‌کرد. او در نامه‌ای شدیدالحن، «توافق اخلاقی» و حمایت دولت جو بایدن از «آپارتاید» اسراییلی را به شدت مورد انتقاد قرار داد و آن را تقیبح کرد.

البته اقدام کاخ سفید در تسریع انتقال سلاح به تل‌آویو، جنجال‌آفرین شد و ۱۳ سناتور دموکرات آمریکایی اعلام کرد که در حال تهیه پیش‌نویس لایحه‌ای هستند که انتقال تسلیحات را در آینده «مشروط» خواهد تا از این طریق از «جنایات جنگی» جلوگیری شود.

چهره‌های مختلف بین‌المللی از کلمه «جنایت جنگی» برای توصیف اقدامات رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی استفاده کرده‌اند. روسیه به‌تازگی اعلام کرد که تصمیم تل‌آویو برای پر کردن تونل‌های زیرزمینی در غزه با آب دریا، معادل جنایت جنگی است. سایر تحلیلگران درباره میزان همدستی آمریکا در جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه بشریت پس از آنکه مقام های اسراییل به محاکمه کشانده شدند، گمانه‌زنی‌هایی کرده‌اند.

ایران به‌تازگی با اشاره به اینکه کشورهای منطقه شاهد خشونت‌ها و اقدامات صهیونیست‌ها در غزه هستند، به آمریکا درباره «انفجار غیرقابل کنترل» در خاورمیانه هشدار داد. براساس اعلام وزارت بهداشت نوار غزه، در پی حملات وحشیانه رژیم صهیونستی به نوار غزه، تاکنون بیش از ۱۷ هزار نفر از فلسطینیان به شهادت رسیده‌اند.

کد خبر 5962540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha