۲۰ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۴۲

وال استریت ژورنال؛

«ته کشیدن» سریع زرادخانه تسلیحاتی، اروپا را به وحشت انداخته است

«ته کشیدن» سریع زرادخانه تسلیحاتی، اروپا را به وحشت انداخته است

وال‌استریت‌ژورنال نوشت که تضعیف‌ نیروهای مسلح و زرادخانه تسلیحاتی کشورهای اروپایی و همچنین تغییر رویکرد آمریکا در قبال جنگ اوکراین، زنگ خطر را در قاره سبز به صدا درآورده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی نوشته است که تضعیف نیروهای مسلح و ته کشیدن زرادخانه تسلیحاتی کشورهای اروپایی به همراه رویکرد انزواطلبانه‌ای که آمریکا در قبال جنگ اوکراین در پیش گرفته و تمایلی برای تداوم هزینه برای کی‌یف ندارد، باعث شده که زنگ خطر در کشورهای اروپایی به صدا درآید.

به نوشته این روزنامه، کشورهای غربی مادامی که جنگ در اوکراین ادامه پیدا کند «هیچ تهدید آنی از جانب روسیه علیه اروپا مشاهده نمی‌کنند اما اگر روسیه نهایتا پیروز شود، کمتر کسی درباره ظرفیت و توان مسکو به منظور تسلیح مجدد ظرف سه یا چهار سال و دردسرسازی در جایی دیگر، شک و تردید دارد.»

ژورنال در ادامه نوشت که «با این پس‌زمینه، نگرانی‌ها تشدید شده است به ویژه اینکه آمریکا در قبال جنگ جاری در اوکراین، به سمت اتخاذ موضعی انزواطلبانه‌تر حرکت می‌کند.»

براساس این گزارش، ظرفیت صنایع نظامی و اسلحه‌سازی عمده کشورهای اروپایی پس از جنگ سرد، به دلیل کاهش بودجه طی سالیان متمادی، تحلیل رفته و در نتیجه به تشدید هراس‌ها دراین‌باره منجر شده است. به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای و رشد اقتصادی کُند کشورهای اروپایی و همچنین جمعیت سالخورده، تقویت ظرفیت‌های نظامی ظاهرا چالشی جدی برای اروپایی‌هاست. همچنین، بخش قابل‌توجهی از شهروندان کشورهایی اروپایی از طرح افزایش هزینه‌کرد نظامی به قیمت کاهش بودجه طرح‌های رفاه اجتماعی، حمایت نمی‌کنند.

وال‌استریت برای توضیح وسعت معضل تسلیحاتی اروپا، به داده‌هایی اشاره کرده است که نشان می‌دهد زرادخانه تسلیحاتی انگلیس، به عنوان صدرنشین فهرست کشورهای پرهزینه اروپایی در حوزه صنایع دفاعی، در حال حاضر تنها ۱۵۰ دستگاه تانک و حدود ۱۲ ادوات توپخانه‌ای دوربرد در اختیار دارد. فرانسه که در رتبه دوم این فهرست است، کمتر از ۹۰ توپخانه سنگین دارد؛ این رقم معادل آن چیزی است که روسیه به طور ماهیانه در مناطق جنگی با اوکراین، از دست می‌دهد!

به نوشته این رسانه آمریکایی، نیروهای مسلح آلمان نیز تنها برای دو روز جنگ مهمات در اختیار دارد. والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین در مقاله‌ای که اوایل نوامبر در اکونومیست منتشر شد، اذعان کرد که جنگ به «بن‌بست» رسیده است و نیروهای اوکراین از کسب دستاوردی قابل توجه در خط مقدم تاکام مانده‌اند. به گفته وی، جنگ فرسایشی ممکن است سال‌ها طول کشیده و اوکراین را از پا درآورد.

نیروهای ارتش اوکراین از چهارم ژوئن تاکنون تلاش‌های ناموفقی در ضدحملات علیه روسیه داشته‌اند و براساس اعلام سرگئی شویگو، وزیر دفاع مسکو، کی‌یف ظرف ۶ ماه اخیر، بیش از ۱۲۵ هزار نیرو و بالغ بر ۱۶ هزار فقره تسلیحات از دست داده است.

کد خبر 5963749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • بنده خدا IR ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
      1 0
      اروپا وآمریکا بایدبفهمند که همانطورکه ازخاک روسبه شوروی خاک اوکراین راجداکردند همانطورباید به روسبه خاکش راپس بدهند وتقلای این خاینین تیم زلینیکی بی فایده است
    • محمد گرامی نژاد AE ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
      2 0
      چندین انفجار در کارخانه ها و کارگاهای اروپایی تولید مهمات و سلاح رو غیر ممکن میکنه