۱۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۴:۱۷

در مهر بخوانید+ فیلم و عکس

حریق در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند/آتش سوزی بعد ۱۲ ساعت مهار شد

حریق در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند/آتش سوزی بعد ۱۲ ساعت مهار شد

بیرجند- حادثه آتش‌سوزی‌ در مخازن مینی پالایشگاه هیدروکربن ‌بیرجند صبح امروز به وقوع پیوست و تاکنون یکی از مخازن میعانات آتش گرفته و آتش‌نشان‌ها در حال مهار آتش هستند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: صبح امروز یکشنبه ساعت ۸:۴۵ حادثه‌ای مبنی بر وقوع آتش سوزی در منطقه ویژه اقتصادی گزارش شد. براساس آنچه مدیرکل مدیریت بحران استانداری اظهار کرده در ساعت اولیه این حادثه نیروهای آتش نشانی برای مهار آتش حضور یافتند.

اما بر اساس آنچه گزارش می‌شود این آتش در حال توسعه بوده و بعد از گذشت چهار ساعت هنوز ادامه دارد.

گفتنی است آتش‌سوزی مخازن مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند تا این لحظه هیچ گونه تلفات جانی نداشته است.


اخبار این حادثه را در زیر بخوانید.


  ۲۱:۵۵ آتش سوزی بعد از ۱۲ ساعت مهار شد

جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی در گفتگو با شبکه استانی خاوران بیان داشت: خوشبختانه آتش سوزی در مینی پالایشگاه هیدروکربن بیرجند که از ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه صبح یکشنبه آغاز شده بود فروکش کرده است.

وی بیان کرد: امشب و فردا صبح پایش صورت می گیرد تا مجدد این آتش از نقطه دیگری آغاز نشود.

وی در تشریح وضعیت این حادثه بیان داشت: آتش سوزی در ساعات اولیه در حال مهار شدن بود اما متأسفانه ماهیت این میعانات گازی به گونه‌ای بود که باعث توسعه آتش شد.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: با فاصله ۵۰۰ متری برای حفظ جان آتش نشانان و تیم‌های امدادی ناچار شدیم که منطقه را تخلیه کنیم.

وی با اشاره به اینکه بر اثر سوختن میعانات گازی شدت حرارت زیاد بود و ۱۵ مخزن منفجر شد، تصریح کرد: ۱۸ مخزن پر در این مینی پالایشگاه وجود داشته است.

قناعت گفت: مکاتبه‌ای با سازمان مدیریت بحران کشور خواهیم داشت و از کارشناسان این سازمان و وزارت نفت درخواست خواهیم کرد که با حضور میدانی علت حادثه را بررسی و اعلام کنند.


۲۱:۳۰ ۱۵ مخزن میعانات در مینی پالایشگاه بیرجند منفجر شدند

جانشین رییس ستاد مدیریت بحران خراسان جنوبی گفت: ۱۵ مخزن حاوی میعانات در مینی پالایشگاه هیدروکربن مستقر در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند منفجر شده و امکان انفجار سه مخزن دیگر وجود دارد.

علیرضا عباس زاده با اشاره به اینکه این حادثه تلفات جانی و انسانی نداشته است، اظهار کرد: ۲۲ مخزن در این مجموعه قرار داشته ۱۵ مخزن میعانات منفجر شده است.

به گفته وی با وجود کنترل حریق، امکان انفجار ۳ مخزن دیگر نیز وجود دارد.

وی با اذعان به اینکه هشدارهای داده شده، از سرایت آتش به سایر واحدهای تولیدی جلوگیری شده است، بیان کرد: هنوز به طور قطعی علت حادثه را نمی توان بیان کرد و تیم ارزیاب در حال بررسی علت حادثه است.

عباس زاده افزود: پیش بینی می شود بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت به این مینی پالایشگاه وارد شده باشد.

جانشین رییس ستاد مدیریت بحران خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۲۰ نفر در این مجموعه مشغول به کار بوده اند، عنوان کرد: هماهنگی برای بیمه بیکاری کارگران شاغل در این واحد تولیدی تا زمانی که مجدداً به کار بازگردند انجام شده است.


۱۶:۱۰ ارتباط تلفنی وزیر کشور با استاندار خراسان جنوبی

وزیر کشور در ارتباط تلفنی با استاندار خراسان جنوبی، جویای آخرین وضعیت آتش سوزی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند شد.

جواد قناعت در این ارتباط تلفنی به تشریح اقدامات دستگاه‌های اجرایی در خصوص مدیریت بحران پیش آمده پرداخت.

وی عنوان کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی استان در امادگی کامل برای خدمات رسانی هستند.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: استفاده از تمامی ظرفیت‌ها، تشکیل مستمر ستاد بحران استان در حال انجام است.


۱۶:۰۲ انفجاری دیگر در مینی پالایشگاه هیدروکربن بیرجند

دقایقی قبل دومین انفجار مخازن میعانات گازی در مینی پالایشگاه هیدرو کربن بیرجند رخ داد.

شعله های آتش همچنان در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در حال گسترش است.

مناطق حاشیه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند تخلیه شده است و تمام گروه های امدادی در تلاش برای مهار اتش هستند.


۱۵:۲۸ گزارش موبایلی خبرنگار مهر از محل آتش سوزی

آخرین وضعیت حادثه آتش سوزی در منطقه ویژه را در گزارش موبایلی خبرنگار مهر مستقر در منطقه ویژه اقتصادی را در این ویدئو ببینید.


۱۳:۵۴ نخستین انفجار در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند

بر اثر آتش سوزی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند متأسفانه به دلیل ماهیت این آتش سوزی امکان مهار آن از نیروهای آتش نشانی سلب شد و اولین انفجار صورت گرفت.

ساعت ۸:۴۵ صبح امروز آتش سوزی مبنی بر آتش گرفتن مخازن مینی پالایشگاه هیدروکربن در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند گزارش گردید.

گفتنی است لحظاتی پیش انفجاری در محل مخازن دچار حریق در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند رخ داد.

آتش سوزی در حال گسترش است.


۱۲:۵۸ آتش سوزی در مخازن پالایشگاه هیدروکربن بیرجند

حادثه آتش‌سوزی در مخازن مینی پالایشگاه هیدروکربن بیرجند ساعت ۸:۴۵ صبح امروز به وقوع پیوست و تاکنون یکی از مخازن میعانات آتش گرفته و آتش‌نشان‌ها در حال مهار آتش و جلوگیری از انتقال آتش به سایر مخازن هستند.


۱۲:۳۸ استقرار ۵ تیم آتش نشان در منطقه اقتصادی بیرجند

علی فاضلی فرد، فرماندار بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص آتش سوزی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند اظهار کرد: ساعت ۸:۴۵ صبح امروز یک واحد پالایشگاهی در مقیاس کوچک در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند به دلایل نامعلوم دچار حریق می‌شود.

وی تصریح کرد: در همان ابتدای این حادثه واحدهای مجاور از نیروی انسانی تخلیه و هماهنگ گردید تا سه تیم آتش نشانی بیرجند، یک تیم از فرودگاه و یک تیم از شرکت نفت به منطقه اعزام شوند.

فرماندار بیرجند ادامه داد: در ساعت اولیه سردسازی مخازن همجوار و کنترل و مهار آتش آغاز شد و الان هم تیم‌های عملیاتی آتش نشانی برای مهار آتش مشغول به کار هستند.

فاضلی فرد بیان داشت: این مخزن مربوط به مجموعه شرکت آذران صنعت بوده که ۱۷ مخزن داشته و بالغ ۴ میلیون لیتر میعانات در این مخازن وجود دارد.

وی یادآور شد: در حال حاضر آتش نشانان در این منطقه برای مهار آتش مستقر هستند و با تمام توان برای جلوگیری از سرایت آتش تلاش می‌کنند.

فرماندار بیرجند خاطرنشان کرد: مهار کامل آتش قابل پیش بینی نیست.


۱۲:۲۵ مدیرکل بحران استانداری خراسان جنوبی: آتش سوزی خسارت جانی نداشته است

آخوندی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی در جزئیات این خبر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ساعت ۸:۴۵ اعلام شد که یکی از مخازن ۲۵۰ تنی شرکت پتروپالایش آذران در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند دچار آتش سوزی شده است.

وی تصریح کرد: به محض وقوع این حادثه نیروهای hes منطقه ویژه اقتصادی بیرجند درخواست کمک کردند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی یادآور شد: در پی این درخواست آتش نشانی بیرجند و سایر دستگاه‌ها از جمله آتش نشانی شرکت نفت، نیروی هوایی و فرودگاه اقدام به رفتن به محل حادثه برای مهار آتش کردند.

آخوندی ادامه داد: در حال حاضر عملیات اتباع حریق صورت می‌گیرد و فرماندار بیرجند در منطقه حادثه حضور دارند و به خوبی این حادثه مدیریت می‌شود.

وی گفت: هدف این بوده که از سرایت آتش به سایر مخازن جلوگیری شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه آتش در حال مهار بوده ولی چون میعانات گازی دارای شعله می‌باشد خیلی آتش گسترده نشده است.

آخوندی ادامه داد: در یک مخزن و مخزن مجاور آن حالت سر نمودن مخازن صورت می‌گیرد تا حادثه بزرگ‌تر نشود.

وی بیان داشت: تمام نیروهای عملیاتی و امدادی در منطقه حضور دارند و خوشبختانه خسارت جانی نداشته‌ایم و تنها یک نفر دچار نفس تنگی بوده که نیروهای اورژانس با حضور در منطقه به صورت سرپایی در حال مداوای این فرد هستند.


گزارش تکمیل می‌شود...

کد خبر 5962767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha